۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
انتظار ۱۶ ساله بوشهری‌ها برای اتصال به شبکه ریلی| صدای سوت می‌آید؟!؟
گزارش بازار؛

انتظار ۱۶ ساله بوشهری‌ها برای اتصال به شبکه ریلی| صدای سوت می‌آید؟!؟

بوشهر- راه‌آهن بوشهر به شیراز به عنوان مطالبه مهم مردم استان بوشهر، اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته و مسئولان استان و کشور وعده تسریع در تکمیل این پروژه را داده‌اند و سال ۱۴۰۱ سال جهش این پروژه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: راه آهن «بوشهر- شیراز» از دغدغه‌های مهم مردم استان بوشهر بوده و از دیرباز بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان بوشهر بوده است.

از سال ۱۳۸۵ و در دولت احمدی نژاد، این پروژه به طور جدی مطرح و در دولت به تصویب رسید و جانمایی پروژه نیز انجام گرفت که البته به دلیل تزریق نشدن اعتبار، روی کاغذ ماند و هر سال فقط وعده و وعید برای اجرا و تکمیل پروژه به مردم داده شد.

در سال ۹۶ مجددا جانمایی چند قطعه از پروژه انجام شد و اعتباراتی نیز تخصیص یافت و پیمانکار هم شروع به کار کرد.

از زمان شروع به کار دولت سیزدهم نیز زمزمه‌هایی مبنی بر تزریق اعتبار به پروژه مطرح شد و از زمان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر در مهرماه سال گذشته، محمدی زاده استاندار بوشهر تکمیل راه آهن بوشهر شیراز را مطرح کرد که با موافقت رئیس جمهور و دولت، گام‌جدیدی در اجرای پروژه برداشته شد.

تعدادی از مردم و فعالان اقتصادی و صنعتی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خواستار تکمیل پروژه راه آهن شدند و بر لزوم محقق شدن وعده‌ها تاکید کردند.

ضعف بوشهر در حوزه ریلی
حبیب بنویی از فعالان و تاجران خرما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حمل و نقل نقش اساسی در تجارت و بازرگانی دارد و به هر میزان که زیرساخت‌های حمل و نقل مجهزتر باشد در تجارت و بازرگانی نیز قوی‌تر خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه زمینی و هوایی و دریایی، استان بوشهر نسبتا ارتباطات خوبی دارد ولی در حوزه ریلی صفر هستیم و این یک خسارت بزرگ است.

این تاجر خرما بیان کرد: چنانچه راه آهن بوشهر شیراز راه اندازی شود قطعا گام بلندی در بهبود مناسبات تجاری و بازرگانی است و از مسئولان استان بوشهر انتظار داریم در تکمیل راه آهن اهتمام بیشتری داشته باشند.

وضعیت معیشتی تولیدکنندگان وابسته به خط ریلی
عبدالرضا رضایی از فعالان کشت گلخانه‌ای استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اگر برای صادرات محصولات تولیدی گلخانه‌ای، خط ریلی داشته باشیم، شاهد بهبود وضعیت معیشتی تولیدکنندگان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در سطح جهان، شبکه ریلی تاثیر بسیار زیادی بر تجارت و بازرگانی دارد و انتظار داریم مسئولان استان بوشهر در تکمیل خط آهن بوشهر و اتصال به خط ریلی سراسری اهتمام ورزند تا رونق به بازارهای استان برگردد.

این تولیدکننده کشاورزی گفت: چشم کشاورزان و تولیدکنندگان به همت مسئولان استان است و اگر زمینه صادرات محصولات کشاورزی فراهم شود، دغدغه‌ای نخواهیم داشت.

لزوم انتخاب پیمانکار کارکشته و مجرب
محمد رضوانی از فعالان صنعت استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: راه‌اندازی خط ریلی نیاز ضروری صنعت و اقتصاد استان است و نباید کم کاری شود.

وی اضافه کرد: مسئولان استان بوشهر اکنون جدیت لازم برای راه اندازی این خط ریلی را دارند و بیشتر از همیشه به تحقق آن امیدوار شده‌ایم.

این فعال صنعتی استان بوشهر گفت: بدون تردید هر روزی که این پروژه بزرگ، زودتر به نتیجه برسد شاهد بهبود وضعیت اقتصادی نیز خواهیم بود.

رضوانی یادآور شد: باید پیمانکاری مجرب و کارکشته برای این پروژه در نظر گرفته شود تا در کوتاه‌ترین زمان اجرایی و تکمیل شود.

با راه اندازی خط ریلی، رونق به بازارهای استان برمی‌گردد و تولیدکنندگان با کمترین دغدغه در بحث صادرات ورود می‌کنند

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اگر بنادر استان بوشهر به شبکه ریلی متصل شوند، انقلابی اساسی در تجارت و بازرگانی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: در بحث صادرات و واردات، شبکه ریلی یک عامل تاثیرگذار و تعیین‌کننده است و امیدوارم در دولت سیزدهم این مهم محقق شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر یادآور شد: هزینه پایین حمل و نقل ریلی و امکان جابجایی چند برابری نسبت به سایر موارد ترانزیتی و همچنین سرعت بالای جابجایی کالا، از مزایای مهم حمل و نقل ریلی است و باید همه کمک کنند تا راه آهن بوشهر شیراز تکمیل شود.

گزدرازی ابراز داشت: با راه اندازی خط ریلی، رونق به بازارهای استان برمی‌گردد و تولیدکنندگان با کمترین دغدغه در بحث صادرات ورود می‌کنند و همه باید کمک کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

برای اجرای طرح خط ریلی بوشهر ۱۱ تونل، ۱۹ پل، ۶۰ آب‌رو و انواع سازه‌های دیگر احداث و راه‌اندازی می‌شود

محمدهادی رستمیان معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به اهمیت تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز اشاره کرد و گفت: تکمیل این پروژه از اولویت‌های حوزه عمرانی استان بوشهر است.

وی افزود: بیش از ۱۲۵ کیلومتر از ۴۳۰ کیلومتر این مسیر جزو استان بوشهر است و با تزریق به موقع اعتبارات امیدواریم نتایج خوبی بگیریم.

معاون عمرانی استاندار بوشهر اظهار کرد: برای اجرای طرح خط ریلی بوشهر ۱۱ تونل، ۱۹ پل، ۶۰ آب‌رو و انواع سازه‌های دیگر احداث و راه‌اندازی می‌شود که اعتبارات لازم تصویب شده و از طریق تهاتر تزریق می‌شود.

رستمیان اضافه کرد: متولی اجرای این پروژه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تعیین شده است و مدیریت استان نیز همکاری لازم را خواهد داشت.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل راه آهن بوشهر شیراز اظهار داشت: راه آهن بوشهر شیراز از اولویت‌های مهم عمرانی و اقتصادی استان است و راه‌اندازی این مسیر گامی بزرگ در تجارت و بازرگانی و توسعه گردشگری است.

وی افزود: برای رقابت در حوزه تجارت و بازرگانی نیازمند توسعه راه‌های ارتباطی و هموارتر کردن حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و دریایی و هوایی هستیم.

تزریق اعتبار ۱۰ میلیون یورویی به صورت تهاتر
استاندار بوشهر بیان کرد: راه آهن از دغدغه های چند دهه اخیر مردم و مسئولان استان بوشهر بوده و از سال ۱۳۸۵ نیز استارت جدی این کار در دولت نهم زده شد که در ۱۶ سال اخیر به کندی پیش رفته است.

محمدی‌زاده تصریح کرد: در دولت سیزدهم و در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، موضوع راه آهن به طور جدی مطرح و مصوب شد و بحمدالله اعتبارات خوبی نیز در نظر گرفته شده است.

وی از تصویب ۱۰ میلیون یورو برای پروژه راه آهن بوشهر شیراز خبر داد و افزود: این میزان اعتبار به صورت تهاتر به پروژه تزریق می‌شود که به زودی با مشخص شدن ساز و کار این تهاتر، شاهد تسریع در پروژه خواهیم بود.

استاندار بوشهر گفت: مسیر بوشهر به عسلویه نیز به این پروژه اضافه شده که گامی بزرگ در توسعه اقتصادی و صنعتی استان خواهد بود.

با دستور رئیس جمهور، سال جاری جهشی محسوس در راه‌آهن بوشهر به شیراز به عنوان یک مگاپروژه ایجاد می‌شود و خبرهای خوبی از تزریق اعتبار به گوش می‌رسد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر اخیر به استان بوشهر با تاکید بر لزوم تسریع در تزریق اعتبار به پروژه راه آهن بوشهر شیراز اظهار کرد: جهش در پروژه راه آهن بوشهر به شیراز از اولویت‌های سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم در این منطقه است.

وی یادآور شد: پروژه راه‌ آهن بوشهر به شیراز یک مگاپروژه است که نیازمند تزریق اعتبارات لازم است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این پروژه طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، از پیشرفتی بسیار محدود برخوردار بوده و مردم این استان به شدت منتظر راه اندازی و تکمیل خط ریلی هستند.

قاسمی گفت: با دستور رئیس جمهور، سال جاری جهشی محسوس در این مگاپروژه ایجاد می‌شود و خبرهای خوبی از تزریق کامل اعتبار به گوش می‌رسد.

وی افزود: مسئولان استان بوشهر باید پیگیری مستمری تا حصول نتیجه برای تکمیل این پروژه داشته باشند و وزارت راه و شهرسازی نیز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وزیر و راه و شهرسازی بیان کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز و اتصال به خط سراسری، از نیازمندی‌های مهم تکمیل شبکه راه‌ آهن کشور است که اهمیت زیادی در حمل بار و رونق صادرات و واردات و تجارت و بازرگانی دارد.

لزوم نصب تابلوی روزشمار معکوس برای راه‌آهن بوشهر به شیراز
اکنون چشم مردم و فعالان اقتصادی و بازرگانی و صاحبان صنایع استان بوشهر به وضعیت پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز است و هر چه زودتر به سرانجام برسد، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نیز بهتر می‌شود.

پارس جنوبی به عنوان پایتخت انرژی کشور نیز وابسته به این خط ریلی است و بدون تردید راه‌اندازی این خط ریلی و اتصال به خط سراسری و بین‌المللی ریلی، گامی در صادرات محصولات تولیدی استان به ویژه در حوزه پتروشیمی و صنایع وابسته است.

بعد از دو دهه قول و وعده، این بار مردم منتظر تابلوی روزشمار برای این پروژه بزرگ و ملی هستند و مسئولان ارشد استان برای جلب رضایت مردم نسبت به نصب تابلوی روزشمار معکوس برای افتتاح این مگاپروژه اقدام کنند.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 0
      استان بوشهر پایتخت انرژی ایران محسوب می شود با توجه به پالایشگاه های گاز و درامد از بنادر و گمرکات و محصولات کشاورزی اما متاسفانه انطور که باید و شاید و درخور این استان و مردم خونگرمش باشد توجهی نشده است در همه امور نه خط ریلی که سال های پیش باید انجام شده باشد
    • مهرداد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      یه پل 3ساله تموم نمیشه حالا مونده فقط خط ریل