۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
ایربگ تولید داخل؛ کسب ثروت یا عامل کشتار مشتریان؟ |مقصر را فوری معرفی کنید
بازار گزارش می دهد

ایربگ تولید داخل؛ کسب ثروت یا عامل کشتار مشتریان؟ |مقصر را فوری معرفی کنید

در تصادف دلخراش روز گذشته اتوبان همت تهران، ایربگ یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ فعال نشد، آیا زمان آن نرسیده که مقصرهای تولید ایربگ های معیوب را معرفی کنند؟

بازار؛ گروه خودرو :روزگذشته در اتوبان همت تهران یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ از لاین حرکتی خود منحرف و پس از برخورد با گاردریل به مسیر مخالف حرکت پرتاب شد. فارغ از دلیل اصلی این حادثه، آن چه توجه ها را جلب کرده است، باز نشدن ایربگ این خودرو است. آنطور که در ویدیوها و تصاویر از تصادف مذکور منتشر شده است، خودرو پژو۲۰۶ به طور کامل دچار لهیدگی و ضربات ناشی از تصادف اجزای بدنه و شاسی را از بین برده است. ضعف فنی در عملکرد ایربگ خودروهای داخلی برای بار سوم در چند ماه اخیر مشهود شد. این موضوع در حالی رخ می دهد که حدود چهار ماه پیش، در مسیر بهبان چند دستگاه خودرو با یک دیگر تصادف کردند و ایربگ هیچ یک از انها فعال نشد. نکته قابل تامل اینجاست که وزرات صمت، سازمان ملی استاندارد، شرکت بازرسی و کیفیت و خودروسازان نسبت به وضع موجود سکوت اختیار کردند. در ادامه به بررسی وضعیت عدم عملکرد ایربگ خودروهای داخلی و چرایی چنین رخدادی خواهیم پرداخت:

از زمان بروز حادثه دلخراش بهبهان تاکنون، پلیس راهور و مسئولان در خصوص عدم عملکرد ایربگ خودروهای داخلی نقدهای خاص خود را داشتند. ظاهرا موضوعات مطروح فقط یک نقد بوده و تاکنون هیچ کس حاضر نشده است مقصر اصلی عدم عملکرد ایربگ را معرفی کند

مقصر را معرفی کنید
از زمان بروز حادثه دلخراش بهبهان تاکنون، پلیس راهور و مسئولان در خصوص عدم عملکرد ایربگ خودروهای داخلی نقدهای خاص خود را داشتند. ظاهرا موضوعات مطروح فقط یک نقد بوده و تاکنون هیچ کس حاضر نشده است مقصر اصلی عدم عملکرد ایربگ را معرفی کند. اگر چهار ماه پیش مسئولان مقصر حادثه بهبهان را معرفی کرده بودند، اکنون شرایط تعریف دیگری داشت. تاکنون مشخص نشده خودروساز یا قطعه ساز کدام یک مسبب عمل نکردن ایربگ ها هستند.

زمانی که خبر داخلی سازی یک قطعه یا مجموعه منتشر می شود، مایه افتخار و غرور ملی است ... اما این مساله مختص صنعت گران حقیقی است که محصول با کیفیت عرضه می کنند. ولی گاهی عملکرد قطعات در خودرو بگونه ای است که باید به عملکرد خودروسازان در زمان تایید کیفیت مجموعه یا قطعه به دیده شک نگریست. اتفاقات دلخراش این مساله را در ذهن متبادر می کند که عده ای سود جو برای کسب ثروت محصولات بی کیفیت عرضه می کنند. خودروهای گران و بی کیفیت خودروسازان بلای جان مشتریان در بازار شدند.

ایربگ تولید داخل؛ کسب ثروت یا عامل کشتار مشتریان؟ |مقصر را فوری معرفی کنید

سازمان استاندارد باید یک سازمان مستقل از دولت باشد تا بتواند به درستی عملکرد خودروسازان را بررسی کند. باتوجه به چند تصادف اخیر که هیچ یک از ایربگ خودروها فعال نشد، باید در عملکرد این سازمان نسبت تایید محصولات بی کیفیت شک کرد. پس از این، سازمان باید در خصوص عملکرد شرکت بازرسی و کیفیت نیز بیشتر شک کرد

نقش سازمان ملی استاندارد چیست؟
سازمان ملی استاندارد که وظیفه تدوین الزامات تولید محصول و نظارت بر حسن اجرای آن در صنعت را دارد، تاکنون ثابت کرده است در خصوص عدم عملکرد ایربگ خودروها منفعل ترین سازمان ها است. سازمان استاندارد باید یک سازمان مستقل از دولت باشد تا بتواند به درستی عملکرد خودروسازان را بررسی کند. باتوجه به چند تصادف اخیر که هیچ یک از ایربگ خودروها فعال نشد، باید در عملکرد این سازمان نسبت تایید محصولات بی کیفیت شک کرد. پس از این، سازمان باید در خصوص عملکرد شرکت بازرسی و کیفیت نیز بیشتر شک کرد. این سوال از سوی اذهان عمومی مطرح می شود که آیا صنعتگران نماهای سود جو برای کسب ثروت بیشتر تعامل خارج از قوانین ساختاری و حاکم بر صنعت با دو سازمان مذکور دارند!؟

پس از تصادف دلخراش بهبهان، سازمان ملی استاندارد یا شرکت بازرسی و کیفیت هیچ گزارش دقیقی در خصوص چرایی عدم عملکرد ایربگ ها برای افکار عمومی منتشر نکردند. آیا وظیفه این دو سازمان ناظر برکیفیت، شفافیت در اجرا الزامات تدوین شده نیست؟

در تمام دنیا اگر محصولی با ضعف عملکردی همراه شود، خودروساز برای تکریم مشتریان خود و رفع نقایص فراخوان می دهند. ولی واژه فراخوان در صنعت خودرو ایران بسیار غریبه و مهجور است

خودروسازان به فکر پول یا کیفیت؟
سال هاست کیفیت به معضل اصلی در صنعت خودرو تبدیل شده است، تمام مسئولان کشور نسبت به ضعف کیفیت معترض هستند، اما خودروسازان ظاهرا شیوه دیگری را در پیش گرفتند. در تمام دنیا اگر محصولی با ضعف عملکردی همراه شود، خودروساز برای تکریم مشتریان خود و رفع نقایص فراخوان می دهند. ولی واژه فراخوان در صنعت خودرو ایران بسیار غریبه و مهجور است. از تصادف بهبهان تاکنون دو مورد دیگر تصادف زنجیره ای رخ داده که ایربگ محصولات داخلی فعال نشده است. همان مقدار که مسئولان وزارت صمت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تا سازمان ملی استاندارد نسبت به عدم معرفی مسبب بی کیفیتی ایربگ کوتاهی دارند، خودروسازان نیز در خصوص بی توجهی کیفی مورد نقد هستند. خودروسازان تاکنون حاضر نشدند که تولید کننده ایرانی این محصول بی کیفیت را معرفی می کنند. از سوی دیگر معلوم نیست در مدیریت کنترل کیفیت خودروسازان چه می گذرد؟ هر محصول یا قطعه ای که برای خودروساز خریداری می شود، بخش کنترل کیفیت وظیفه بررسی به حسن عملکرد آن را دارد. ولی در جاده مخصوص ظاهرا این وظیفه فراموش شده است.

اگر خودروسازان داخلی نتوانند رضایت مشتریان را با ارتقا کیفیت محصول و البته با اعلام فراخوان جلب کنند، بزودی باید شاهد تبعات این کم کاری خود باشند. ذکر این نکته نیز ضروری است که وزیر صمت به هنگام کسب رای اعتماد از خانه ملت وعده ارتقا کیفیت محصولات را داده بود و تاکنون نه تنها این وعده عملی نشده بلکه وزیرصمت در خصوص عدم عملکرد ایربگ ها سکوت کرده است. وزیر صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی باید هرچه سریعتر کارگروهی برای بررسی و معرفی مقصران ایربگ های معیوب را تشکیلد دهد.

شاید وزیر محترم صمت ملزم به سکوت در عدم عملکرد مقصرین باشد ولی این گونه رویکردها راه به جایی نخواهد برد و اعمال چنین سیاست هایی ضربه مهلک به صنعت خودرو خواهد زد.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha