۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
پیش بینی قیمت جهانی ذرت تا ۲۰۲۵| سهم ۳.۲۲ درصدی اوکراین در تولید جهانی ذرت
در سال ۲۰۲۱ چقدر غلات در سراسر دنیا تولید شده است؟

پیش بینی قیمت جهانی ذرت تا ۲۰۲۵| سهم ۳.۲۲ درصدی اوکراین در تولید جهانی ذرت

در حالی که در سال ۲۰۲۱ قیمت ذرت به بالاترین نرخ یعنی ۲۵۰ دلار طی یک دهه گذشته رسید، تحلیگران پیش بینی می کنند قیمت این محصول در سال میلادی جاری به ۲۲۵ دلار به ازای هر تن برسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که در پی جنگ روسیه و اوکراین بازارهای جهانی در پی ذخیره سازی غلات مورد نیاز خود هستند و قیمت غلات جهانی روندی رو به افزایش دارد، بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان حدود ۷۷۸.۶ میلیون تن گندم تولید شده است. همچنین در مدت نامبرده بیش از ۵۰۹ میلیون تن برنج آسیاب شده در سراسر جهان تولید شده است. از سوی دیگر حجم تولید مهمترین دانه یعنی «ذرت» در مدت نامبرده به بیش از ۱.۲ میلیارد تن بوده است.

در سال ۲۰۲۱ ایالات متحده با تولید حدود ۳۸۴ میلیون تن بزرگترین تولید کننده ذرت در جهان بوده و پس از آن نیز کشورهای چین و برزیل در جایگاه دوم قرار دارند


یک سوم ذرت جهان در ایالات متحده تولید می شود؛ چین و برزیل در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند
در واقع داده های جهانی منتشر شده نشان می دهد: در سال ۲۰۲۰ ایالات متحده مسئول بیش از یک سوم تولید ذرت جهان در آن سال بود. در واقع بیشتر تولیدات ایالات متحده مربوط به منطقه معروف به کمربند ذرت است که در غرب ایالات متحده واقع شده است و از دهه ۱۸۵۰، ذرت محصول غالب در این منطقه بوده است.

بر اساس این گزارش، چین نیز سهمی به میزان ۲۳ و نیم درصد در تولید جهانی ذرت در مدت نامبرده دارد و به این ترتیب دومین تولید کننده بزرگ ذرت در جهان محسوب می شود.

این گزارش نشان می دهد: برزیل با بیش از ۹ درصد سهم، اتحادیه اروپا با حدود ۶ درصد سهم، آرژانتین با ۴.۴۹ درصد، اوکراین با ۳.۲۲ درصد، هند با ۲.۶ درصد، مکزیک با ۲.۲۵ درصد و آفریقای جنوبی با ۱.۴۶ درصد سهم در جایگاه های بعدی تامین ذرت جهان در سال ۲۰۲۰ جای دارند.

پیش بینی قیمت جهانی ذرت تا ۲۰۲۵| سهم ۳.۲۲ درصدی اوکراین در تولید جهانی ذرت

گزارشات منتشر شده در خصوص حجم تولید ذرت در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ نیز نشان می دهد ایالات متحده با تولید حدود ۳۸۴ میلیون تن بزرگترین تولید کننده ذرت در جهان بوده و پس از آن نیز کشورهای چین و برزیل در جایگاه دوم جای دارند.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که روند رو به رشد قیمتی فعلی ذرت چندان ادامه نداشته باشد و تا پایان سال ۲۰۲۲ قیمت این محصول به ۲۲۵ دلار برسد

پیش بینی قیمت ۲۲۵ دلاری ذرت تا پایان سال ۲۰۲۲| هر تن ذرت در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۲۵۰ دلار خرید و فروش می شد
به این ترتیب غالب کشورها جزو وارد کنندگان ذرت محسوب می شوند و تولید این محصول در انحصار تعداد معدودی کشور قرار دارد. ایران نیز یکی از کشورهای وارد کننده ذرت است که غالبا ذرت مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند اوکراین و آرژانتین تامین می کند. اگرچه به دلیل نزدیکی و راحتی دسترسی به بازار غالبا تامین این محصول را از اوکراین انجام می داده اما حال با شرایط به وجود آمده و ناامنی حاکم بر اوکراین تامین کننده ذرت از این کشور از جمله ایران به دنبال دیگر بازارهای تامین کننده هستند.

بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ایالات متحده تقریبا یک سوم کل صادرات ذرت در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است به طوری که در این سال بیش از ۶۱.۵ میلیون تن ذرت به بازارهای جهانی صادر کرده است. ۲۰۲۲

بازار جهانی ذرت در حالی به تکاپو افتاده است که به واسطه بحران به وجود آمده قیمت جهانی آن نیز در حال افزایش است. در واقع بر اساس جدیدترین داده های آماری منتشر شده در سال ۲۰۲۱ متوسط قیمت ذرت به ۲۵۰ دلار در هر تن رسیده است در حالی قیمت این محصول در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶۵ دلار بوده است و به این ترتیب یک جهش قیمتی را در یک بازه زمانی یکساله شاهد هستیم.

از سوی دیگر تحلیلگران پیش بینی می کنند که روند رو به رشد قیمتی فعلی چندان ادامه نداشته باشد و تا پایان سال ۲۰۲۲ قیمت این محصول به ۲۲۵ دلار برسد.

از سوی دیگر بر اساس داده های آماری منتشر شده برآورد شده است قیمت ذرت تا سال ۲۰۲۵ مجددا روندی افزایشی داشته باشد اما هیچ گاه به بالاترین قیمت که در سال ۲۰۲۱ بوده است نخواهد رسید. در واقع پیش بینی شده است قیمت هر تن ذرت در بازارهای جهانی تا سه سال آینده به حدود ۲۴۰ دلار برسد.

کد خبر: ۱۴۶٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha