۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
میانگین قیمت جهانی هر تن ذرت؛ ۲۹۰دلار | ایران در جایگاه ششم واردات ذرت
بازار گزارش می دهد؛

میانگین قیمت جهانی هر تن ذرت؛ ۲۹۰دلار | ایران در جایگاه ششم واردات ذرت

در شرایطی که ذرت بیشترین دانه غله ای است که هر سال در سراسر دنیا تولید می شود، هر تن از این محصول در سال جاری در بازارهای جهانی به طور میانگین به قیمت ۲۹۰ دلار خرید و فروش می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: غلات به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در سراسر جهان مطرح است و کشت و توسعه این دانه های غله ای در بحث تامین امنیت غذایی کشورها و به طور کلی در تامین امنیت غذایی جهانی نقش حیاتی و بسزایی ایفا می کند. با وقوع خشکسالی ها و همچنین جنگ روسیه و اوکراین شاهد بودیم که بازار جهانی غلات دچار تغییر و تحولات بسیاری شد و لذا در طی سالی که گذشت شاهد بودیم کشورهای مختلف سیاست های تولید و بازار خود را با تغییراتی همراه کردند. به طوری که به عنوان مثال برخی کشورها سیاست به حداقل رساندن صادرات غلات به دیگر کشورها را اتخاذ کردند. یکی از این دانه های غله ای استراتژیک ذرت است که به عنوان غذای انسان و دام کشت می شود. نکته جالب توجه اینکه به گفته فائو بیشترین غلات تولیدی در سراسر جهان ذرت بوده و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱.۱ میلیارد تن ذرت تولید شده است. این در حالی است که دانه های غله ای دیگر همچون گندم، برنج آسیاب شده T جو، سورگوم، جوی دوسر و چاودار نیز به ترتیب در جایگاه های بعدی تولید قرار دارد. در واقع فائو می گوید در بحث تولید ذرت جهانی در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایالات متحده سهمی به میزان ۳۱.۵۲ درصد، چین ۲۲.۳۸ درصد، برزیل ۹.۵۲ درصد، اتحادیه اروپا حدود ۶درصد، آرژانتین حدود ۴.۳۵ درصد، اوکراین ۳.۴۶ درصد، هندوستان ۲.۷۱ درصد، مکزیک حدود ۲.۲۶ درصد، آفریقای جنوبی حدود ۱.۳۴ درصد و سایر کشورهای نیز در مجموع سهمی به میزان حدود ۱۷ درصد در تولید جهانی این محصول استراتژیک دارند.

میانگین قیمت هر تن ذرت در سال ۲۰۲۳

از سوی دیگر در بحث قیمت جهانی محصول ذرت نیز آمارهای جهانی حاکی از این است که نوسانات قیمتی این محصول بالا است که عمدتا به دلیل تحولاتی است که به واسطه جنگ روسیه و اوکراین در تامین و عرضه این دانه های غله ای در بازارهای جهانی ایجاد شده است. در واقع در سال زراعی ۲۰۲۱ متوسط قیمت هر تن ذرت به ۲۶۰ دلار رسید و در سال ۲۰۲۲ نیز میانگین قیمت هر تن ذرت ۳۱۵ دلار بوده است. این در حالی است که در سال میلادی جاری قیمت این محصول به حدود ۲۹۰ دلار رسیده است.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان انتظار می رود قیمت ذرت در سال ۲۰۲۴ نیز روندی کاهشی داشته باشد و به طور میانگین به ۲۸۷ دلار برسد.

ایران؛ ششمین وارد کننده جهانی ذرت در ۲۰۲۱-۲۰۲۲

بر اساس این گزارش بازار جهانی ذرت پویا است و داده های آماری فائو حاکی از این است که در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نیز ایالات متحده و برزیل بزرگترین صادر کننده های ذرت در جهان محسوب می شوند. به عبارت دیگر در مدت نامبرده این دو کشور هر کدام جدود ۵۱ میلیون تن از این محصول را راهی بازارهای جهانی کرده اند. از سوی دیگر آرژانتین نیز به عنوان سومین صادر کننده بزرگ ذرت در مدت نامبرده حدود ۳۳ میلیون تن ذرت به دیگر کشورها صادر کرده است. علاوه بر این در بحث واردات ذرت نیز بر اساس آنچه فائو اعلام می کند در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشورهای «چین، مکزیک، ژاپن، کره، ویتنام، ایران، اسپانیا، مصر، کلمبیا، ایتالیا، هند، تایوان، الجزایر، پرو، مالزی، برزیل، آلمان، عربستان، کانادا و بریتانیا» بیست کشوری هستند که به ترتیب بیشترین واردات این محصول را هر سال به ثبت می رسانند. به این ترتیب داده های فائو نشان می دهد که در مدت نامبرده ایران ششمین وارد کننده بزرگ محصول ذرت محسوب می شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha