۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
رئیس صندوق بین المللی پول: خطر رکود جهانی افزایش یافته است |پیش خرید غلات برای ۲۰۲۳ توسط برخی کشورها

رئیس صندوق بین المللی پول: خطر رکود جهانی افزایش یافته است |پیش خرید غلات برای ۲۰۲۳ توسط برخی کشورها

در شرایطی که رئیس صندوق بین المللی پول روز گذشته اعلام کرد نمیتوان رکود احتمالی جهانی را در سالی که پیش رو است رد کرد، برخی کشورها پیش خرید غلات مورد نیاز خود را پیش از کشت برای ۲۰۲۳ آغاز کرده اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که در سال ۲۰۲۲ جهان با بیشترین افزایش قیمتها مواجه بوده است و این افزایش ها کماکان ادامه دارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز گذشته اعلام کرد که چشم‌ انداز اقتصاد جهانی از ماه آوریل به‌ طور قابل‌ توجهی تیره‌ شده است و او نمی‌ تواند با توجه به خطرات بالا، احتمال رکود جهانی در سال آینده را رد کند.

نمی توان رکود احتمالی جهانی را رد کرد
کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول به رویترز گفت که گروهش در هفته‌ های آینده پیش‌ بینی میزان رشد اقتصاد جهانی ۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ را کاهش خواهد داد و این سومین باری است که صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد جهانی خود را در سال جاری کاهش می دهد. گفتنی است انتظار می رود صندوق بین المللی پول پس از کاهش تقریباً یک درصدی پیش بینی خود در ماه آوریل، پیش بینی به روز شده خود را برای سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در اواخر جولای (مرداد ماه) منتشر کند.

بر اساس این گزارش، رئیس صندوق بین‌ المللی پول به گسترش گسترده تورم، افزایش قابل توجه بیشتر نرخ بهره، کاهش رشد اقتصادی چین و تشدید تحریم‌ های مرتبط با جنگ روسیه در اوکراین اشاره کرد و گفت: ما در آب های بسیار متلاطم هستیم، خطر رکود جهانی افزایش یافته است، بنابراین ما نمی توانیم آن را رد کنیم.

او گفت که داده‌ های اقتصادی اخیر نشان می‌ دهد که برخی از اقتصادهای بزرگ، از جمله اقتصاد چین و روسیه، در سه ماهه دوم منقبض شده‌اند و خطرات در سال ۲۰۲۳ حتی بیشتر شده است. به عبارت دیگر او می گوید: خطر رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است و لذا کنترل افزایش قیمتها بسیار مهم است.

پیش بینی افزایش ۹ درصدی و ۷ درصدی هزینه های تولید ذرت و سویا در سال ۲۰۲۳
در چنین شرایطی یکی از پر متلاطم ترین بازارهای جهانی بازار غلات است که نوسان قیمتی این محصولات طی ماه های اخیر بی سابقه بوده است. با این وجود به گفته کارشناسان جهانی، در برخی مناطق دنیا فروش غلات پیش از کشت توسط کشاورزان در حال وقوع است و دولت ها نیز اقدام به پیش خرید کرده اند. در واقع برخی مشاوران و کارشناسان این بخش به کشاورزان توصیه می کنند که فروش های خود را با هزینه ها مرتبط سازید تا متضرر نشوید.

این در شرایطی است که کریس بارون، مشاور مالی ملی یکی از ایالت های کشور ایالات متحده می گوید: بر اساس داده های جمع آوری شده افزایش ۷.۵ درصدی هزینه های تولید سویا را برای سال ۲۰۲۳ در مقایسه با امسال و افزایش قیمت ۹ درصدی برای هزینه های تولید ذرت را پیش بینی کرده ایم.

این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل تر هزینه های تولید سویا ۱۲ درصد و ۲۰ درصد برای ذرت افزایش یافت. بنابراین این افزایش هزینه بالقوه ریسک بیشتری را برای سال آینده به همراه دارد. به این ترتیب کشاورزانی که اقدام به فروش غلات خود برای سال ۲۰۲۳ پیش از کشت می کنند این میزان افزایش قیمتها را اعمال خواهند کرد.

کد خبر: ۱۶۰٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha