۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
دولت قیمت کودهای NPK را کاهش داده است| قیمت سیب زمینی تازه در مزرعه ۱۰ هزار تومان
عضو انجمن سیب زمینی کشور در گفتگو با بازار خبر داد

دولت قیمت کودهای NPK را کاهش داده است| قیمت سیب زمینی تازه در مزرعه ۱۰ هزار تومان

نیازی عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی کشور با بیان اینکه کشت پاییزه از ۱۰ اردیبهشت آغاز می شود، گفت: خوشبختانه دولت قیمت کودهای پرمصرف پتاسه را نسبت به سال قبل به طور قابل توجهی کاهش داده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد رحیم نیازی عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی کشور در خصوص آخرین وضعیت کشت سیب زمینی در کشور به خبرنگار بازار گفت: کشاورزان برای کشت به اصطلاح پاییزه آماده شده اند و به تدریج از ۱۰ اردیبهشت کشت پاییزه آغاز می شود.

نیازی با بیان اینکه کشت های به اصطلاح تابستانه در مناطقی مانند بهار همدان، طارم زنجان و دیگر مناطق صورت گرفته است، افزود: با این وجود تقریبا ۷۵ درصد کشت ها پاییزه است که در مناطق سردسیر انجام می شود. بنابراین عمده ترین سطح زیرکشت در واقع کشت های پاییزه است و بالاترین رقم تولید مربوط به این بخش است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی کهنه (در انبارها) بین ۷ هزار تومان تا ۹ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی تازه در مزرعه حدود ۱۰ هزار تومان است

تولید حدود ۵ میلیون تن سیب زمینی در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰| قیمت سیب زمینی کهنه ۷ تا ۹ هزار تومان؛ سیب زمینی تازه ۱۰ هزار تومان
این عضو انجمن سیب زمینی در خصوص میزان تولید در سال گذشته نیز گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حجم تولید سیب زمینی حدود ۵ میلیون تن بوده است که بیشتر مصرف داخلی دارد و صادرات کمی هم صورت می گیرد.

وی همچنین در خصوص قیمت انواع سیب زمینی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی کهنه (در انبارها) از ۷ هزار تومان تا ۹ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی تازه در مزرعه حدود ۱۰ هزار تومان است.

این عضو انجمن سیب زمینی کشور در خصوص آخرین وضعیت موجودی و نوسانات قیمت انواع کودهای کشاورزی نیز اظهار داشت: خوشبختانه برای تامین کودها نیتراته و ازته مشکلی در داخل نداریم و همانطور که می دانید بخشی از کودهای فسفاته نیز وارداتی است.

کود اوره کاهش قیمت نداشته اما گفته می شود در سال جدید دولت قیمت کودهای NPK را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است

کاهش بیش از ۵۰ درصدی قیمت کودهای NPK
وی افزود: در مورد کودهای پتاسه هم دولت قیمت ها را خوشبختانه نسبت به سال قبل کاهش داده و امیدواریم کشاورزان مصرف کنند.

نیازی با بیان اینکه به گفته معاون وزیر در خصوص تامین کودهای شیمیایی مشکلی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود خبر کاهش قیمت کودهای پتاسه امیدوار کننده است به خصوص اینکه کودهای پتاسه یکی از کودهای پر مصرف و موثر در افزایش تولید، نگهداری و پایداری محصول و همچنین مقاومت گیاه در برابر بیماری ها است.

وی با تاکید بر اینکه کود اوره کاهش قیمت نداشته است، افزود: گفته می شود قیمت کودهای پتاسه یا به اصطلاح NPK که بیشترین مصرف را در بخش کشاورزی دارد بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

نیازی گفت: امیدواریم دولت و وزارت جهاد کشاورزی آنطور که وعده داده این کودها را تامین کند و اگر کشت های قراردادی نیز رونق پیدا کند احتمالا کشاورزان با کاهش کود مواجه نشوند.

کد خبر: ۱۴۶٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha