۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
قطارهای چین-اروپا؛ کمک به تثبیت تجارت در میان فشار بر بندر شانگهای
بازار گزارش می‌دهد؛

قطارهای چین-اروپا؛ کمک به تثبیت تجارت در میان فشار بر بندر شانگهای

تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی با تغییر مسیر برخی سفارش‌ها از کشتی‌ها به قطارها و هواپیماها، مسیرهای تجاری چین_اروپا را متنوع می‌کنند.

به گزارش بازار؛ تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی در تلاش برای مقابله با اختلالات و ابهامات ناشی از پاندمی کووید-۱۹ در شانگهای و برخی مناطق و مراکز تولید و تجارت همجوار در دلتای رودخانه یانگ تسه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی با تغییر مسیر برخی سفارش‌ها از کشتی‌ها به قطارها و هواپیماها، مسیرهای تجاری چین_اروپا را متنوع می‌کنند.

این تغییر زمانی رخ داد که بندر شانگهای، بزرگترین بندر جهان از نظر ظرفیت کانتینری، با افزایش ذخایر کانتینر مواجه است. برخی از شرکت های بزرگ کشتیرانی بین المللی تحویل کالا در بندر را به حالت تعلیق در می آورند و این امر تحویل به موقع کالا را با چالش های جدی مواجه می کند.

به گفته صاحبان صنعت، حدود ۶۰ درصد از کالاهای موجود در بندر شانگهای به دلیل اختلالات لجستیکی در جاده‌ها و دریا، ادعایی ندارند، در حالی که بندر به مرز خود رسیده است و به سختی می‌تواند کانتینرهای بیشتری را در خود جای دهد. فشار به بندر همسایه نینگبو ژوشان در استان ژجیانگ در شرق چین نیز وارد شده است.

در مواجهه با ابهامات طولانی در مورد حمل و نقل دریایی، برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان درگیر در تجارت چین و اروپا به دنبال تنوع بخشیدن به مسیرهای تجاری خود از کشتی تا قطار و هواپیما هستند.

یک تاجر مستقر در ایوو ، یک مرکز بزرگ تجارت کالاهای کوچک در چجیانگ، روز یکشنبه گفت که او سوالات بیشتری را از مشتریان در مورد هدایت محموله های دریایی به قطارهای باری چین_اروپا دریافت کرده است.

این فرد گفت: «قطارها زمان بسیار کمتری می‌برند و وقت‌شناس‌تر هستند، که این مسئله در جای خود ، به‌ویژه برای کالاهای فوری یا با ارزش بالا مهم است».

این تاجر همچنین اعلام کرده که مدت زمان حدود ۳۵ روز از طریق دریا از ایوو به شهرهای آلمان، فقط حدود ۱۸ تا ۲۰ روز با قطار طول می کشد که نشان دهنده یک مزیت رقابتی واضح برای خدمات قطار در جلوگیری از بروز اختلال است.

در سه ماهه اول، ۳۷۰ قطار باری چین_اروپا از ایوو اعزام شد که نسبت به سال قبل ۱۰.۱ درصد افزایش داشت؛ روندی که به گفته کارشناسان داخلی برای کاهش فشار در بنادر دریایی ادامه خواهد داشت.

یکی از مدیران کارخانه در ایوو نیز اعلام کرد که قطار وقت شناس است، حتی اگر هزینه آن بیشتر از حمل و نقل دریایی باشد و ظرفیت حمل و نقل بسیار کمتر باشد. هواپیماها نیز بخشی از توجه او در حال حاضر هستند.

طبق گزارش رسانه ها، اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین خاطرنشان کرد که شرکت های عضو آن کاهش ۴۰ درصدی در حجم روزانه محموله های حمل شده در بندر شانگهای را برآورد کردند.

وو مینگهوا، یک تحلیلگر مستقل صنعت نیز گفت: علت اصلی اختلالات حمل و نقل دریایی در واقع در خشکی است، زیرا رانندگان کامیون به دلیل کنترل های همه گیری کرونا همچنان در ورود و خروج بندر با مشکل مواجه هستند.کارشناسان صنعت می گویند در حالی که قطارهای باری فرامرزی می تواند در مواقع سخت گزینه ای موثر باشد، حمل و نقل دریایی همچنان حمل و نقل اصلی تجارت بین المللی خواهد بود. یک قطار معمولاً می تواند ۵۰ کانتینر استاندارد را حمل کند، در حالی که یک کشتی بزرگ می تواند حدود ۲۰۰۰۰ کانتینر را حمل کند.

تامی تان، رئیس شرکت مدیریت زنجیره تامین EPU شانگهای، نماینده قطارهای باری چین و اتحادیه اروپا، گفت: علاوه بر این، تغییر محموله ها از کشتی به قطار به دلایل مختلف همیشه امکان پذیر نیست ضمن اینکه مشتریان اغلب ترجیح می دهند به جای آن پورت بندر دیگری را انتخاب کنند.

برخی از تاجران و بازرگانان کوچک و متوسط ‌به بندر نینگبو ژوشان که تحت فشار فزاینده ای نیز قرار دارد، روی آورده اند. بندر شانگهای برای هموارسازی عملیات، به دنبال تقویت استفاده از آبراه های داخلی و راه آهن برای رفع گرفتگی حمل و نقل است.

اختلال در وضعیت پس از آنکه شورای دولتی، کابینه چین، از دولت‌های محلی خواست که بزرگراه‌ها را بدون مجوز تعطیل نکنند، کاهش یافت.

به گفته کارشناسان، فشار بر بندر شانگهای موقتی است و زمانی که حمل و نقل جاده ای به حالت عادی بازگردد، از بین خواهد رفت. تا آن زمان، قطارهای باری فرامرزی نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha