۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
سیر تا پیاز جوجه‌کُشی‌های اخیر/ زنده‌به‌گور کردن جوجه در محدوده استان تهران نبوده است
بازار گزارش می‌دهد؛

سیر تا پیاز جوجه‌کُشی‌های اخیر/ زنده‌به‌گور کردن جوجه در محدوده استان تهران نبوده است

تهران- در حالی طی روزهای اخیر شاهد انتشار کلیپ‌های متعددی در خصوص زنده به‌گور کردن جوجه‌های یک‌روزه در فضای ‏مجازی بوده‌ایم، که مسئولان معتقدند این اقدام ناصواب در محدوده استان تهران رخ نداده است‎.‎

خبرگزاری بازار، یکی دو روزی است، که از انتشار کلیپ‌هایی از زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه در اطراف تهران می‌گذرد، اما «زنده به‌گور کردن جوجه‌ها»، «در چاه ریختن جوجه‌ها» و یا هر اصطلاح دیگری که ممکن است، این روزها به کار برده شود، در واقع اتفاق نامیمونی است، که در حال رخ دادن گسترده در استان تهران است.

در این اقدام عده‌ای، جوجه‌های یک‌روزه را درون کیسه‌های زباله کرده و در قبرهای بزرگی که از قبل کَنده شده دفن می‌کنند و یا در چاه‌ها می‌ریزند.

عضو هیئت رئیسه مجلس: بانک مرکزی مقصر جوجه کُشی

انتشار تصاویر مربوط به دفن جوجه‌های یک روزه سبب واکنش برخی از نمایندگان مجلس شد، به‌طوری که احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و از پیگیری خود از مسئولان وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی خبر داد و در این مورد نوشت: «از مسئولین وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی پیگیری کردم، هردوی آن‌ها مقصر این حادثه را بانک مرکزی می‌دانند، که ارز برای نهاده کشاورزی تخصیص نداده است.»

وی خطاب به رئیس جمهور افزود: «آقای روحانی این‌ها اموال مردم و سرمایه کشورند، نگذارید عدم هماهنگی دستگاه‌ها مال مردم را این گونه به آتش بزند.»

می‌شد جوجه‌های یک روزه را خیرات کرد

نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اینستاگرام خود گفت: «معدوم کردن این جوجه‌ها بخاطر این نیست که بعداً مرغ یا جوجه گران شود، بلکه بخاطر ناتوانی مرغداری‌ها در خرید جوجه یک روزه برای جوجه ریزی است. چرا که مرغداری‌ها برای ایام عید و همچنین ایام شادی ماه‌های رجب و شعبان با ظرفیت کامل جوجه پرورش داده بودند، اما به مشکل کرونا برخورد کردند.»

کرونا باعث شد تا مرغ‌ها روی دست مرغداری‌ها بماند و به‌خاطر افت قیمت، هزینه‌های مصرف شده نیز بر نگردد، در نتیجه مرغداری‌ها نتوانستند دوباره جوجه‌ریزی کنند و واحدهای تولید جوجه نیز راهی جز معدوم کردن جوجه‌ها به ذهنشان نرسیده است

روح الله ایزدخواه ادامه داد: «کرونا باعث شد تا مرغ‌ها روی دست مرغداری‌ها بماند و به‌خاطر افت قیمت، هزینه‌های مصرف شده نیز بر نگردد، در نتیجه مرغداری‌ها نتوانستند دوباره جوجه‌ریزی کنند و واحدهای تولید جوجه نیز راهی جز معدوم کردن جوجه‌ها به ذهنشان نرسیده است.»

بخش جالب ویدئوی این نماینده منتخب مجلس یازدهم این است که گفت: «علاوه بر وظایفی که دولت بر عهده دارد باید به افرادی که اقدام به معدوم سازی جوجه‌های یک روزه می‌کنند نیز گفت که روش معدوم سازی، روش درستی نیست، مثلاً می‌توان این جوجه‌های یک روزه را خیرات کرد، وقتی یک گنجشک به ماشین شهید چمران در زمان جنگ برخورد کرد، او پای گنجشک را پانسمان کرد و پس از اطمینان از سلامت گنجشک به راه خود ادامه داد و این خاطره می‌تواند الگوی امروز ما قرار گیرد، معدوم کردن جوجه‌ها روش صحیحی نیست و همه باید مراقبت کنند تا اتفاق‌هایی که در اقتصاد لیبرالی آمریکا می‌افتد که مثلاً برای کنترل قیمت گندم، آن را به دریا می‌ریزند در ایران رخ ندهد.»

ضرر بیش از کیلویی ۳۰۰ تومانی جوجه ریزی برای مرغداران

اما دلیل این اقدام زشت و غیر انسانی چیست، را یکی از مرغداران این گونه به خبرنگار بازار توضیح داد: در حال حاضر و به طور تقریبی باید برای هر یک کیلوگرم جوجه گوشتی ۴۲ روزه و آماده عرضه به بازار حدود چهار هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دانه‌های سوپر استار، پیش دان، میان دان و پس دان کرد.

وی افزود: قیمت جوجه یک روزه گوشتی نیز بین دو هزار و ۵۰۰ الی دو هزار و ۶۰۰ تومان است، حال حساب کنید و ببینید، برای هر یک کیلوگرم گوشت مرغ زنده حدود هفت هزار تومان هزینه می‌شود، که بدون هزینه کارگر، اجاره مکان و … مرغ زنده را کیلویی شش هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان می خرند، که مشخص است، به این ترتیب مرغدار باید ۴۲ روز صبر و کلی هزینه کند و در نهایت روزی هر کیلوگرم مرغ نیز بدون هزینه‌های کارگر و اجاره و… ۳۰۰ تومان ضرر بدهد.

تولیدکنندگان می‌توانستند، جوجه‌های یک روزه را به جای معدوم سازی به بازار عرضه کنند، قطعاً کودکان و خانواده‌های بسیاری هستند، که آنها را خریده و از این امر استقبال می‌کنند

این فعال بخش خصوص گفت: مشخص است، که در این صورت تمایلی برای خرید جوجه یک روزه و جوجه ریزی نیست و زمانی که تمایل برای این امر نباشد، شاهد کاهش مشتری جوجه یک‌روزه و باد کردن آن‌ها روی دست تولیدکنندگان می‌شود، که در نهایت معدوم سازی رخ می‌دهد، البته تولیدکنندگان می‌توانستند، جوجه‌های یک روزه را به جای معدوم سازی به بازار عرضه کنند، قطعاً کودکان و خانواده‌های بسیاری هستند، که آنها را خریده و از این امر استقبال می‌کنند.

وی ضعف در ایجاد بازار صادراتی را از دیگر دلایل کاهش قیمت عجیب و غریب مرغ در کشور دانست و گفت: وقتی بازار پایداری نباشد، انگیزه‌ای برای فعالیت باقی نمی‌ماند و پیش بینی بنده با توجه به کاهش تولید و همچنین عدم تخصیص ارز به نهاده‌های دامی، افزایش عجیب و غریب قیمت مرغ طی یکی دو ماه آتی است.

از منظر فنی و علمی راهکاری جز معدوم کردن جوجه‌های یک روزه نیست

یک کارشناس ارشد طیور و مخترع سطح سه بنیاد ملی نخبگان نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: صنعت طیور مانند کارخانه‌ای است، که امکان تعطیلی آن وجود ندارد، مرغ اجداد، مرغ مادر و واحدهای جوجه کشی به طور مداوم و با هزینه در حال تولید جوجه هستند.

با شرایط حاکم امکان صادرات گوشت مرغ وجود ندارد و لذا نتیجه می‌گیریم، که به صورت فنی و علمی راهکاری جز معدوم کردن جوجه‌های یک روزه برای صنعت طیور وجود ندارد

رسول کریمی افزود: مهمترین عامل در تولید جوجه گوشتی و یا انواع دیگر جوجه‌ها بحث عرضه و تقاضا است، متأسفانه مدتی است، که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اثر منفی آن بر عرضه و تقاضا در بازار مرغ و طیور و کاهش تقاضا و از طرفی تولید مداوم جوجه و عرضه آن سبب کاهش قیمت و وارد آمدن خسارت‌های هنگفت می‌شود، که در این بین بحث صادرات می‌تواند، کمک فراوانی در راستای جلوگیری از کاهش تقاضا و نیز کاهش غیرطبیعی قیمت داشته باشد.

وی ادامه داد: البته با شرایط حاکم امکان صادرات نیز وجود ندارد و لذا نتیجه می‌گیریم، که به صورت فنی و علمی راهکاری جز معدوم کردن جوجه‌های یک روزه برای صنعت طیور وجود ندارد.

باید عرضه تخم مرغ نطفه‌دار محدود می‌شد

یکی از کارشناسان مرتبط با تولیدات دام جهاد کشاورزی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار تعطیلی دانشگاه‌ها، مجالس عروسی و عزا و … در پی شیوع ویروس کرونا در کشور را سبب کاهش مصرف مرغ دانست و به خبرنگار بازار گفت: کاهش تقاضا قیمت مرغ را به شدت کاهش داد و اکنون قیمت خرید مرغ زنده از مرغداری‌ها سه هزار تومان کم‌تر از قیمت مصوب است.

برخی افراد در اقدامی سنگ دلانه اقدام به معدوم سازی جوجه یک روزه می‌کنند، حال آن که می‌بایست برای کاهش عرضه تولید تخم مرغ نطفه دار و تخم‌هایی که داخل ماشین جوجه کشی گذاشته می‌شود، را محدود کرد

وی ادامه داد: کاهش عرضه اولین راه حل است، که به ذهن تولیدکنندگان برای کنترل قیمت بازار می‌رسد، همان طور که به عنوان مثال وقتی قیمت نفت پایین می‌آید، تولیدکنندگان با کاهش عرضه نفت سعی می‌کنند، قیمت را کنترل کنند و در بازارهای دیگر نیز همین طور است، بازار مرغ نیز از این قاعده مستثنی نیست و تولیدکننده‌ها در پی کاهش عرضه هستند.

این کارشناس گفت: به همین دلیل برخی افراد در اقدامی سنگ دلانه اقدام به معدوم سازی جوجه یک روزه می‌کنند، حال آن که می‌بایست برای کاهش عرضه تولید تخم مرغ نطفه دار و تخم‌هایی که داخل ماشین جوجه کشی گذاشته می‌شود، را محدود کرد.

معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه طبق بخشنامه بوده است

از سوی دیگر یکی از کارکنان واحد تولیدی جوجه یک روزه از بخشنامه بی رحمانه ای پرده برداشت، که توسط ستاد تنظیم بازار مبنی بر معدوم سازی جوجه یک روزه در راستای کنترل قیمت خطاب به واحدهای تولیدی جوجه یک روزه صادر شده است و افزود: در حال حاضر ارز مورد نیاز برای نهاده‌های دامی تخصیص نیافته است و همین امر موجب ضرر و زیان واحدهای تولید مرغ گوشتی می‌شود.

وی گفت: زمانی که بخشنامه رسمی می‌کنند، که جوجه یک روزه معدوم شود، دیگر چه توقعی از تولیدکننده‌ها داریم، چرا که نمی‌توان از بخشنامه‌ها سرپیچی کرد.

اما این اقدام سنگ دلانه همان قدر که برای فعالان صنعت دام و طیور استان تهران عادی است، سبب جریحه دار شدن افکار و احساسات عمومی شده و مسئولان مرتبط با بازار و نیز محیط زیست برای مرتکبان آن خط و نشان کشیده اند.

خط و نشان محیط زیستی برای معدوم کنندگان جوجه

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر جنبه‌ای از زنده به گور کردن جوجه‌ها غیر علمی و غیر انسانی است و قطعاً این اقدام نابخشودنی از طریق این اداره کل پیگیری می‌شود، البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد، که زنده به گور کردن جوجه‌ها در محدوده استان تهران نبوده، اما از آنجایی که ممکن است، چنین اقدامی در برنامه تعدادی از واحدهای تولید جوجه در استان تهران باشد، باید به سرعت از این عمل ناصحیح جلوگیری کرد.

سعید محمودی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که «چه اقدامی برای پیشگیری از زنده به گور کردن جوجه‌ها در استان تهران انجام شده است»، گفت: طبق مکاتبه با سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی خواستار جلوگیری از این اقدام شده و بر برخورد شدید با مرتکبان آن تاکید کردیم و همچنین به دادستانی و استانداری تهران نیز نامه‌هایی ارسال شده و در پی تشدید برخورد با این اقدامات هستیم.

به واحدهای تولید جوجه مرغ یک‌روزه اخطار داده‌ایم، که اگر شاهد اقداماتی از این دست باشیم، قطعاً برخوردهای جدی خواهیم کرد.

وی گفت: از سویی دیگر تیم‌های محیط زیست استان تهران در حال رصد و بررسی امکان رخ دادن چنین اتفاقاتی در محدوده این استان هستند.

بالاترین مسئول محیط زیستی تهران با بیان این که در استان ۹ واحد تولید جوجه وجود دارد، افزود: در ادامه اقدامات پیشگیرانه محیط زیست به تمام این واحدها نامه ارسال شده و به آن‌ها اخطار داده ایم، که اگر شاهد اقداماتی از این دست باشیم، قطعاً برخوردهای جدی خواهیم کرد.

در ۲۴ ساعت اخیر شاهد موضع گیری‌های حمایتی از معدوم کردن جوجه‌های یک روزه از سوی برخی از مسئولان امر نیز بوده‌ایم، اما در مجموع و با در نظر گرفتن تمام شرایط باز هم نمی‌توان به دفن کردن موجوداتی زنده در زیر خاک حق داد و از این اقدام دفاع کرد.

حال باید منتظر ماند و دید در آینده چه تمهیداتی از سوی مسئولان برای جلوگیری از این رخداد نامعقول و نیز چه رفتاری از تولیدکننده‌ها برای جایگزینی روش‌های دیگر به جای معدوم سازی جوجه‌ها شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۱۴٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha