۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افق روشن پیش روی صنعت کشاورزی | اراضی زراعی سنددار می‌شود
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

افق روشن پیش روی صنعت کشاورزی | اراضی زراعی سنددار می‌شود

گرگان- افزایش تغییر کاربری اراضی در سال‌های اخیر دولت را بر آن داشت تا شناسه دار شدن زمین‌های کشاورزی را پیگیری جدی کند، اتفاقی که اجرای آن منجر به رشد کمی و کیفی تولیدات کشاورزی می‌شود.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: سند دار شدن اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است و دولت بنا دارد تا پایان چهار سال جشن سند دار شدن اراضی کشاورزی را برگزار کند. در حال حاضر اکثر زمین‌های کشاورزی به صورت قولنامه خرید و فروش می‌شوند و حد و مرز زمین‌ها به طور دقیق مشخص نیست، حتی برخی موارد دیده شده فردی بیش از ۴۰ سال بر روی یک زمین کشت و زرع دارد و بعد متوجه می‌شود این ملک در اراضی دولتی است و تداخل قانونی دارد.

سال‌های اخیر با توجه به افزایش چندین برابری قیمت زمین، بحث سنددار شدن زمین‌های زراعی تازه‌تر شده و توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. از همین رو دولت، جهاد کشاورزی را به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک و دیگر دستگاه‌های اجرایی مکلف کرده که در یک مدت معین نسبت به سند دار شدن همه اراضی کشاورزی کشور اقدام کنند تا ضمن جلوگیری از تغییر کاربری، به ارتقا کمی و کیفی بخش کشاورزی نیز منجر شود.

افق روشن پیش روی صنعت کشاورزی | اراضی زراعی گلستان سنددار می‌شود

حل اختلافات بین کشاورزان برای مالکیت
کشاورزان گلستانی نیز از این طرح استقبال کردند چراکه سنددار شدن اراضی کشاورزی منجر به هویت بخشی و مالکیت آنها خواهد شد علاوه بر اینکه حل اختلاف بین کشاورزان با هم و با دولت را به حداقل می‌رساند.

نبود سند برای اراضی کشاورزی این روزها موجب مناقشه بین مالکان و دولت شده است چراکه در بسیاری مواقع زمین‌ها متعلق به اراضی ملی، اوقاف یا سایر بخش‌هاست به این ترتیب کشاورز به‌دلیل نداشتن سند و ناتوانی در اثبات مالکیت، قادر نیست در زمین آبا و اجدادی خود به کشت و زرع بپردازد.

اختلافاتی که ایجاد می شوند
یک کشاورز گلستانی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: من به عنوان یک کشاورز همیشه دغدغه این مسئله را داشته و دارم که همسایه کنار زمین به مرز معین شده عمدی و یا غیر عمدی تجاوز نکند و خیلی مواقع دیده می‌شود که در این خصوص بین کشاورزان اختلاف‌هایی به وجود می‌آید که حتی منجر به ضرب و شتم شده است.

ابراهیم ملک اضافه کرد: در حال حاضر اکثر زمین‌های کشاورزی دفترچه دارند و حد و مرزها به طور تقریبی در آن مشخص است، اما اگر این دفترچه‌ها تبدیل به سند شود حد و مرزها دقیق تعیین تکلیف خواهد شد و مشکلی پیش نخواهد آمد.

در حال حاضر اکثر زمین‌های کشاورزی دفترچه دارند و حد و مرزها به طور تقریبی در آن مشخص است، اما اگر این دفترچه‌ها تبدیل به سند شود حد و مرزها دقیق تعیین تکلیف خواهد شد و مشکلی پیش نخواهد آمد

اما کشاورز دیگری از اهالی شرق گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: حدود چهل سال است که بر روی زمینی که پدرم خریداری کرده و به ما ارث رسیده کشاورزی می‌کنیم اما حالا مشخص شده این ملک مربوط به اراضی دولتی است.

جواد اکبرپور اضافه کرد: اجرای یک طرح به وسعت همه زمین‌های کشاورزی شاید کار سختی باشد آن هم در گلستان که مشکلاتی مانند اراضی خرده مالکی، چند مالکیتی، تداخل زمین کشاورزی با اراضی دولتی، زمین‌های اوقافی داد.

تفکیک اراضی از سوی دولت
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: در استان ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد که این اراضی ۴۷ درصد بخش فعالیت اقتصادی استان را پوشش می‌دهد و ۸۵ درصد محصولات تولیدی استان نیز توسط بخش کشاورزی انجام می‌شود این آمار گواه این امر است که بهره برداران و صاحبان این اراضی نقش بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی و تولید ناخالص ملی استان دارند.

کامبیز علیپور با بیان اینکه این اراضی همیشه تحت تاثیر یک سری اتفاقات و ضرورت‌های از گردش تولید خارج می‌شود، افزود: برای همین سند دار شدن اراضی کشاورزی یک ضرورت است. برای حفظ پارچگی اراضی به واسطه اهمیت بحث امنیت غذایی، نیازاست تا اراضی دارای هویت باشند و هویت اراضی نیز سند آنها است علاوه بر این موضوعات با استفاده از این سند، کشاورزان می‌توانند از تسهیلات بانکی و امکانات دستگاه‌های اداری استفاده کنند و از سند به عنوان یک وثیقه کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه در گام نخست برای رفع تداخل اراضی کشاورزی با برخی از دستگاه‌های اجرایی، این اراضی شناسایی شده است، افزود: ۲۹۳ پلاک از ۵۰۰ پلاک استان دارای اراضی هستند که دارای تداخل قوانین هستند و کشاورزان در این مسئله دچار اشکال می‌شوند و در انجام کار و فعالیت‌های زارعی درگیر مسائل قضایی می‌شوند.

افق روشن پیش روی صنعت کشاورزی | اراضی زراعی گلستان سنددار می‌شود

شناسایی ۲۹۳ پلاک دارای تداخل
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه ۲۹۳ پلاکی که دارای تداخل قوانین هستند شناسایی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تشکیل جلسات در این خصوص با کارگروه‌های شهرستانی و استانی انجام شد و با توجه به اعتباراتی که به ما تخصیص داده شده حدود ۱۳۳ پلاک مورد بررسی قرار گرفته و از این میزان ۵۱ هکتار را کاداستر (تعیین محدوده و مالکیت اراضی) کرده‌ایم و بخشی از این اراضی کاداستر شده حدود ۹ هزار و ۵۰ هکتار با توجه به اعتبارات برای صدور سند در اولویت نخست قرار دارند.

علیپور خرده مالکی را از دیگر مشکلات اجرای این طرح برشمرد و یادآور شد: یک قانون تحت عنوان خرد شدن اراضی کشاورزی وجود دارد که در آن حد نصاب‌های را مشخص است که با توجه به آن معذوریت‌های برای صدور سند وجود دارد که سبب می‌شود اجرای این طرح در گلستان با دشواری بیشتری همراه باشد همچنین باید گفت جهاد کشاورزی در حال رایزنی با استاندار و دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان است و همکاران ما نیز در تهران پیش‌نویس و لوایحی را تهیه کرده‌اند، تا بتوانیم برای این اراضی نیز سند تهیه کنیم.

شناسه دار شدن کمک به صادرات می‌کند
رئیس کمسیون کشاورزی اتاق کشور در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: سند دار شدن و شناسه دار کردن اراضی یک طرح مهم و ضروری برای صادرات محصولات کشاورزی و ورود به بازارهای جهانی است. در هر جای دنیا محصولی تولید می‌شود شناسنامه دارد اگر بخواهیم صادرات محصولات کشاورزی را داشته باشیم باید شناسه محصول در خصوص میزان سم و کود استفاده شده و زمان کشت برای زمین‌های منطقه مشخص باشد.

یک قانون تحت عنوان خرد شدن اراضی کشاورزی وجود دارد که در آن حد نصاب‌های را مشخص است که با توجه به آن معذوریت‌های برای صدور سند وجود دارد که سبب می‌شود اجرای این طرح در گلستان با دشواری بیشتری همراه باشد

امیر یوسفی با تاکید بر این مساله که امروزه در تمام دنیا صادرات محصولات کشاورزی به این شکل انجام می‌شود، تصریح کرد: برای اینکه در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، شرایط سنددار شدن زمین‌های کشاورزی را باید فراهم کرد لیکن شناسنامه محصولات کشاورزی علاوه بر توسعه صادرات به ارتقا کیفیت کشاورزی کمک می‌کند در نتیجه اجرای این طرح سبب خواهد شد که چگونگی کشت و میزان استفاده از سم و کود به اندازه ضرورت و به موقع انجام شود.

وی یکی از چالش‌های اصلی در اجرای این طرح را خرد مالکی بودن اراضی کشاورزی در گلستان برشمرد و گفت: این روند کار را برای سند دار کردن زمین‌های کشاورزی سخت خواهد کرد اما ما ناگزیر هستیم برای ورود به بازار جهانی این مسئله را محقق کنیم در حال حاضر بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند اگر محصولی شناسه نداشته باشد آن را خریداری نمی‌کنند و مانع ورود این محصولات به کشور خواهند شد برای همین کشاورزان ناگزیر هستند تا به این سمت حرکت کنند؛ در آینده نزدیک این مساله یک فرهنگ قابل پذیرش برای همه کشاورزان تبدیل خواهد شد.

صدور اسناد هویتی
نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: سند علاوه بر اینکه می‌تواند هویت یک کشاورز باشد، هویت محصول کشت شده نیز است چرا که در سامانه جهاد کشاورزی متناسب با میزان مساحت زمین به آن سم و کود اختصاص پیدا می‌کند لذا همه اقدامات در ابتدا با مشکل مواجه می‌شوند اما چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت شرایط روز دنیا حرکت کنیم، شناسنامه دار شدن اراضی به بالا رفتن کیفیت محصولات و عرضه آن در بازارهای جهانی کمک زیادی خواهد کرد.

با مسائلی که مطرح شد، آنچه مسلم است با صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی، شناسنامه‌ای برای کل این اراضی خواهیم داشت و همه اقداماتی که در این بستر صورت می‌گیرد مانند الگوی کشت، نوع کشت، میزان و سطح کشت قابل رصد خواهد شد و همه اینها شرایط را برای توسعه و رونق کشاورزی و در نهایت رونق اقتصادی گلستان فراهم خواهد ساخت.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha