۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
افزایش بازدهی و طول عمر لوازم خانگی

افزایش بازدهی و طول عمر لوازم خانگی

خانه یکی از محیط‌هایی است که ما بیشترین وقت خود را در آن سپری می‌کنیم.

به گزارش بازار، خانه یکی از محیط‌هایی است که ما بیشترین وقت خود را در آن سپری می‌کنیم. از آنجایی‌که بیشتر لوازم خانگی به وسیله جریان برق کار می‌کنند، برای افزایش بازدهی و طول عمر آنها می‌بایست یک‌سری اصول و نکات را رعایت کنیم. با توجه به اینکه نوسان برق، یکی از دلایل عمده آسیب به لوازم برقی است می‌بایست با استفاده از تجهیزاتی مثل محافظ، مانع بروز این‌گونه مشکلات شویم. استابلایزر و ترانس‌های اتوماتیک از پرکاربردترین محافظ‌هایی هستند که با سنجش و کنترل نوسان جریان برق، مانع آسیب به لوازم خانگی می‌شوند. در این بخش قصد داریم تا شما را با استابلایزر و انواع آن به‌عنوان یکی از بهترین محافظ‌های موجود در بازار آشنا سازیم.

عکس

اهمیت استفاده از استابلایزر در لوازم خانگی

همان‌طور که می‌دانید لوازم خانگی برقی نظیر کولر، یخچال، تلویزیون، آبگرمکن، کامپیوترهای شخصی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و غیره بدون جریان برق کارآیی ندارند و بلااستفاده خواهند بود. به لحاظ اینکه جریان الکتریسیته منبع تغذیه اصلی این دسته از لوازم خانگی است؛ به منظور کنترل میزان جریان برق ورودی به دستگاه‌ها می‌بایست از محافظ‌های الکتریکی نظیر ترانس اتوماتیک تک‌فاز و ترانس اتوماتیک سه فاز استفاده کرد. ترانس‌های تک‌فاز برای وسایل برقی کوچک و ترانس‌های سه فاز برای کولرهای گازی ۳۰۰۰۰ به بالا و سایر لوازم برقی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این توصیف می‌توان گفت عدم استفاده از محافظ‌های الکتریکی، سبب شده تا نوسان برق آسیب جدی به لوازم خانگی وارد کند و طول عمر آنها را کاهش دهد. طبق بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده که دلیل اصلی سوختن لوازم خانگی عدم اتصال آنها به محافظ است. به منظور جلوگیری از آسیب به لوازم برقی خانگی و همچنین کنترل هزینه‌ها حتماً از استابلایزر یا سایر محافظ‌های الکتریکی استفاده کنید.

افزایش بازدهی و طول عمر لوازم خانگی

استابلایزر چیست؟

در گذشته بسیاری از وسایل برقی به دلیل نوسانات جریان برق دچار آسیب می‌شدند و بعضاً به‌طور کامل از کار می‌افتادند. اما پیشرفت تکنولوژی در زمینه لوازم برقی باعث شده تا یک‌سری دستگاه جهت کنترل نوسان ولتاژ برق طراحی و ساخته شود. یکی از این دستگاه‌ها استابلایزر نام دارد و با استفاده از رگولاتورهای خودکار یا AVR میزان ولتاژ را به‌طور لحظه‌ای نشان می‌دهد. شایان ذکر است که استابلایزرهای جدید برخلاف بعضی از گونه‌های ترانس اتوماتیک پیشرفته و مجهز هستند و از طریق وارد نمودن یک عدد در صفحه نمایش دیجیتال آن می‌توانید ولتاژ را روی اندازه دلخواه و مورد نیازتان نگاه دارید.

نکته قابل توجه اینکه قیمت استابلایزر براساس اندازه، میزان امکانات و نوع کاربرد متفاوت است. بدین صورت که استابلایزرهای دارای نمایشگر دیجیتال به نسبت گران‌تر از مدل‌های معمولی هستند. از این‌رو در زمان خرید این محصول به نوع و مدل آن دقت نمایید و سپس محافظ دلخواهتان را خریداری کنید. خاطر نشان می‌شود که برای لوازم خانگی پرقدرت مانند کولرهای گازی ۳۰۰۰۰ و بالاتر، ماشین ظرفشویی، فریزرهای بزرگ و غیره می‌بایست از ترانس‌های اتوماتیک با قدرت و ولتاژ مناسب استفاده کنید. به‌عبارت دیگر براساس نوع کنتور و فیوز آن از ترانس‌های اتوماتیک سه فاز یا تک فاز استفاده نمایید. عدم رعایت این اصول موجب قطع شدن ناگهانی فیوز کنتور و آسیب جدی به لوازم برقی خانگی می‌شود.

افزایش بازدهی و طول عمر لوازم خانگی

طرز کاراستابلایزر

به‌طور کلی استابلایزرها به دو روش دستی و خودکار فرآیند کنترل جریان برق را انجام می‌دهند. این نوع از محافظ با قرارگیری در مسیر برق ورودی به لوازم خانگی، از آسیب‌دیدگی آنها بر اثر نوسانات جریان برق جلوگیری می‌کند. بدین صورت‌که جریان برق پایین را تقویت نموده و به حد ایده‌آل (موردنیاز) دستگاه می‌رساند. علاوه بر این اگر ولتاژ برق بیش از حد مجاز باشد، با کاهش آن مانع آسیب به لوازم برقی خانگی می‌شود. در واقع وظیفه استابلایزر کنترل ولتاژ برق براساس نوع و مدل لوازم خانگی است. بر همین اساس نوع استابلایزر یا ترانس اتوماتیک مصرفی برای یخچال با تلویزیون فرق می‌کند. زیرا هر یک از آنها میزان مشخصی جریان برق مصرف می‌کنند و ساعات کار آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. در صورت عدم نیاز به تلویزیون، می‌توان آن را به‌طور کامل از برق کشید. در صورتی‌که برای یخچال این امر صدق نمی‌کند و به منظور حفظ سلامت و کیفیت موادغذایی یا دارویی می‌بایست یخچال در طول شبانه‌روز روشن باشد.

انواع استابلایزر

استابلایزرها و سایر ترانس‌های اتوماتیک نظیر ترانس اتوماتیک تک فاز و سه فار براساس اندازه و توان، انواع مختلفی دارند. که مصرف‌کنندگان متناسب با نوع لوازم برقی خانگی و نیازشان از آنها استفاده می‌کنند. بعضی از مهمترین انواع استابلایزر موجود در بازار عبارت است از:

۱- استابلایزرهای رله‌ای (Relay)

این نوع از محافظ معمولاً برای مصارف خانگی طراحی و ساخته شده است. درون استابلایزرهای رله‌ای، ترانس و رله‌هایی وجود دارد که عمل‌کرد این محافظ پرکاربرد را تحت تأثیر قرار داده است. بدین صورت‌ که با افزایش یا کاهش ولتاژ رله های ترانس اتوماتیک واکنش نشان می‌دهند و میزان ولتاژ برق ورودی به لوازم خانگی را کنترل نموده و در بازه مناسب نگاه می‌دارد.

۲- استابلایزرهای سروو (Servo)

اتسابلایزرهای سروو از نظر تکنولوژی و کیفیت ساخت در سطح بالاتری نسبت به محافظ‌های رله‌ای قرار دارد. به همین دلیل معمولاً از آنها برای کنترل ولتاژ برق متغیر استفاده می‌شود. این مدل ازاستابلایزر از موتور سروو، ترانس‌های کاهنده و افزایش دهنده، سیستم کنترل و موتور انتقالی تشکیل شده است. ساختار استابلایزر سروو موتور باعث شده تا در سخت‌ترین شرایط ممکن بتواند میزان ولتاژ برق ورودی به لوازم خانگی را کنترل کند و موجب افزایش بازدهی و طول عمر آنها شود.

۳- استابلایزرهای استاتیکی (Static)

به مرور زمان کاستی‌ها و مشکلات استابلایزرهای رله‌ای و سروو شناسایی شدند. پس از آن متخصصین و مخترعین لوازم برقی، مدل جدیدی ازاستابلایزر را طراحی نموده و روانه بازار کردند. در ساخت این محصول از یک مبدل جریان برق قدرتمند بهره گرفته شده و بر همین اساس آن را استابلایزر استاتیکی نامیده‌اند. این مدل از محافظ با مدیریت ولتاژ برق به‌صورت لحظه‌ای قادر است تا تمامی نوسانات برقی را خنثی نموده و از آسیب به لوازم برقی خانگی جلوگیری نماید. قیمت استابلایزر استاتیکی بیشتر از مدل‌های رله ای و سروو است. بنابراین در زمان خرید استابلایزر استاتیکی به این نکته توجه نمایید و براساس آن محافظ موردنظرتان را خریداری کنید.

جمع‌بندی

استابلایزرها یکی از محافظ‌های پرکاربرد و مفید برای افزایش بازدهی و طول عمر لوازم خانگی هستند. زیرا این نوع از محافظ‌های الکتریکی با سنجش دقیق و لحظه‌ای نوسانات برق، از آسیب به لوازم برقی خانگی جلوگیری می‌کنند. شما نیز می‌توانید متناسب با نیاز و نوع دستگاهتان از انواع مختلفاستابلایزر استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که قیمت استابلایزر و ترانس اتوماتیک با توجه به اندازه و کارایی آنها متفاوت است. از این‌رو در زمان خرید انواع استابلایزر، ترانس اتوماتیک تک‌فاز و ترانس اتوماتیک سه فاز به قیمت آنها توجه کنید و متناسب با توان مالی محافظ دلخواهتان را خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این دستگاه‌ها می‌توانید به وب‌سایت https://www.electroalma.shop مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha