۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
آماده سازی بستر توزیع سود سنواتی سهامداران با سامانه سجام
قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد

آماده سازی بستر توزیع سود سنواتی سهامداران با سامانه سجام

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای سمات، آماده‌سازی بستر توزیع سود سنواتی برای سهامدارانی است که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، غلامرضا ابوترابی اظهار داشت: به طور کلی پس از تصویب تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالانه/عادی به طور فوق العاده شرکت ها، سود تقسیم شده تبدیل به مطالبه سهامداران شده و باید حداکثر ظرف مهلت قانونی ۸ ماهه مندرج در ماده ۲۴۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به صاحبان سهام پرداخت شود. از این رو تمامی شرکت ها موظفند مبلغ سود تقسیمی مجمع را با توجه به منابع موجود در شرکت تعیین کنند و برنامه زمان بندی پرداخت سود را متناسب با وضعیت نقدینگی شرکت، از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران برسانند.

آخرین وضعیت پرداخت سود سنوات گذشته
قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص پرداخت سود سنوات گذشته گفت: منابع لازم برای پرداخت سود سنوات گذشته، باید هم اکنون به عنوان بدهی حال شده به سهامداران، در حساب های شرکت موجود و آماده پرداخت باشد چرا که علیرغم اینکه سودهای رسوب شده مربوط به تقسیم سود در مجامع سال های قبل، در اختیار شرکت ها قرار دارد اما در واقع این مبالغ متعلق به ناشران نبوده و باید به صاحبان اصلی سهام پرداخت شود و نباید توسط شرکت ها مورد استفاده قرار بگیرد.

دلایل رسوب سود
وی در خصوص دلایل رسوب سود سهامداران اظهار داشت : از جمله دلایل اصلی رسوب سود سهامداران حقیقی می توان به ناقص بودن اطلاعات سهامداری، اعلام نکردن شماره حساب معتبر یا پیگیری نکردن دریافت سود به دلیل ناچیز بودن مبلغ یا بعد مسافت و ... اشاره کرد که بعضاً در نتیجه بی اطلاعی و یا نبود صرفه و مطلوبیت برای سهامداران برای مراجعه به بانک  و اخذ سود، مدت ها در حساب شرکت ها باقی مانده و در انتظار پرداخت است.

تسهیل امور و احقاق حقوق سهامداران
ابوترابی درباره برنامه ریزی در خصوص پرداخت سود از بستر سجام تصریح کرد : در حال حاضر یکی از برنامه های توسعه ای سمات، آماده سازی بستر توزیع سود سنواتی برای سهامدارانی است که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که در صورت عملیاتی شدن بستر یاد شده، این امکان در قالب یک سرویس جدید امکان پرداخت مانده مطالبات معوق سهامداران را فراهم می سازد و به نوبه خود گام مهمی در راستای تسهیل امور و احقاق حقوق سهامداران و در عین حال تعیین تکلیف مانده سود سهام پرداختنی سنواتی موجود در حساب های ناشران خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha