۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
فرصت سوزی وزارت صمت با تعیین عوارض برای صادرات فولاد| حاشیه سود صنعت فولاد؛ ۱۷تومان در هر کیلوگرم!
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فرصت سوزی وزارت صمت با تعیین عوارض برای صادرات فولاد| حاشیه سود صنعت فولاد؛ ۱۷تومان در هر کیلوگرم!

تبریز- رحیمی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی گفت: وزارت صمت با تعیین عوارض برای صادرات فولاد باتوجه به تنش روسیه و اوکراین و نیاز به فولاد ایران در بازارهای جهانی، به نوعی فرصت سوزی کرد.

کریم رحیمی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اخیراً برای صادرات محصولات فولادی، معدنی و پتروشیمی عوارض از سوی وزارت صمت تعیین شده است اما اجرای آن را از ابتدای سال تعیین کرده اند و در حقیقت عطف به ماسبق انجام شده است.

رحیمی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون نظرخواهی از بخش خصوصی و پشت درهای بسته تصمیمات خود را اتخاذ می کند که تبعات این تصمیمات برای جامعه سنگین خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از جنگ روسیه و اوکراین فرصتی بزرگ ایجاد شده که محصولات فولادی ایران جایگزین محصولات فولادی این دو کشور در بازارهای هدف شوند و دنیا با خلاء ۵۰ تا ۶۰ میلیون تنی کامودیتی مواجه است اما اعمال این عوارض، فرصت سوزی برای کشور را به همراه دارد.

فرصت سوزی وزارت صمت با تعیین عوارض برای صادرات فولاد| حاشیه سود صنعت فولاد؛ ۱۷تومان در هر کیلوگرم!

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته استان اظهار کرد: بر خلاف اینکه فولاد پس از محصولات صنایع غذایی و شیرینی و شکلات، از لحاظ حجم و ارزش صادرات، دومین منبع صادراتی و ارزآوری برای استان است و باید از آن حمایت شود اما وزارت صمت بخشنامه ای را صادر کرده که واحدهای تولیدکننده فولاد، محصولات نهایی فولاد (نبشی، ناودانی و تیرآهن و..) را صرفاَ از طریق بورس عرضه کنند.

وی گفت: نکته تاسف بار این است که قیمت دستوری فروش محصول نهایی هم طوری تعیین شده که حاشیه سود این صنعت را بسیار پایین آورده (۱۷۰ ریال در هر کیلو) و با در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل مواد اولیه، انرژی، افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران و … تعیین این حاشیه سود هیچ توجیه منطقی ندارد.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha