۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
لزوم ایجاد شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب در همدان| ۴۰۰ نفر متقاضی ایجاد کارگاه‌های بزرگ هستند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

لزوم ایجاد شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب در همدان| ۴۰۰ نفر متقاضی ایجاد کارگاه‌های بزرگ هستند

همدان-درحالی ۵۰هزارنفر درهمدان در رشته های مختلف صنعت چوب مشغول به فعالیت هستند که فقدان یک یاچندمرکز توزیع محصولات و مصنوعات چوبی در این شهر مشکل‌آفرین شده و ایجاد شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب لازم است.

بازار؛ گروه استان ها: چوب یکی از پرکاربردترین مواد موجود در دنیا به شمار می آید که استفاده از آن در زمان های قدیم نیز به وفور دیده می شد و در پی آن صنعتی که در آن از چوب برای ساخت وسایل و تجهیزات گوناگون بهره گرفته می شود، صنعت چوب نام دارد.

گفتگو با فعالان این بخش به ویژه آنها که در صنعت چوب حرف برای گفتن دارند از وجود مشکلاتی پرده برمی دارد که لزوم رفع آنها بیش از پیش احساس می شود.

رئیس اتحادیه درودگران همدان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه مدیریت هر آنچه با صنعت چوب یا فرآورده‌های چوبی از قبیل چوب طبیعی، «ام دی اف»، «نئوپان» و «فیبر» و امثالهم و حتی دستاورد و هنری که با به‌کارگیری صنعت چوب به بار می‌نشیند با اتحادیه درودگران است، گفت: اتحادیه درودگران با یک هزار عضو صنفی یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه‌های شهر همدان است تا آنجا که قدمت این اتحادیه در حدود ۵۵ سال است و حتی قبل از انقلاب هم به‌صورت مستقل فعالیت داشته است.

۳۰ هزار واحد در حوزه‌های مختلف صنفی، صنعتی و خدماتی در صنعت چوب مشغول به فعالیت هستند که به‌صورت مستقیم برای تعداد ۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند

ایرج توکلی بابیان اینکه صنعت چوب در استان همدان یکی از بزرگ‌ترین صنایع و مشاغلی است که فعالان این عرصه با آن سروکار دارند، اضافه کرد: در استان همدان تعداد ۳۰ هزار واحد در حوزه‌های مختلف صنفی، صنعتی و خدماتی در صنعت چوب مشغول به فعالیت هستند که به‌صورت مستقیم برای تعداد ۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

توکلی با عنوان اینکه اتحادیه درود گران مسئول اعطای مجوز و رسیدگی به مشکلات اصنافی است که در شهر همدان در حوزه صنعت چوب مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: محل و مکان اتحادیه در خیابان خضریان، خیابان سجاد، ساختمان آهن طبقه سوم و شماره تماس با اتحادیه ۳۲۶۴۱۹۶۵ و ۳۲۶۴۱۹۶۶ است.

راه‌اندازی رشته مهندسی صنایع چوب
رئیس اتحادیه درودگران استان همدان در ادامه از راه‌اندازی رشته مهندسی صنایع چوب در دانشگاه آزاد اسلامی که تحت نظارت اتحادیه درودگران فعالیت می‌کند سخن گفت و اضافه کرد: کسانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این حرفه هستند می‌توانند در رشته مهندسی صنایع چوب که توسط اتحادیه درودگران استان همدان راه‌اندازی شده مشغول به تحصیل شوند.

توکلی در رابطه با فعالیت‌های انجام‌شده در اتحادیه درودگران برای نظارت بر کارها نیز عنوان کرد: در این راستا قراردادهای متحدالشکلی به‌صورت چاپی تهیه و تنظیم‌شده و در اختیار اعضای فعال در صنف درودگران قرارگرفته است.

وی گفت: در این خصوص به خریداران صنایع چوبی توصیه می‌کنیم زمانی که قصد خریداری اجناس چوبی را دارند یا اینکه قراردادی بابت ساخت کمد، تخت و کابینت و غیره با فروشندگان منعقد می‌کنند حتماً به واحدهای صنفی که دارای جواز کسب معتبر هستند و مجوز آن‌ها از سوی اتحادیه درودگران صادرشده مراجعه کنند.

بیشتر مشکلات و مسائلی که برای شهروندان در رابطه با عقد قرارداد و کمیسیون مشترک بین فروشنده و خریدار پیش می‌آید به دلیل مراجعه خریداران به واحدهای صنفی بدون مجوز فعالیت است

رئیس اتحادیه درودگران همدان در توضیح مطلب قبل خود با اشاره به اینکه کسانی که دارای جواز کسب‌وکار هستند از طرف اتحادیه قراردادهایی در اختیار آن‌ها گذاشته‌شده که در آن قراردادها آدرس سایت و شماره تلفن‌های اتحادیه درودگران درج‌شده است و از این طریق می‌توانند صحت‌وسقم و اصالت واحد صنفی را استعلام کنند، گفت: بیشتر مشکلات و مسائلی که برای شهروندان در رابطه با عقد قرارداد و کمیسیون مشترک بین فروشنده و خریدار پیش می‌آید به دلیل مراجعه خریداران به واحدهای صنفی بدون مجوز فعالیت است.

توکلی اضافه کرد: متأسفانه گاهی مراجعه شهروندان و خریداران به واحدهای صنفی غیرمجاز باعث می‌شود که کار به شکایت و ارائه شکوائیه و اعلام‌جرم و گرفتاری‌های ازاین‌دست منجر شود که دوندگی‌ها و سختی‌های خودش را دارد.

وی گفت: به همین منظور شماره تلفن‌های اتحادیه در اختیار شهروندان و مراجعین قرار داده‌شده تا قبل از هرگونه خرید یا انعقاد قرارداد با واحد صنفی اصالت آن را استعلام کنند.

فقدان یک یا چند مرکز توزیع محصولات و مصنوعات چوبی در شهر همدان مشکل‌آفرین شده است
رئیس اتحادیه درودگران استان همدان در ادامه از چهار مسئله اساسی که در حوزه صنعت چوب دردسرساز و مشکل‌آفرین شده، سخن گفت و افزود: فقدان یک یا چند مرکز توزیع محصولات و مصنوعات چوبی در سطح شهر همدان مشکل‌آفرین شده است به‌طوری‌که اگر خریداری به‌عنوان‌مثال برای خرید وسایل چوبی جهیزیه به بازار مراجعه کند به دلیل پراکندگی واحدهای صنفی فروش وسایل چوب در اطراف شهر دچار سردرگمی می‌شوند که این رویه کار خرید را مختل می‌کند و گاهی مشتریان از خرید منصرف می‌شوند.

وی بابیان اینکه اکثر صنوف در همدان دارای یک راسته‌بازار متمرکز هستند و اصناف فعال در حوزه صنعت چوب نیز به‌شدت نیازمند یک راسته‌بازار یا مجتمع نمایشگاهی مختص به خود هستند، گفت: منظور از فروشندگان و اصناف حوزه صنعت چوب درواقع نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های ارائه‌کننده محصولات چوبی است به‌طوری‌که صاحبان این فروشگاه‌ها جای مشخص و متمرکزی در شهر ندارند که به‌صورت یک بازارچه و راسته‌بازار باشد و بتوانند محصولات چوبی خود را عرضه کنند.

رئیس اتحادیه درودگران استان همدان در تصدیق مطلب قبل با اشاره به اینکه فقدان و عدم نبود راسته‌بازاری که بتواند همه فعالان حوزه چوب را برای ارائه محصولات در یکجا جمع کند باعث شده مشتریان دچار سردرگمی شوند، یادآوری کرد: در خصوص حل مشکل مذکور با شهرداری همدان هم مذاکره شده تا برای حل آن مساعدت و همکاری کند.

تاکنون مشکل ایجاد راسته‌بازار یا مجتمع‌های نمایشگاهی و فروشگاهی فعالان حوزه صنعت چوب حل‌نشده و مکان مشخصی هم برای فعالیت این قشر در نظر گرفته نشده است

توکلی در توضیح مطلب قبل خود با اظهار اینکه ساماندهی مشاغل وظیفه شهرداری است، اضافه کرد: بااین‌وجود تاکنون مشکل ایجاد راسته‌بازار یا مجتمع‌های نمایشگاهی و فروشگاهی فعالان حوزه صنعت چوب حل‌نشده و مکان مشخصی هم برای فعالیت این قشر در نظر گرفته نشده است.

رئیس اتحادیه درود گران استان همدان بابیان اینکه در حالی مسئولین از ایجاد یک راسته‌بازار متمرکز برای ساماندهی فعالان عرصه چوب امتناع می‌ورزند که در شهر همدان سه تا چهار محل نیاز است که در آن مکان‌ها فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع چوبی را مستقر کرد، گفت: کارگاه‌های صنایع چوب غالباً و لزوماً باید فضاهای بزرگی باشد بنابراین هرچه شهر به‌طرف بزرگ شدن و وسیع شدن پیش می‌رود قیمت مناطق و محله‌های شهر افزایش می‌یابد و فعالان حوزه چوب با اجاره‌بهای سرسام‌آور روبرو می‌شوند.

وی بابیان اینکه با این وضعیت فعالان این صنعت مجبور می‌شوند در حاشیه شهر کارگاه‌ها و واحدهای صنفی اجاره کنند، ادامه داد: برخی فعالان این عرصه مجبور به نقل‌مکان شده‌اند، لذا این مشکل هم از عمده مشکلاتی است که فعالان حوزه صنعت چوب با آن مواجه هستند.

رئیس اتحادیه درود گران همدان عدم وجود شهرک تخصصی صنعتی چوب را ازدیگر مشکلات حوزه صنعت چوب این استان عنوان کرد و گفت: متأسفانه همدان از نادرترین استان‌های کشور است که شهرک صنعتی در حوزه صنایع چوب ندارد.

لزوم ایجاد شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب در همدان
وی بابیان اینکه باید یک شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب در همدان ایجاد شود تا کارگاه‌های صنعت چوب در شهرک مستقر شوند و در فضاهای بزرگ بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اضافه کرد: در حال حاضر ۴۰۰ نفر متقاضی ایجاد کارگاه‌های بزرگ برای فعالیت هستند ولی متأسفانه به دلیل ناهماهنگی‌های موجود و بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری، هنوز این مهم به انجام نرسیده است.

رئیس اتحادیه درودگران استان همدان با اشاره به اینکه ایجاد و راه‌اندازی شهرک تخصصی چوب درواقع وظیفه مسئولان استانی است، اضافه کرد: این مهم نیازمند یک‌همت جمعی است و مسئولین اتحادیه نیز آمادگی دارند با مسئولین مربوطه در حوزه شهرک‌های صنعتی همکاری لازم را داشته باشند.

توکلی در ادامه با عنوان اینکه فعالان حوزه چوب در همدان نیازمند ایجاد و راه‌اندازی شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب هستند، اضافه کرد: شهرستان ملایر در حالی به لحاظ وسعت از همدان کوچک‌تر است ولی بااین‌حال دارای سه شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب است اما شهر همدان حتی یک شهرک هم ندارد.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha