۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دلالان به ضایعات چوب هم رحم نکردند| لزوم راه‌اندازی کارخانه نئوپان و تخته فشرده در همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

دلالان به ضایعات چوب هم رحم نکردند| لزوم راه‌اندازی کارخانه نئوپان و تخته فشرده در همدان

همدان-درحالی دلالان ضایعات چوب همدان رابه دلیل نبودکاخانه نئوپان دراین منطقه به شمال کشور فرستاده و پس از فرآوری باچندین برابر قیمت برمی گردانند که راه اندازی یک کارخانه درهمدان این مساله راحل می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی ۳۰ هزار واحد صنفی و صنعتی تولید انواع محصولات چوبی با اشتغال مستقیم ۵۰ هزار نفر در استان همدان فعال است که هیچ کارخانه‌ای برای رفع نیازهای چوبی صنعت درودگری و مبلمان در استان همدان وجود ندارد.

گذشته از این واقعیت متأسفانه ضایعات چوب استان همدان به دلیل عدم بهره‌مندی از کارخانه نئوپان با دلالی‌های مختلف سر از کارخانه‌های نئوپان و تخته فشرده شمال کشور درآورده و پس از فرآوری با چندین برابر قیمت برای فروش به استان بازمی‌گردد که این امر توجیه اقتصادی احداث و راه‌اندازی کارخانه نئوپان در استان همدان را دوچندان می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف درودگران‌ همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به‌ضرورت راه‌اندازی یک کارخانه تولید روکش ورق‌های فشرده «ام. دی. اف» در همدان عنوان کرد: با توجه به استحصال چوب از جنگل‌های شمال کشور در قالب طرح تنفس، چوب خوبی در جنگل‌های شمال وجود ندارد.

در حال حاضر شمالی‌ها هم چوب موردنیاز خود را از قسمت سرشاخه‌ها و باغات مناطق کوهستانی تهیه می‌کنند

ایرج توکلی بابیان اینکه در حال حاضر شمالی‌ها هم چوب موردنیاز خود را از قسمت سرشاخه‌ها و باغات مناطق کوهستانی تهیه می‌کنند، اضافه کرد: همدان یکی از استان‌هایی است که در حال حاضر در تأمین مواد اولیه صنعت چوب فعال است.

دلالان به ضایعات چوب هم رحم نکردند| لزوم راه‌اندازی کارخانه نئوپان و تخته فشرده در همدان

رئیس اتحادیه صنف درودگران ‌همدان با اشاره به اینکه طبق آمار جمع‌آوری‌شده در فصولی از سال حتی روزانه تا ۶۰ کامیون هیزم و ضایعات چوب از استان و از شهر همدان خارج می‌شود، اضافه کرد: متأسفانه این اقدام ساماندهی نشده ضمن اینکه ساماندهی آن‌هم کار آسانی نیست.

خروج ضایعات چوب گاهی بی‌رویه صورت می گرد و حتی در مواردی شنیده‌شده که از باغ‌های مردم سرشاخه‌ها را می‌برند چون مشتری این چوب‌ها خوب است و با این اقدام برای این‌که سود بیشتری کسب کنند حتی به باغ‌های مردم آسیب می‌زنند

وی عنوان کرد: خروج ضایعات چوب گاهی بی‌رویه صورت می گرد و حتی در مواردی شنیده‌شده که از باغ‌های مردم سرشاخه‌ها را می‌برند چون مشتری این چوب‌ها خوب است و با این اقدام برای این‌که سود بیشتری کسب کنند حتی به باغ‌های مردم آسیب می‌زنند.

توکلی بابیان اینکه نظر ما بر این است همان‌طور که در غرب کشور یک کارخانه ساخت «ام دی اف» و روکش «ام دی اف» ایجادشده همدان هم در این زمینه اقدام کند ولو اینکه تأسیس چنین کارخانه عظیمی همت و سرمایه‌گذار خاص می‌طلبد، عنوان کرد: امید است در استان همدان هم روزی شاهد این باشیم که یک کارخانه تولید فرآورده‌های چوبی و تخته‌های فشرده مثل «ام دی اف» و نئوپان و روکش و امثالهم راه‌اندازی شود.

رئیس اتحادیه صنف درودگران‌ همدان با اظهار اینکه وقتی کارخانه ساخت و فرآوری چوب در استان تأسیس شود، در کنار آن کارخانه دیگری با عنوان کارخانه روکش ملامینه «ام دی اف» تأسیس خواهد شد، اضافه کرد: با تأسیس این کارخانه بخش زیادی از روکش «ام دی اف» موردنیاز که از کشور تایلند تهیه می‌شود در استان کار انجام می‌گیرد و از این طریق به اقتصاد استان ‌همدان کمک شایان توجهی می‌شود.

دلالان به ضایعات چوب هم رحم نکردند| لزوم راه‌اندازی کارخانه نئوپان و تخته فشرده در همدان

توکلی در تکمیل صحبت قبل خود عنوان کرد: با توجه به اینکه مقادیر بسیار زیادی از مواد اولیه موردنیاز صنعت چوب از استان همدان خارج و در استان‌های دیگر فرآوری شده و باقیمت دیگر به استان برمی‌گردد راه‌اندازی کارخانه فرآوری چوب بسیار مهم و در توسعه اقتصاد استان تأثیر بسزایی دارد.

رئیس اتحادیه صنف درودگران همدان در ادامه در توضیح اینکه پیرامون توسعه زراعت چوب در استان ‌همدان چه اقدامی صورت گرفته با عنوان اینکه در رابطه با زراعت چوب با مسئولان رایزنی شده است که این اقدام را در رأس کارها قرار دهند، یادآوری کرد: اگر بخواهیم به همین شکل و روالی که در حال اتفاق است پیش برویم در چند سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

کشاورزان را ترغیب کنیم تا در حاشیه زمین‌های کشاورزی زراعت چوب داشته باشند

توکلی اضافه کرد: با توسعه زراعت چوب درختان جنگل‌های ایجادشده مصرف‌شده و باقیمت خوبی بفروش می‌رسد و همین دلیل باید کشاورزان را ترغیب کنیم تا در حاشیه زمین‌های کشاورزی زراعت چوب داشته باشند.

وی بابیان اینکه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زراعت چوب آب بر نیست و حتی در فصول پربارش سال و بهار و پاییز و زمستان توانایی ذخیره آب را هم دارد، اضافه کرد: اساساً خصوصیت درخت این است که در فصول خشک‌ سال به زمین اطراف و ریشه خود کمک می‌کند تا مرطوب بمانند.

در مناطقی که پساب و آب‌های روان وجود دارد و همچنین در دامنه کوه‌ها باید اداره کل منابع طبیعی به‌صورت جدی وارد کار شود و بر روی موضوع زراعت چوب به‌صورت علمی کار کند و گونه‌هایی از نهال‌ها را پرورش دهد که کم‌ آب بر باشند و طی چهار تا پنج سال نهال‌ها ثمر دهی داشته باشند

توکلی با اشاره به اینکه مصوبه توسعه زراعت چوب اخذشده است، اضافه کرد: در مناطقی که پساب و آب‌های روان وجود دارد و همچنین در دامنه کوه‌ها باید اداره کل منابع طبیعی به‌صورت جدی وارد کار شود و بر روی موضوع زراعت چوب به‌صورت علمی کار کند و گونه‌هایی از نهال‌ها را پرورش دهد که کم‌ آب بر باشند و طی چهار تا پنج سال نهال‌ها ثمر دهی داشته باشند.

وی در ادامه صحبت قبل خود بابیان اینکه در استان‌های آذربایجان غربی (اردبیل) و خوزستان به‌صورت اختصاصی زراعت چوب انجام می‌گیرد، گفت: همدان ‌هم باید در این زمینه اقدام کند.

توکلی در ادامه به سایر اقدامات انجام‌شده برای توسعه و بهبود وضعیت صنعت چوب در استان همدان اشاره کرد و بابیان اینکه به همت اتحادیه درودگران رشته مهندسی صنایع چوب و مبلمان توسط دانشگاه آزاد راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: از کسانیکه تمایل دارند در این رشته تحصیل کنند درخواست شده با مراجعه به اتحادیه درود گران ‌همدان کارها را پیگیری کنند.

دلالان به ضایعات چوب هم رحم نکردند| لزوم راه‌اندازی کارخانه نئوپان و تخته فشرده در همدان

وی همچنین بابیان اینکه از مردم درخواست داریم زمانی که برای خرید و سفارش ساخت مصنوعات و محصولات چوبی به واحدها و کارگاه‌ها این بخش مراجعه می‌کنند از صحت جواز کسب مطمئن شوند و پیگیر باشند که آیا واحد صنفی دارای جواز کسب معتبر و رسمی است یا خیر و در هیچ صورتی با واحدهای که فاقد جواز کسب و مکان مشخصی هستند قراردادی منعقد نکنند چراکه اکثراً مشکلاتی که برای همشهریان پیش می‌آید از همین منظر است که با واحدهایی قرارداد منعقد می‌شود که مجوز فعالیت ندارند و در بیشتر موارد کار و طرح موردنظر و دلخواه مشتری را تحویل نمی‌دهند.

مردم باید از صحت جواز کسب واحد صنفی و تولیدی و فروشگاه صنایع چوبی مطمئن شده و بعد معامله کنند و قراردادی منعقد شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید

توکلی در پایان گفتگو تأکید کرد: واحدهای صنفی که به‌صورت رسمی دارای جواز کسب از اتحادیه هستند قراردادهای متحدالشکل چاپی دارند و مردم باید از صحت جواز کسب واحد صنفی و تولیدی و فروشگاه صنایع چوبی مطمئن شده و بعد معامله کنند و قراردادی منعقد شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید.

وی همچنین بابیان اینکه در شهر همدان به‌هیچ‌وجه مرکز توزیع مصنوعات و محصولات چوبی به‌صورت متمرکز وجود ندارد؛ گفت: ایجاد یک راسته‌بازار یا مرکز خریدی روبروی باغ بهشت مدنظر بود و در این رابطه هم رایزنی‌های بسیاری انجام گرفت و حتی در این خصوص نقشه هم تهیه شد ولی متأسفانه مسئولین شهرداری در این راستا همکاری نداشتند.

رئیس اتاق بازرگانی همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ایجاد این کارخانه باید به‌عنوان زیرساخت در تکمیل زنجیره تولید صنعت چوب و عدم نیاز به سایر استان‌ها مدنظر قرار گیرد چراکه از سرشاخه‌های درختان استان همدان روزانه حداقل ۵۰ کامیون چوب هیزمی به کارخانه‌های سایر استان‌ها ارسال می‌شود، گفت: استان‌های کرمانشاه و کردستان هم چوب‌های هیزمی را از طریق راه‌های مواصلاتی استان همدان به شمال ارسال می‌کنند.

دلالان به ضایعات چوب هم رحم نکردند| لزوم راه‌اندازی کارخانه نئوپان و تخته فشرده در همدان

علی اصغر زبردست بابیان اینکه هر واحد کارگاهی روزانه حداقل سه کیلوگرم ضایعات و خاک‌اره تولید می‌کند که بااحتساب واحدهای فعال در همدان درمجموع ماهیانه حدود دو هزار و ۷۰۰ تن ایعات چوب به دست می‌آید که می‌توان از مجموع هیزم‌ها و ضایعات کارگاه‌های خوراک اولیه کارخانه تولید چیپس را تهیه کرد، تأکید کرد: باید با توجه به برآوردی که توسط اتحادیه درودگران در رابطه با احداث یک واحد تولیدی چیپس چوب در سطح استان به عمل خواهد آمد اقدامات و تمهیدات لازم جهت احداث کارخانه و جلوگیری از خروج انواع چوب و مواد اولیه کارخانه مزبور از استان به عمل آید.

رئیس اتاق بازرگانی همدان به موضوع واردات و توزیع چوب جنگلی از خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های کشور در یک دوره تنفس ۱۰ ساله نیازهای سه نوع چوب این صنعت باید از خارج از کشور تأمین شود که هزینه قابل توجهی دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای تأمین چوب سفید می‌توان از طریق سازمان جنگل‌ها، مراتع و جهاد کشاورزی نسبت به کاشت انواع چوب سفید در مناطقی که آب‌های روان در جریان است مانند نهاوند و رزن برنامه‌ریزی کرد، گفت: با توجه به اعلام آمادگی اتحادیه درودگران؛ اداره کل منابع طبیعی استان می‌تواند زمین‌های مناسبی را برای کاشت و بهره‌برداری درختان موردنیاز صنعت چوب استان در اختیار این اتحادیه قرار دهد.

آنچه مسلم است در عصر حاضر با افزایش مصرف محصولات چوبی، میزان ضایعات چوب نیز افزایش دارد و درست به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی بازیافت این ضایعات امری پرسود و پربازده خواهد بود بنابراین باید مسیر برای راه‌اندازی کارخانه موردبحث هموار شود.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Siavash IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      1 0
      ازندریان کارخانه احداث شد تولید هم داشت ولی متاسفانه هیچ حمایتی از طرف استان صورت نگرفت تا بنده خدا ورشکست شد
    • حکمت بهمنی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 1
      پلاستیک راجایگزین چوب کنند جنگلها ازبین نمیرودشدنیست اگردولت جدیبگیرد وحمایت کند