۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
کفش مشکلات پای تولیدکنندگان را می‌زند| افزایش ۱۰ برابری هزینه تولید
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

کفش مشکلات پای تولیدکنندگان را می‌زند| افزایش ۱۰ برابری هزینه تولید

مشهد- کمبود و گرانی مواد اولیه،‌ نوسانات نرخ ارز، ‌عدم نظارت بر تولید و توزیع‌کنندگان مواد اولیه به یکی از مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان کفش تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا و برچیده شدن بسیاری از مجالس و میهمانی‌ها و حتی مدارس لذا بازار کیف و کفش بدترین روزهای رکود خود را پشت سر گذاشت و حالا که این بازار پس از دو سال رنگ رونق به خود دیده است با مشکلات دیگری مانند کمبود و گرانی مواد اولیه روبرو شده است.

متأسفانه قریب به‌اتفاق تولیدکنندگان در خراسان رضوی از گرانی مواد اولیه و نبود سرمایه در گردش تا نایابی آن برای تولید کیف و کفش به‌عنوان یکی از مشکلات محوری این صنعت یاد می‌کنند.

در همین راستا با یکی از تولیدکنندگان کیف و کفش پیرامون وضعیت فعلی این صنعت و مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند ساعتی را به گفت‌وگو نشستیم.

* لطفاً خودتان را معرفی کنید
غلامحسین مشکانی ، تحصیلات ابتدایی، متولد سال ١٣۵٨ ساکن مشکان سبزوار

* واحد تولیدی شما چه محصولاتی را تولید می‌کند؟
واحد تولیدی ما انواع کیف‌ها ازجمله کوله، کیف مدارس ، ساک‌های مسافرتی ، ساک‌های استخر و... را تولید می‌کند و عمده تولیدات ما با توجه به تقاضا بازار تولید می‌شود.

* از چه زمانی وارد این حرفه شدید؟
من ٢٠ سال است که مشغول به این کار هستم و در ابتدا کار تولید را در تهران آغاز کردم و در حال حاضر١٠ سال است که در شهرستان مشکان مشغول به کار هستم.

کفش مشکلات پای تولیدکنندگان را می‌زند| افزایش ۱۰ برابری هزینه تولید

* این تغییر مکان کارگاه دلیل خاصی داشت؟
در شهری مانند ،تهران مشکلات فراوانی ازجمله هزینه بالا مکان، دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل‌ونقل و... وجود دارد اما همچنان خرید مواد اولیه و عمده‌فروش کارهای تولیدی من به تهران است.

* چقدر برای این کار سرمایه‌گذاری کردید؟
* من هنگام شروع به کار در مشکان با ٣٠ میلیون تومان کارم را آغاز کردم اما همان کار را امسال با حداقل ٣٠٠ یا ۴٠٠ میلیون باید استارت زد.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی کردید؟
در حال حاضر تاکنون برای ٢۵ نفر اشتغال‌زایی کرده‌ام اما با توجه به بازار فروش و سفارش‌ها این تعداد افزایش و کاهش خواهند داشت.

کار اصلی من در کارگاه خودم این است که برش‌کارها، انجام و سپس انبار می‌شود.از طرفی با توجه به سفارش‌ها کار خام نیز به چند جوان دوزنده در مشکان و سایر شهرستان‌های اطراف برای دوخت داده می‌شود.

اگر بازار فروش فراهم باشد و تولیدکنندگان داخلی موردحمایت قرار گیرند به‌طورقطع زمینه اشتغال بیشتری فراهم خواهد شد

اما متأسفانه علاوه بر اینکه حمایت درزمینه های اقتصادی و بازار فروش نمی‌شود مشکلات فراوانی هرروزه بر سر راه تولیدکنندگان قرار می‌گیرد که باعث کاهش اشتغال‌زایی و سود بسیار ناچیز از کالا تولیدشده، می‌شود.

* مشکلات موجود در صنعت کفش و تولیدی شما چیست؟
کمبود و گرانی مواد اولیه،‌ نوسانات نرخ ارز،‌ عدم نظارت بر تولید و توزیع‌کنندگان مواد اولیه، همین‌طور بروکراسی اداری ازجمله سازمان مالیاتی، تأمین اجتماعی، بانک،‌ گمرک، تجمیع این مشکلات باعث سردرگمی و بی‌انگیزه شدن تولیدکننده می‌شود؛ ما به‌عنوان تولیدکننده باید هرروز با این مشکلات دسته و پنجه نرم کنیم و عملاً بیشتر انرژی ما صرف پیدا کردند راه‌حل می‌شود.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور خریدوفروش کفش چرم در وضعیت بدی نبود لکن آن مشکلی که همه تولیدکنندگان با آن مواجه هستند این است که خریداران جنسمان را به‌صورت نقد خریداری نمی‌کنند ولی ما مجبوریم مواد اولیه موردنیاز خودمان برای تولید کفش را به‌صورت نقد حساب کنیم حتی از تولیدکننده چک هم قبول نمی‌کنند.

کفش مشکلات پای تولیدکنندگان را می‌زند| افزایش ۱۰ برابری هزینه تولید

تولیدکنندگان کفش در دو سال گذشته نه‌تنها افزایش نیافته بلکه بدتر نیز شده است چون نقدینگی مشکل اساسی تولیدکنندگان بوده و این قشر سرمایه زیادی برای توسعه کار خود ندارند.

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟
من تاکنون در طی کار مبلغ ٣٠ میلیون تومان از صنعت و معدن و همچنین مبلغ ١٠٠ میلیون تومان از کمیته امداد وام دریافت کرده‌ام اما از سمت دولت، درزمینهٔ بازار فروش و یا گسترش کار علی‌رغم بازدیدهای فراوان و قول‌های مساعد مسئولان حمایتی نشده‌ام.

یکی از برنامه‌های من راه‌اندازی سوله‌ای برای گسترش کار و کارآفرینی برای افراد بیشتر است اما متأسفانه به دلیل حمایت نشدن این کار هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

* آیا صادرات هم دارید؟
۶-کارها به لحاظ کیفیت، قابلیت صادرات دارند و تاکنون سفارش از کشورهای عربی مانند عراق گرفته‌شده است اما با توجه به شرایط فعلی کشور ، راه صادرات بسیار دشوار هست و تولیدات من از طریق بنکدارهای تهران به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود.لذا امیدوار هستم با هموار شدن مسیر تولید و مساعد شدن شرایط کشور، زمینه صادرات مستقیم نیز برای من به‌عنوان یک تولیدکننده ،فراهم شود.

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت‌ها برای شما چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟
طی دو سال اخیر متأسفانه قیمت مواد اولیه حدود ١٠٠ درصد افزایش قیمت داشته است و این در حالی است که برای مثال این افزایش برای نخ ۴٠ درصد ،بوده است .همچنین به‌طور مثال برخی مواد اولیه تولیدی از ٢٧ هزار تومان به رقم۵٠ هزار تومان رسیده است .همچنین سه هزار کالایی که چند سال پیش با ٣٠ میلیون تومان تولید می‌شده است، اکنون این رقم به رقمی معادل ٣٠٠ میلیون تومان جهت تولید،رسیده است.

به اعتقاد من متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های بسیار تولیدکنندگان با توجه به تورم‌های چند سال اخیر، تولیدکنندگانی مانند من فقط درجا می‌زنند و شرایطی برای پیشرفت فراهم نمی‌شود.

طی دو سال اخیر متأسفانه قیمت مواد اولیه حدود ١٠٠ درصد افزایش قیمت داشته است و اگر سه هزار کالایی که چند سال پیش با ٣٠ میلیون تومان تولید می‌شد اکنون این رقم به رقمی معادل ٣٠٠ میلیون تومان جهت تولید رسیده است

یکی از مشکلات اصلی ما تولیدکنندگان ، تهیه مواد اولیه و بازار فروش نیز هست .

مشکل دیگری که وجود دارد، این است که هنگام خرید مواد اولیه به‌صورت چکی در بازار جنسی فروخته نمی‌شود و فقط مواد اولیه را به‌صورت نقدی می‌توان تهیه کرد اما هنگام فروش کالای تولیدشده، بنکداران به‌صورت چک‌های ٣ تا ۶ ماهه کالا را از ما خریداری می‌کنند و این شرایط باعث می‌شود به دلیل کمبود نقدینگی در چرخه اقتصادی من و اکثر تولیدکنندگان در برخی ماه‌ها مجبور به تعطیلی کارگاه‌هایشان بشوند.

امیدوارم امسال با توجه به‌عنوان سال به بحث تولید داخلی و کارآفرینان توجه و مساعدت بیشتری بیش از سال‌های گذشته شود تا ما با ایجاد شرایط بهتر بتوانیم در اشتغال‌زایی نیروی کار گام مؤثرتری برداریم.

* وضعیت فعلی بازار چطور است؟
تا سال گذشته ازیک‌طرف با بسته بودن مدارس و نبود مهمانی‌ها و مراسم عروسی و اوضاع بد اقتصادی، مصرف کفش به‌شدت از طرف مردم پایین آمد و این روزها با تورم سرسام‌آور و گران شدن چندباره مواد اولیه ازجمله مواد زیرِ کفش، یا پلی یورتان و مشتقات آن و جنس رویه کفش که چرم طبیعی، اشبالت، چرم مصنوعی، آستر و تکسون و بسیاری اقلام ریزودرشت که در تولید کفش نقش دارد، کفش نیز مانند اکثر اقلام با رشد بسیار زیاد قیمت مواجه شده است.

این عوامل و پایین آمدن مصرف، دست‌به‌دست هم داده تا تولیدکننده، بنکدار و تک‌فروش در این پروسه، متحمل ضررهای فراوان شوند.تا قبل از شیوع بیماری کرونا، هر ایرانی به‌طور متوسط بین ۲ تا ۳ جفت کفش در سال خریداری می‌کرد که امروزه قطعاً این آمار کاهش پیداکرده است و لذا تمامی این مشکلاتی که عرض کردم بر حوزه تولید تأثیر می‌گذارد.

* انتظار شما از دولتمردان چیست؟
باوجود ادعای برخی تولیدکنندگان مواد اولیه صنعت کیف و کفش درباره تأمین مواد موردنیاز، نه‌تنها از عهده آن برنمی‌آیند بلکه محصول آن‌ها ازلحاظ کیفیت قابل‌مقایسه با نمونه مشابه خارجی نیست.

«باید مواد اولیه باکیفیت به میزان کافی در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا بتواند بدون دغدغه تولید کند اما توقف ثبت سفارش، ممنوعیت واردات مواد اولیه و توقیف این مواد در گمرک‌ها مشکلاتی را برای تولیدکنندگان کیف و کفش رقم‌زده است»

کد خبر: ۱۴۵٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha