۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
نکاتی درخصوص عرضه اولیه ۸ درصد از سهام شستا

نکاتی درخصوص عرضه اولیه ۸ درصد از سهام شستا

دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه نوشت: واگذاری شستا بر خلاف آنچه ادعا شده، تاثیر چندانی در شفافیت مالی شستا ندارد زیرا با اضافه شدن میلیونی سهامدارانی که ارزش سهامشان زیاد هم نیست لزوما امکان نظارت بهینه تر، فراهم نمی شود.

به گزارش بازار، دکتر حسن سبحانی، کارشناس اقتصاد طی یادداشتی در صفحه شخصی خود پیرامون عرصه سهام شستا نوشت: در خصوص عرضه ده درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی موسوم به شستا، که با توجیه شفافیت عملیاتی شد ذکر نکاتی از موضوعیت برخوردار است که جهت حفظ و ارتقاء منافع ذینفعان آن، یعنی کارگران و سایر اقشار مشمول و خانواده های آن ها که در مجموع حدود ۴۴ میلیون نفر هستند، نباید مورد غفلت واقع شود:

۱. این واگذاری در واقع فروش بخشی از دارائی های شستا می باشد که بالغ بر حدود ۷ هزار میلیارد تومان می شود و می تواند مصروف امور متعددی شود که نوع آن در چگونگی حفظ منافع سهامداران اصلی و تبعی، که بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند تاثیر گذار است به عنوان مثال چنانچه این درآمد در راستای سرمایه گذاری های جدید هزینه شود می تواند حاکی از انعطاف هوشمندانه و سازنده و آینده نگر مدیریت سرمایه گزاری تلقی شود.

۲. این واگذاری می تواند با هدف تامین کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته باشد که در این صورت به معنای وجود آسیب هایی احتمالی(به هر دلیلی)، در مدیریت شرکت های سرمایه گزاری این سازمان اجتماعی عظیم است. یعنی به دلیل عدم کفایت سود سرمایه گذاری ها جهت پرداخت هزینه ها، مبادرت به فروش دارایی و استفاده از درآمد آن ها شده است.

۳. این واگذاری بر خلاف آنچه ادعا شده، تاثیر چندانی در شفافیت مالی شستا ندارد زیرا با اضافه شدن میلیونی سهامدارانی که ارزش  سهامشان زیاد هم نیست لزوما امکان نظارت بهینه تر، فراهم نمی شود.

۴. کاملا قابل فهم است که یک سازمان اجتماعی که درآمد های خود را بین نسلی هزینه می کند در طول مدیریت خود، اقدام به اینگونه اقدامات بنماید اما باید از این نکته غفلت نشود که ضرورت افزایش دارایی ها، تحت الشعاع سوء مدیریت های احتمالی و یا کنش های ناموجه سیاستمداران قرار نگیرد و در مجموع، همواره سمت و سوی کسب و تصاحب دارایی به مراتب از فروش و واگذاری آن ها بیشتر و افزون تر باشد.

کد خبر: ۱۴٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha