۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
لوازم یدکی خودرو ۲۰ درصد گران شد| اوضاع نامناسب روغن موتور و لاستیک در بازار
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران خبر داد

لوازم یدکی خودرو ۲۰ درصد گران شد| اوضاع نامناسب روغن موتور و لاستیک در بازار

کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، به «بازار» گفت: از نخستین روز کاری ماه جاری تاکنون ۲۰ درصد رشد قیمت لوازم یدکی را تجربه کردیم.

بازار؛ گروه خودرو: روزگذشته محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در گفت و گو با «بازار» اعلام کرد که قیمت قطعات ۳۰ درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت. این خبر می تواند درصد بیشتری لوازم یدکی را در بازار گران کند، از سوی شاهد هستیم که بازار لوازم یدکی و سایر قطعات و روانکارهای مصرفی در کشور با شفافیت عملکرد همراه نیستند. لذا گاهی در حق مشتریان اجحاف ایجاد و زمینه لازم جهت خرابی خودرو را ایجاد می کند.

در حال حاضر از نخستین روز کاری ماه جاری تاکنون ۲۰ درصد رشد قیمت لوازم یدکی را در بازار تجربه کردیم

لوازم یدکی ۲۰ درصد گران شد
مهدی کاظمی سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، در خصوص افزایش دستمزدها و گرانی قطعات، به «بازار» گفت: در حال حاضر از نخستین روز کاری ماه جاری تاکنون ۲۰ درصد رشد قیمت لوازم یدکی را در بازار تجربه کردیم. این موضوع در خصوص تمام قطعات صدق نمی کند و صرفا مربوط به تعدادی از لوازم های یدکی است. بحث گرانی لوازم یدکی به صورت دقیق در ابتدا ماه آینده مشخص می شود، زیرا قیمت قطعات در حال حاضر ثبات ندارد.

کاظمی، با تایید این مساله که افزایش بیمه در کنار بالارفتن دستمزدها منجربه افزایش بها محصولات در تمام صنوف خواهد شد، افزود: تاکنون نیز در بازار لوازم یدکی این موضوع تاثیر خود را نشان داده است.

سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، نسبت به طرح شناسایی قطعات تقلبی و قاچاق، اظهار داشت: در خصوص شناسه کالا پیش از سال وزارت صمت، به اتحادیه ابلاغیه برای شناسایی کمک فنر خودروها ارسال کرده بود. بارها این مساله را ذکر کردیم که کمک فنر قاچاق ندارد، زیرا این قطعه سنگین است. اما به دلیل اینکه قطعات مصرفی خودرو باید شناسه داشته باشد، همکاری لازم داشتیم. هرچند که این مساله نیاز به زمان لازم و کافی برای ایجاد راهکار جهت اجرا طرح دارد.

لوازم یدکی خودرو ۲۰ درصد گران شد| اوضاع نامناسب روغن موتور و لاستیک در بازار

کاظمی در خصوص اجرای طرح شناسایی قطعات قاچاق و تقلبی، بیان کرد: امروز با رئیس بازرسی وزارت صمت جلسه ای داریم که زمان کافی و قابل توجه برای اجرای طرح شناسایی قطعات قاچاق و تقلبی در خصوص کمک فنر داشته باشیم. زیرا باید کمک فنرهای موجود در انبارها و فروشگاه ها شناسایی به اتحادیه اعلام و اتحادیه نیز به وزارت صمت استعلام دهد. اگر قرار است در خصوص سایر قطعات این طرح اجرا شود، باید زمان کافی و لازم را برای شناسایی به فروشندگان داده شود.

وی، ادامه داد: درحال حاضر کمک فنر و باتری مشمول اجرای طرح شناسایی قطعات قاچاق و تقلبی شدند، پس از اجرای طرح برای این دو قطعه؛ استارت، دینام، لاستیک، دیسک و صفحه، لنت ترمز، تسمه تایم و بلبرینگ نیز مشمول اجرای طرح خواهد شد. این قطعات را می توان جز قطعات ایمنی و پر مصرف عنوان کرد.

سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، بیان کرد: برای اجرای این طرح نیاز به مشورت کارشناسی و اجرایی درست است، نباید با ضیق وقت آن را به یک طرح شکست خورده تبدیل کرد. بازار لوازم یدکی در روزهای پایانی سال، از رکود خارج شده بود. اما در ماه جاری مجدد رکود به بازار لوازم یدکی بازگشته است. دلیل این مساله نیز اجرای طرح شناسایی قطعات تقلبی و قاچاق است. هرچند که در میان لیست ارائه شده توسط وزارت صمت برای لوازم یدکی، برخی از قطعات باید حذف شود.

درحال حاضر بازار لاستیک اشباع و گنجایش افزایش قیمت را ندارد. اگر لاستیک افزایش قیمت یابد، رکود در بازار حاکم می شود

اوضاع نامناسب لاستیک و روغن موتور در بازار
داود سعادتی نژاد، کارشناس روغن موتور و لاستیک در خصوص افزایش بها این دو محصول در سال جاری، به «بازار» گفت: هر افزایش قیمتی رخ دهد، کارشناسی نشده بوده و به نفع مشتریان نیست. «درحال حاضر بازار لاستیک اشباع و گنجایش افزایش قیمت را ندارد. اگر لاستیک افزایش قیمت یابد، رکود در بازار حاکم می شود. تعطیلی کارخانه کیان تایر به دلیل مشکلات مالی و نبود مواد اولیه بوده، تعطیلی این کارخانه تاثیری در گرانی تایر در بازار ندارد.

لوازم یدکی خودرو ۲۰ درصد گران شد| اوضاع نامناسب روغن موتور و لاستیک در بازار

سعادتی نژاد، کارشناس روغن موتور و لاستیک، در خصوص افزایش بها روانکارها، بیان کرد: روغن موتور نیز وضعیت مشابه لاستیک دارد. چهار تولیدکننده بزرگ روغن موتور در حال تولید محصول و توانایی صادرات آن را نیز دارند. اگر روانکارها با افزایش بها مواجه شود، باید نسبت به آن کارشناسی لازم صورت گیرد. گفتنی است که تولیدکنندگان روغن بازار را تشنه از محصول نگه داشته و روانکار عرضه نمی کنند. زیرا تولیدات روانکار به سامانه جامع تجارت پیوسته است. در این صورت تولید کننده باید از طریق سامانه مذکور فروش داشته باشد، بنابراین توزیع روانکار در بازار کاهش یافته است.

سعادتی نژاد، در پایان افزود: این مساله سبب می شود روغن موتورهای تقلبی جای محصولات تولید شده در بازار را بگیرند. به بیانی دیگر عدم توزیع در بازار از سوی تولیدکنندگان ایجاد شده است که نشان می دهد هدف تولیدکنندگان گرانی است.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha