۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
قطعات خودرو ۳۰ درصد گران می شود| بدهی ۴۶ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفتگو با «بازار»:

قطعات خودرو ۳۰ درصد گران می شود| بدهی ۴۶ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، گفت: با توجه به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد و تعرفه گمرکی بر مبنای ارز ۲۳ هزار تومان، افزایش ۳۰ درصدی قیمت قطعات در سال جاری وجود خواهد داشت.

بازار؛ گروه خودرو: نهادهای تولید، دستمزد و تعرفه واردات در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت یک خودرو را بهای قطعات تشکیل می دهد، احتمال افزایش قیمت خودرو وجود دارد. این در صورتی است که هزینه های تولید فراوانی به قطعه سازان تحمیل و کار را برای ادامه فعالیت سخت تر کرده است. از آن سو شاهد هستیم که وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی با اتخاذ برنامه های اشتباه زمینه افزایش چالش نقدینگی را در خودروسازی ها ایجاد کرده است.

تمام این مسائل تولیدکننده و مصرف کننده را دچار چالش، اما رانت خواران این بازار و صنعت را منتفع خواهد کرد. برای بررسی این مساله با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به گفتگو پرداختیم که در ادامه بخشی از آن را از نظر خواهید گذراند:

باتوجه به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد و تعرفه گمرکی برمبنای ارز ۲۳ هزار تومان، حداقل افزایش ۳۰ درصدی قیمت قطعات در سال جاری وجود خواهد داشت

* با توجه به اینکه دستمزدها در سال جاری ۵۷ درصد افزایش یافته است، این مساله چه تاثیری در افزایش قیمت قطعات دارد؟
در حال حاضر نقدینگی وضعیت مناسبی در خودروسازی و قطعه سازی ندارد، همانطور که اشاره کردید در سال جاری با افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد مواجه هستیم. این موضوع نیز اثرات خود را روی قیمت مواد اولیه خواهد داشت. از سویی در ماه های پایانی سال نیز شاهد افزایش قیمت گاز و حامل های انرژی بودیم.

لذا با توجه به اینکه در سال جاری نیز کالاها و مواد اولیه ای که وارد می شود، با تعرفه گمرکی بر مبنای ارز ۲۳ هزار تومان محاسبه می شود، رشد شش برابری نسبت به سال گذشته را در این خصوص ایجاد کرده است. این موضوعات نشان می دهد که حداقل افزایش ۳۰ درصدی قیمت قطعات در سال جاری وجود خواهد داشت.

۴۶ هزار میلیارد تومان بدهی قبلی خودروسازان به قطعه سازان در حال حاضر وجود دارد که با احتساب وضعیت ماه جاری به میزان بدهی مذکور، این رقم افزایش و شرایط مالی را چالشی تر کرده است

* به بحث کمبود نقدینگی در قطعه سازی اشاره کردید، در حال حاضر بدهکاری خودروسازان به زنجیره تامین چه مقدار است و برای حل این بحران در قطعه سازان کوچک چه اقدامی باید انجام شود؟
امسال برنامه افزایش تیراژ را خودروسازان دنبال می کنند، برای تحقق این موضوع باید دید که حجم نقدینگی چقدر افزایش خواهد یافت. بنابراین پرداخت ها برای قطعه سازان کوچک باید یک ماهه انجام شود. ۴۶ هزار میلیارد تومان بدهی قبلی خودروسازان به قطعه سازان در حال حاضر وجود دارد که با احتساب وضعیت ماه جاری به میزان بدهی مذکور، این رقم افزایش و شرایط مالی را چالشی تر کرده است. قطعه سازان از نظر میزان افزایش تولید مشکلی نداشته و از این موضوع استقبال می کنند. اما بحث افزایش تیراژ مشروط بر تامین نقدینگی خودروسازان است.

قطعات خودرو ۳۰ درصد گران می شود| بدهی ۴۶ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

* آیا می توانید به رقم دقیق نقدینگی برای افزایش تیراژ اشاره و بفرمایید که خودروسازان چگونه باید آن را تامین کنند؟
رقم دقیق آن را در حال حاضر محاسبه نکردیم که بزودی اعلام خواهم کرد، اما نقدینگی بسیار فراوانی برای افزایش تیراژ مورد نیاز است. بحث افزایش تیراژ و تامین نقدینگی رخ نمی دهد، مگر اینکه قیمت خودرو را خودروسازان با قیمت واقعی بتوانند بفروشند که توان انجام کار داشته باشند.

برای فروش ۱۰ هزار خودرو حدود ۵ میلیون نفر متقاضی وجود داشت، پس توان خرید در بازار وجود دارد

* حقیقی شدن قیمت خودروها منجر به کاهش توان مشتریان در بازار برای خرید نمی شود؟
با توجه به اینکه برای فروش ۱۰ هزار خودرو حدود ۵ میلیون نفر متقاضی وجود داشت، پس توان خرید در بازار وجود دارد. اختلاف قیمت خودرو تا بازار سبب شده که حجم سود قابل توجهی به سمت دلالان سوق پیدا کند. درحال حاضر شاهد هستیم که مصرف کننده حقیقی خودرو را با قیمت بازار خریداری می کند. قیمت پایین خودرو در خودروسازی سبب شده که میلیاردها تومان رانت نصیب عده ای شود.

* با توجه به اینکه شما رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان هستید، آیا انجام واردات خودرو منجر به بهبود کیفیت خودرو خواهد شد؟
واردات خودرو ارتباطی به کیفیت و ارتقا آن ندارد، خودروهایی که وارد می شود، اغلب محصولات گران قیمت به کشور وارد می شود و این را می توان در سال هایی که واردات انجام می شد، مشاهده کرد. بانک مرکزی نسبت به واردات خودرو ابراز نگرانی داشت، پیشنهاد واردات خودرو در ازای صادرات قطعات را دادیم، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان واردات را تایید کردند، اما مجمع آن را قبول نکرد.

* با توجه به اینکه کمبود نقدینگی بحران برای قطعه سازان ایجاد کرده است، بیم تعدیل نیرو وجود دارد، برای حل این مساله چع باید کرد؟
اگر خودروسازان بخواهند تیراژ را با شرایط نقدینگی فعلی افزایش دهند، با چالش همراه خواهیم شد. در بحث نیرو انسانی باید اشاره کرد که چالش تامین نیرو وجود ندارد، برای افزایش تیراژ باید نیروی اضافه نیز قطعه سازان جذب کنند. باید ذکر کرد که شرایط نقدینگی اگر این چنین باشد، افزایش تیراژ عملیاتی نخواهد بود.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha