۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
درخواست از سازمان بورس برای تداوم روزهای خوش بورسی
۱۰ فعال بازار سرمایه مطرح کردند؛

درخواست از سازمان بورس برای تداوم روزهای خوش بورسی

شرکت‌های مندرج در بازار سرمایه باید گزارش‌هایی مدیریتی را از مخاطرات احتمالی پیش‌رو سال مالی تهیه کنند و آن را در اختیار سازمان بورس و سهامداران قراردهند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، فرهاد رمضان کارشناس بازارسرمایه، در مورد اهم تصمیمات سازمان بورس مبنی بر بهبود وضعیت بازارسهام در ماه های آتی، گفت: شرکت‌های مندرج در بازارسرمایه باید گزارش‌هایی مدیریتی را از مخاطرات احتمالی پیش‌رو سال مالی تهیه کنند و آن را در اختیار سازمان بورس و سهامداران قراردهند.

او افزود: از سوی دیگر شرکت‌ها یا بنگاه‌های مندرج در تابلو بورس اوراق بهادار باید در قالب گزارشی اعلام کنند که دوره وصول مطالبات آن‌ها اعم از فروش داخلی یا خارجی در چه وضعیتی قرار دارد و آیا فروش آنها شامل انحصار شده است یا خیر؟ همچنین دوره اخذ مطالبات خود را برای هرگروه کالایی مشخص کنند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: زیرا این امر سبب می‌شود تا تحلیل‌گران، تحلیل‌های صحیح‌تری را تهیه از روند گروه‌های تهیه کنند، همچنین دوره اجرا ازدیاد سرمایه شرکت‌ها باید تسریع بخشیده شود تا در صورت تطویل زمانی طرح توجیه افزایش سرمایه فاقد وجهات قانونی نشود.

او گفت: سهامدارانی که سهام آن ها تا حدود پنج درصد است اگر معاملاتی (خرید و فروش) را در این سطح سهامداری به صورت سریالی انجام می‌دهند، بخشی را در سامانه معاملاتی ایجاد کرد که سازمان و سهامداران آگاه شوند اشخاص که تا ۵ درصد معاملات تجمیعی خرد اجرا کرده اند چه کسانی هستند، و این باعث شفافیت بیشتری در بازار سرمایه خواهد شد.

کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: بسیاری از اشخاص حقیقی از میزان سهام جایزه یا زمان به اتمام رسیدن مهلت افزایش سرمایه بنگاه‌ها در بازار سرمایه آگاهی ندارند از نظر بسیاری کارشناسان اگر اطلاعات این دو مسئله نیز همانند سود تقسیمی تجمیع شود مشکلات حقوقی و مالی را به حداقل خواهد رساند.

کنترل هیجانات بازارسهام با گسترش معاملات دوطرفه
نوید قدوسی کارشناس بازارسرمایه، در خصوص اهم اقداماتی که سازمان بورس می‌تواند در راستای بهبود بخشی بازارسهام انجام دهد، اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که سازمان می‌تواند در ماه‌های آتی انجام دهد افزایش یا حذف دامنه نوسان است.

او افزود: سازمان بهتر است برای اجرای این امر در ابتدا از شرکت‌هایی که نقدشوندگی بالا و عملیات بازارگردانی قوی‌تری دارند شروع کند؛ به این ترتیب آمادگی لازم جهت اجرای برنامه افزایش دامنه نوسان در سایر نمادها و فرصت کافی جهت بازنگری و تقویت فرآیندهای بازارگردانی ایجاد خواهد شد.

کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: بحث دیگری که وجود دارد مربوط به سود تقسیمی شرکت‌ها است، براساس قانون تجارت شرکت‌ها یک بازه هشت ماهه برای پرداخت سود سهامداران مهلت دارند، در فضای تورمی موجود و هزینه زمانی بالا جذابیت سهامداری و شرکت در مجامع سالانه کاهش می‌یابد.

قدوسی گفت: با توجه به آنکه در ماه‌های اخیر، سازمان بورس اقدامات و پیگیری‌هایی در خصوص موضوعات تاثیرگذار بر بازارسهام انجام داده، می‌تواند در راستای کاهش مدت زمان اختصاص سود تقسیمی مجامع نیز تلاش کند.

او در ادامه تصریح کرد: توسعه معاملات دو طرفه عاملی در راستای مهار روندهای هیجانی تاثیر گذار خواهد بود. اکنون نیز چنین مسئله‌ای تا حدودی وجود دارد اما حجم و گستردگی آن کم است، به نحوی که در حال‌حاضر معاملات دوطرفه نمادهای محدودی را در برگرفته است.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه تصریح کرد: در صورت گسترش معاملات دوطرفه در بازارسرمایه، شاهد پوشش ریسک نمادها، افزایش جذابیت معاملات و منطقی تر شدن فعالیت‌ها در این بازار خواهیم بود.

اختصاص یک شبکه با کانال رادیویی به بازار سرمایه برای حضور مسئولان و کارشناسان
علی حیدری کارشناس بازارسرمایه، درمورد اقدامات موثری که سازمان بورس می‌تواند در ماه‌های پیش‌رو به منظور تقویت معاملات در بازارسهام انجام دهد، اظهار کرد: سازمان بورس باید با همکاری شرکت‌های تابعه خود و سایر نهادهای مالی مرتبط با بازار سرمایه اقدامات موثرتری در حوزه فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی و شفاف سازی انجام دهند. بطوریکه با توجه به ضریب نفوذ گسترده بازارسرمایه در جامعه، وجود یک شبکه تلویزیونی یا رادیویی مستقل نیاز مبرم جامعه سهامداری است.

او بیان کرد: پوشش اخبار لحظه‌ای بازار سهام، تغییرات اطلاعات ناشران و صنایع مختلف و حضور مسئولان سازمان بورس و نهادهای مالی و کارشناسان این حوزه در برنامه‌های چنین شبکه‌ای می‌تواند سبب تقویت سواد تحلیلی بازار و ارتقای شفافیت بازار سهام شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث دیگری که در بازار سهام به جد احساس می‌شود مربوط به توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری است، علی‌رغم اینکه اقدامات قابل توجهی در این بخش‌ها صورت گرفته است اما همچنان مشکلات متعددی وجود دارد که سبب کاهش اعتماد به بازار سهام می شود.

او تصریح کرد: در بخش نظارت بر ناشران و نهادهای سازمان و همچنین بخش نظارت بر بازار در بورس و فرابورس، کاهش تعداد نیروی انسانی متخصص به شدت احساس می شود و تقویت این بخش ها از ضروریات بازار است، زیرا بهبود عملکرد در این بخش می‌تواند سبب شفافیت عملکردها شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به رونق نسبی در ماه‌های اخیر علاوه بر شروع بحث افزایش دامنه نوسان باتوجه به شرایط مطلوب بازارسرمایه، محدودیت‌های حجم مبنا نیز باید به تدریج رفع شود.

او بیان کرد: از طرفی دستورالعمل‌هایی در بخش حاکمیت شرکتی داریم که علی‌رغم اهمیتی که دارد چندان به آن در بازار سهام بها داده نمی‌شود، به نحوی که در این راستا می‌توان به ضعف شدید ساختار حاکمیت شرکتی در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت و همچنین برخی از ناشران بورسی و فرابورسی اشاره کرد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: قانون تجارت نیز باید به روز شود زیرا یکی از موانع جدی ارتقای بازارسرمایه به قانون تجارت بازمی‌گردد، امید می‌رود سازمان با پیگیری های لازم از طریق نمایندگان مجلس بتواند اقدامات خوبی در راستای تصویب و اصلاح این قانون انجام دهد.

حضور رئیس سازمان بورس در جلسات هیئت وزیران
حسین کریمی کارشناس بازارسرمایه، در خصوص اقدامات سازمان که می‌تواند سبب بهبود فرآیند عملیاتی بازار سرمایه تا پایان سال شود، اظهار کرد: در دوره‌های متعدد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازارسرمایه مطرح کردند که رئیس سازمان بورس باید در جلسات هیئت وزیران حضور یابد، به سبب آنکه بازارسرمایه ترازوی اقتصاد کشور است و تمامی تصمیمات اقتصادی و سیاسی می‌توانند بر آن تاثیر بگذارد.

او تاکیدکرد: اگر رئیس سازمان بورس در جلسات هیئت وزیران به صورت مرتب حضور یابد می‌توان پیش از تصویب برخی تصمیمات که اثر منفی بر بازار سرمایه دارند، مانع اجرای آن‌ها شد.

افزایش شفافیت با ادامه‌دار بودن گسترش دامنه نوسان
مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه، در خصوص اقداماتی که سازمان بورس می‌تواند در راستای بهبود فرآیندهای معاملاتی بازارسرمایه تا پایان سال انجام دهد، گفت: سازمان باید اقداماتی را در حوزه نظارت انجام دهد زیرا هرچه این بخش شفاف‌تر و ضابطه‌مندتر باشد سطح معاملات نیز افزایش خواهد یافت.

او بیان کرد: مسئله بعدی که سازمان به جد باید آن را پیگیری کند مربوط به گسترش دامنه نوسان می‌شود زیرا هرچه دامنه نوسان افزایش یابد سطح معاملات به سبب کاهش دخالت و دستکاری شفاف تر خواهد بود.

رفع نقایض و خلاء های قانونی برای جلوگیری از هیجانات سهامداران خرد
مهدی بیات‌منش کارشناس بازارسرمایه، در مورد اهم تصمیمات سازمان بورس مبنی بر بهبود وضعیت بازارسهام درماه های آتی، گفت: با توجه به شرایط مساعد بازار اکنون باید رفع نقایص و خلأهای قانونی برای جلوگیری از اشتباهات و حرکت‌هایی هیجانی برخی سهامداران خرد در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: سازمان می‌تواند با استفاده از ضمانت و تدوین مقررات کارآمد، ریسک‌های سیستماتیک بازار را کنترل کند، همچنین با استقبال از شرکت‌های بیمه اتکایی خارجی به سبب توانمندی مالی بالا برای ریسک‌های غیرسیستماتیک نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: همچنین سازمان می‌تواند با الگوسازی‌های مناسب از سایر بورس‌های جهانی در جهت تقویت بازارسهام اقدامات موثری را در زمینه‌های مختلف معاملاتی انجام دهد.

تقویت بازار با محاسبات قیمت پایانی بر مبنای نیم ساعت آخر معاملات به جای میانگین کل
شاهین احمدی کارشناس بازار سرمایه، در خصوص اقدامات سازمان که می‌تواند سبب بهبود فرآیند عملیاتی بازار سرمایه تا پایان سال شود، اظهار کرد: اصلاح محاسبات مربوط به شاخص به نحوی که شاخص به جای محاسبه شدن بر مبنای total return، شاخص وزنی قیمتی باشد و سود نقدی از آن خارج شود، تغییرمحاسبات شاخص به نحوی که فقط بخش شناور غیرمدیریتی در محاسبات شاخص لحاظ شود و بخشی که مورد معامله قرار نمی‌گیرد بتوان آن را از محسبات حذف کرد.

او افزود: همچنین اصلاح محاسبات قیمت پایانی بر مبنای نیم ساعت آخر معاملات به جای میانگین کل معاملات روزانه می‌تواند کمک خوبی در راستای تقویت بازار باشد.

تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان به شرط گردآوری آرای ذی‌نفعان و ارکان بازار سرمایه
علیرضا تاج‌بر کارشناس بازارسرمایه، در خصوص اقداماتی که سازمان بورس می‌تواند در راستای بهبود فرآیندهای معاملاتی بازارسرمایه انجام دهد، گفت: در وهله اول، تمرکز سازمان بر ناشران که با الزام آنها بر پرداخت سود از طریق سامانه سجام آغاز شده، ‌باید ادامه دار باشد. حفظ منافع سهامداران خرد در عملیات شرکت‌ها و مجامع عمومی، مقابله با ارزان فروشی و قیمت‌گذاری دستوری، تسهیل فرآیند افزایش سرمایه و انتشار اوراق بهادار و اصلاح سازوکار بازارگردانی، از جمله انتظارات سرمایه‌گذاران از سازمان بورس است.

او افزود: از سوی دیگر باید در زمینه اصلاح زیر ساختارهای بازار و تنقیح قوانین و مقررات، اقدامات عملی در دستورکار قرار گیرد به طور مثال برای تغییر حجم مبنا و محدوده دامنه نوسان باید در کارگروه‌های تخصصی و با گردآوری آرای ذی‌نفعان و ارکان بازار سرمایه، مورد بازنگری قرار داد.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: همچنین حجم بالای مقررات بازار سرمایه منجر به ناکارآیی و بروکراسی پیچیده‌ای شده که به تمام بخش‌های بازار سرمایه آسیب می‌رساند. مقررات جاری مانع توسعه ابزارهای مالی و تسهیل صدور مجوزهای نهادهای مالی است و منجر به رفتارهای سلیقه‌ای، سوء استفاده و اتلاف منابع می‌شود.

تاج‌بر تاکبد کرد: همچنین اصلاح نحوه محاسبه شاخص کل باید در دستور کار قرار گیرد زیرا فاصله محسوس نرخ بازده شاخص کل با نرخ بازده پرتفوی بسیاری از سرمایه‌گذاران، یکی از عوامل اصلی بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران جدیدالورود به بازار سرمایه بوده است که اصلاح فرمول شاخص را اجتناب ناپذیر می‌کند.

بهبود بازارسرمایه با اصلاح اعتبارات
مهدی قلی‌پور کارشناس بازارسرمایه، در خصوص اقدامات سازمان که می‌تواند سبب بهبود فرآیند عملیاتی بازار سرمایه تا پایان سال شود، اظهار کرد: نکته ای که باید در عملیات بازار اصلاح شود، افزایش میزان اعتبار است، در حال حاضر در شرایطی که میزان اعتبار روی دارایی افزایش یافته، تا ۶۵ درصد دارایی می توان از معاملات اعتباری استفاده کرد در حالی که در بیشتر بازارهای مالی و کالایی حتی تا ۵۰۰ برابر اصل سرمایه معاملات اعتباری صورت می‌گیرد به نحوی که این معاملات اعتباری منجر به چند برابر شدن عمق بازار شده و نقدشوندگی بازارها را بسیار افزایش داده‌اند.

او افزود: همچنین مانع از افزایش سطح معاملات اعتباری دامنه نوسان بود زیرا اعتبار دهنده ریسک عدم نقدشوندگی دارایی پایه در زمان رسیدن به ارزش بحرانی را نمی‌توانست بپذیرد، ولی اگر نقدشوندگی در بازار به واسطه حذف دامنه نوسان افزایش یابد، امکان افزایش اعتبار از ۶۰ درصد فعلی به دست‌کم هزار درصد به‌وجود خواهد آمد که خود حجم معاملات در بازار را ۱۰ برابر می‌کند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: عامل مهتر دیگر در توسعه بازار سرمایه و در کل سرمایه‌گذاری در کشور، ثبات در تصمیمات و مقررات است. قیمت گذاری های متعدد در زمینه خوراک و مواد اولیه و محصولات و خدمات بلای جان بازاری می شود که نمود فعالیت اقتصادی آزاد است.

قلی‌پور گفت: سازمان باید با پیگیری‌های متععد اقداماتی را در استای ارائه انرژی، خوراک و سوخت به صنایع بر اساس قراردادهای بلند مدت و با نرخ های منطقه ای و نه جهانی و همچنین رفع قیمت گذاری دستوری محصولات انجام دهد.

خرید و فروش استقراضی بازوی کمکی بازار سرمایه
امیرعلی امیرباقری کارشناس بازارسرمایه، در خصوص تصمیمات مهمی که سازمان می‌تواند در ماه‌های پیش‌رو به منظور تقویت معاملات اخذ کند، اظهارکرد: در ابتدا باید به نهادهای بالادستی سازمان بورس اعم از مجلس و نهادهای قانون‌گذار که نقش بسزایی در اقدامات بازارسرمایه دارند اشاره کرد. زیرا در بعضی مواقع نقش برخی اخبار و مصوباتی که به طور ناگهانی توسط اشخاص ذی‌صلاح بیان می‌شود، پررنگ است و توانسته جهت بازار را تغییر دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته حائز اهمیت برای آنکه معاملات در بازارسرمایه به صورت کارا، شفاف و منصفانه باشد، الزماً ارتباط تنگاتنگ این بازار را با اقتصاد کشور باید در نظر داشت.

امیر باقری تصریح کرد: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر همواره باید تحولات بازارسرمایه را در نظر داشته باشد و باید هدف‌گذاری که برای آن انجام می‌دهد منوط به یک بازار باز و رقابت کامل باشد.

او بیان کرد: از جمله موارد مهمی که سازمان بورس باید آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهد می‌توان به افزایش تدریجی دامنه نوسان و کاهش محدودیت های حجم مبنا اشاره کرد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: نکته دوم مربوط به تربیت و رشد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازه میان مدت و بلند مدت است زیرا هرچه معامله‌گران حرفه‌ای باشند معاملات با کیفت بهتری انجام خواهند شد.

امیرباقری گفت: در رسیدن به یک بازار آزاد، شفاف و کارا باید به سمت بازار باز حرکت کرد، در این راستا یکی از ابزارهایی که همیشه دراین امر پنهان مانده دوسویه کردن معاملات است.

او افزود: در خصوص فروش استقراضی مکانیزم عمل بدین صورت است که سرمایه‌گذاران به کمک فروش تعهدی می‌توانند از اُفت قیمت سهام جلوگیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در نتیجه خود سهامداران هنگامی که امکان خرید و فروش استقراضی داشته باشند خود در نقش رگلاتور عمل می‌کنند.

امیرباقری تاکیدکرد: هنگامی که تعداد ابزارهای معاملاتی متعدد باشد طیف قابل توجهی از سهامداران به سمت بازارسهام متمایل خواهند شد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: بنابراین فروش استقراضی به مثابه یک ضربه‌گیر و رگلاتور برای بازارسهام به حساب می‌آید.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha