۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
داد و ستد در نیمروز افغانستان با پول ایرانی ممنوع شد

داد و ستد در نیمروز افغانستان با پول ایرانی ممنوع شد

بر اساس دستور بانک مرکزی افغانستان از امروز، داد ستد در بازار ولایت نیمروز افغانستان با تومان و ارزهای خارجی ممنوع شد.

به گزارش بازار، طالبان از امروز هر نوع داد و ستد و استفاده از ارزهای خارجی و تومان ایران را در ولایت نیروز افغانستان ممنوع کرد. بر اساس این دستور که چند روز قبل بانک مرکزی افغانستان با هدف تقویت پایه پولی این کشور صادر کرد، ساکنان ولایت نیمروز فقط با پول افغانی می توانند داد و ستد کنند.

سالهاست مردم ولایت نیمروز به ویژه شهر زرنج که در همسایگی ایران قرار دارند به جای استفاده از پول افغانی از تومان ایران استفاده می‌کنند. هم اکنون بیش از ۹۰ درصد داد و ستد در این ولایت با تومان ایرانی است.

ده‌ها سال است که مردم زرنج تومان را می‌شناسند به طوری که برخی از آنان خیلی با پول افغانی آشنایی ندارند و همیشه در جیبشان تومان است.

صابر مومند سخنگوی بانک مرکزی افغانستان گفت: «اقدام اخیر در ولایت نیمروز را می‌ستاییم و از تمام هموطنان می‌خواهیم که در داد و ستد داخلی خود و معاملات تجاری از استفاده پول افغانی استفاده کنند.

ساکنان ولایت نیمروز با اینکه از محدودیت در برابر استفاده از تومان ایرانی در این ولایت استقبال می‌کنند، اما تاکید دارند برچیدن یکباره تومان از بازار شهر زرنج ممکن نیست.

یک دکاندار در شهر زرنج گفت: «این کار را باید روی یک برنامه به پیش ببرند بخاطر که تمام مردم با پول ایران سروکار دارند.»

یکی از ساکنان نیمروز گفت: «پول ما را قبول ندارند، وقتی پول افغانی را به بازار ببریم به ما چیزی نمی‌دهند اگر یک لک روپه افغانی را هم ببریم برای ما یک چیزی هم با آن نمی‌دهد.»

برخی از کارشناسان اقتصادی جایگزین شدن پول افغانی در برابر ارزهای خارجی را در داد و ستدها و کارهای تجارتی به سود اقتصاد افغاستان می‌دانند.

ده‌ها سال است که ساکنان ولایت نیمروز در داد و ستد و کارهای تجاری از تومان ایرانی استفاده می‌کنند. در سال‌های قبل نیز حکومت پیشین نیز بارها استفاده از پول ایرانی را در نیمروز ممنوع کرده بود، اما کارساز نشد.

کد خبر: ۱۴۵٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha