۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
بسته های جذاب سرمایه گذاری برای خارجی ها در صنعت حمل ونقل مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

بسته های جذاب سرمایه گذاری برای خارجی ها در صنعت حمل ونقل مازندران

ساری - طرح های آزادراهی، سد سازی و نیروگاهی مازندران از بسته های جذاب برای سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود که روی میز مشارکت قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: عقب ماندگی مازندران از طرح‌های آزادراهی، ریلی، نیروگاهی و سدسازی سبب شده تا متولیان امر پروژه‌های تعریف شده این بخش‌ها را روی میز برای مشارکت خارجی‌ها قرار دهند و با تکمیل طرح‌ها، عقب ماندگی استان را در این بخش‌ها جبران کنند.

طی سال‌های گذشته سرمایه گذاران خارجی زیادی برای اجرای طرح‌های مختلف به مازندران وارد شدند اما وجود برخی موانع و مهیا نبودن بسترها سبب کوچ آنان به استان‌های دیگر شده است.

در دولت سیزدهم تلاش‌ها براین است با تعریف بسته‌های مناسب و جامع برای حضور و جذب سرمایه گذار در استان‌ها از جمله مازندران برنامه ریزی شود و این استان به عنوان پایلوت دیپلماسی اقتصادی استان‌ها تعریف شده است.

سید محمدنظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران درباره بسته‌های پیشنهادی برای سرمایه گذاری خارجی گفت: ۳۷ شهر استان دارای طرح‌های تفصیلی و جامع هستند ولی در بسیاری از کاربری‌های عمومی و هفتگانه از نظر استانداردهای بین المللی عقب هستیم و روش‌های جایگزین در این زمینه نیاز داریم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: می‌توان از محل بازآفرینی منابع دولتی و از محل اجرای طرح‌های تفصیلی اعتبارات و منابعی را برای مشارکت و سرمایه گذاری تخصیص دهیم.

وی افزود: در زمینه ساخت ساختمان‌های اداری نیز با توجه قدمت و فرسودگی ساختمان‌های اداری، در مرکز استان قرار است مرکزی جامع انتخاب کنیم و تمام مبادلات اداری در یک نقطه اتفاق افتد و خارجی‌ها در این حوزه نیز می‌توانند سرمایه گذاری کنند.

بسته های جذاب سرمایه گذاری برای خارجی ها در صنعت حمل ونقل مازندران

نظری با اشاره به فعالیت ۴۰ هزار مهندس و ۱۷ هزار کاردان در استان اظهار داشت: خدمات مهندسی زیر نظر راه و شهرسازی ارائه می‌شود و برپایی دوره‌های علمی برای کمک به مهندسان در استان با همکاری خارجی‌ها برای به روز رسانی آموزش‌ها مدنظر است.

۷۰ درصد مسیر آزادراه قائمشهر - ساری آزاد است
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران طرح‌های آزادراهی را از بسته‌های سرمایه گذاری برشمرد و درباره فاز یک مطالعاتی قائمشهر به ساری گفت: ۷۰ درصد مسیر آزاد است و مجوزهای لازم مسیر ۴۴.۵ کیلومتری با عرض ۷۶ متری گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران آزادراه چالوس – رامسر را از دیگر پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: مجوز ماده ۲۳ این پروژه اخذ شد و در پدافند غیرعامل و محیط زیست آخرین مراحل را طی می‌کند و طول مسیر ۷۸ کیلومتر بوده و مسیر حدفاصل رامسر تا تنکابن به طول ۱۵ کیلومتر نیز در حال جانمایی است.

نظری یادآور شد: این پروژه با مشارکت ۱۰ بانک احداث می‌شود و بیش از ۷۵ درصد مجوز عملیاتی آن کسب شد.

وی ادامه داد: مسیر آزادراه آمل – قائمشهر مشخص شده ولی جهاد کشاورزی و محیط زیست نظراتی درباره این مسیر داشتند زیرا باید آب بندان ها دور زده شود و طرح جدید نیز را مشاور ارائه کرده است و فاز چالوس – به امل در فاز صفر مطالعاتی قرار دارد.

فرودگاه‌های مازندران آماده جذب سرمایه گذار خارجی است
مازندران دارای سه فرودگاه بوده و سالانه مسافران زیادی با پروازهای داخلی و خارجی در آن جابجا می‌شود و توسعه بخش‌های مختلف فرودگاه استان نیازمند حضور و مشارکت سرمایه گذاری خارجی است و بسته‌هایی در این زمینه طراحی شده است.

سعدالله وطنخواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار طرح توسعه فرودگاه‌های رامسر و ساری را از جمله پیشنهادات برای سرمایه گذاری خارجی مطرح کرد و گفت: در فرودگاه ساری بحث کارگو مدنظر است که باید به سرمایه گذران واگذار شود.

بسته های جذاب سرمایه گذاری برای خارجی ها در صنعت حمل ونقل مازندران

وی ادامه داد: همچنین توسعه اپرون و احداث ترمینال در فرودگاه رامسر به عنوان پیشنهاد مطرح بوده و برای پروژه‌های یادشده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است.

حوزه ریلی مازندران از بخش‌های جذاب برای سرمایه گذاری خارجی است و خدایار طالبی مدیرکل راه آهن شمال نیز برقی سازی پروژه راه آهن را از جمله بسته‌های سرمایه گذاری بیان کرد و گفت: برای این طرح با یک شرکت قرارداد بسته شد ولی هنوز شروع نشد.

وی ادامه داد: ساخت پروژه راه آهن سریع السیر شمال به خراسان نیز جزو اولویت‌ها است و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

طی سال‌های اخیر شرکت‌های خارجی زیادی از جمله چینی‌ها برای سرمایه گذاری به مازندران وارد شدند و در حوزه‌های مختلف از جمله نیروگاه و شبکه راهی به توافق‌های رسیدند و ساخت و ساز مسکن و ساختمان‌های دولتی نیز از بسته‌هایی بوده که به این شرکت‌ها پیشنهاد شده است.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تعریف پروژه‌های مختلف برای مشارکت و سرمایه گذاری خارجی‌ها گفت: در زمینه راه پیشنهاد این است در جلسه‌ای کلیت کار معرفی و در زمینه ساختمان‌های مسکونی برای تأمین زمین و تسهیلات برنامه ریزی شود.

وی افزود: در حوزه راهسازی و فرودگاه نیز باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد زیرا اتصال ریلی از برنامه‌های مهم استان است.

مازندران با داشتن جاذبه‌های مختلف، بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی دارد و تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری برای مشارکت شرکت‌های مختلف در استان امری ضروری به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۱۴۵٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha