۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۳
نقش ویژه صنعت نساجی در توسعه اقتصادی زنجان| ضرورت تسهیل فرایند جذب سرمایه گذار
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش ویژه صنعت نساجی در توسعه اقتصادی زنجان| ضرورت تسهیل فرایند جذب سرمایه گذار

زنجان- صنعت نساجی در استان زنجان به عنوان یک صنعت ریشه دار سهم مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی استان داشته و برای بالا بردن سهم خود در رونق تولید نیاز به برخورداری از تسهیلات و حمایت ویژه ای دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری سال جدید را با شعار اقتصادی نامگذاری می‌کنند و این مهم نشان می‌دهد که ایشان بر تقویت بنیه اقتصادی مردم و بزرگ شدن سفره مردم و فعال شدن واحدهای تولیدی و اشتغال بسیار تاکید دارند.

امسال هم همانند سال‌های گذشته مقام معظم رهبری با تدبیر ویژه، شعاری را برای سال جدید انتخاب کرده‌اند که به نوعی این شعار نقشه راه و مسیر روشن برای رسیدن به رونق و توسعه همه جانبه خواهد بود.

نقش ویژه صنعت نساجی در توسعه اقتصادی زنجان| ضرورت تسهیل فرایند جذب سرمایه گذار

تولید و صنعت یکی از سرمایه‌های مهم کشور مان است و استان زنجان نیز از این قافله نباید عقب بماند و با وجود صنعتی نبودن در حد خود حرفی برای گفتن دارد.

در کنار توجه به شرکت‌های دانش بنیان، که از ظرفیت‌های بالقوه و اساسی هر منطقه است، در این میان صنعت نساجی هم به نوبه خود در اشتغال و اقتصاد استان نقش بی بدیلی دارد.

صنعت نساجی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع استان است که نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و موانع بر سر تولید رفع شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان، در گفتگو با خبرنگار بازار از وجود بیش از ۸۲ واحد نساجی تولیدی کوچک و بزرگ در استان زنجان خبر داده و می‌گوید: بیش از ۳۱ درصد به تعداد بیش از پنج هزار و ۴۰۰ نفر در بخش صنعت نساجی استان مشغول به کار هستند.

زنجان در حوزه صنعت نساجی از نظر فناوری دومین استان کشور است و تولیدات این استان به ۱۲ کشور صادر می‌شود

ناصر فغفوری با بیان اینکه زنجیره تولید محصولات نساجی نخ و پارچه در استان زنجان تکمیل شده است، می‌افزاید: با فعال شدن یک واحد تولیدی بسیار بزرگ در شهرک صنعتی شماره یک زنجان از اواخر سال گذشته زنجیره تولید نخ و پارچه هم در استان در حال تکمیل شدن است.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع از طریق تسهیلات بانکی و تامین مستمر مواد اولیه و پیگیری تخصیص ارز به جد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری شده تا تولیدات در بخش صنعت نساجی مستمر باشد، ابراز می‌کند: زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی است و در زمینه ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان، به مشکلات فراروی صنعت نساجی در استان اشاره کرد و ادامه می‌دهد: سرمایه در گردش ،مالیات بر ارزش افزوده و فرسودگی برخی از ماشین آلات از مشکلات عمده صنعت نساجی در استان است.

نقش ویژه صنعت نساجی در توسعه اقتصادی زنجان| ضرورت تسهیل فرایند جذب سرمایه گذار

تولیدات نساجی زنجان به ۱۲ کشور صادر می‌شود
فغفوری می‌گوید: زنجان در حوزه صنعت نساجی از نظر فناوری دومین استان کشور است و تولیدات این استان به ۱۲ کشور صادر می‌شود.

وی می‌افزاید: نساجی صنعتی جوان در استان زنجان است چرا که زنجیره تولید آن با فعالیت ۸۰ واحد در این زمینه به طور کامل شکل گرفته است و یکی از علت‌های حضور سرمایه گذاران صنعت نساجی در زنجان، شرایط آب و هوایی آن است و ماشین آلات صنایع نساجی در زنجان کاملاً مجهز است و روند نوسازی آنها هر ساله انجام می‌گیرد و مزیت مهم صنعت نساجی اشتغالزایی بالا و کم هزینه است.

با توضیحات آقای فغفوری دریافتم که کامل شدن زنجیره تولید صنعت نساجی در زنجان همچون صنایع سنگ‌های تزئینی، سرب و روی و فولاد عامل موفقیت این صنعت دراستان زنجان است.

زنجان یکی از قطب‌های نساجی کشور است
استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه واحدهای بسیار بزرگی در حوزه نساجی در سطح استان زنجان وجود دارد، بیان می‌کند: این استان به عنوان یکی از قطب‌های کشور در حوزه نساجی تبدیل شده است.

محسن افشارچی با بیان اینکه استان زنجان در حوزه نساجی پیشتاز است، می‌گوید: باید این استان را در حوزه نساجی به منطقه معرفی کنیم و واحدهای راکد در صنعت نساجی در استان احیاء شود.

از واردات بی‌رویه پوشاک به کشور مان از کشورهای همسایه جلوگیری کنیم و با صادرات پوشاک به کشورهای منطقه ارزآوری زیادی را برای استان به همراه داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه باید از سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت نساجی حمایت شود، ادامه می‌دهد: باید از واردات بی‌رویه پوشاک به کشور مان از کشورهای همسایه جلوگیری کنیم و با صادرات پوشاک به کشورهای منطقه، ارزآوری زیادی را برای استان به همراه داشته باشیم.

استاندار زنجان، با بیان اینکه زنجان ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد و باید در این حوزه به فکر توسعه صادرات باشیم، می‌گوید: بازاریابی در زمینه صنعت نساجی در سطح کشورهای جهان باید مورد توجه باشد.

ایران در تولید پوشاک رقیب برندهای خارجی است
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار یاد آور می‌شود: در حال حاضر واحدهای تولیدی استان تفکر و دید صادراتی نسبت به محصولات خود دارند و واحدهای نساجی ما بزرگترین ظرفیت هستند و با جلوگیری از قاچاق بی‌رویه، در حال حاضر فعالان صنعت نساجی به تولیدات خود کیفیت زیادی داده‌اند.

محمود ضرابی می‌گوید: امروز کشورهای همسایه به فکر یک صنعت جایگزین برای خود هستند، چرا که ایران در صنعت پوشاک رشد کرده و رقیب بزرگی برای آنان است.ـ

وی متذکر می‌شود: استان زنجان ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعت پوشاک و نساجی در کشور و خارج کشور را دارد و اگر مسئولان استانی کمی از سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی حمایت‌های لازم را داشته باشند زنجان در صنعت نساجی سرآمد می شود.

این فعال صنعت نساجی می‌گوید: زنجان می‌تواند یک رقیب قوی برای کشورهای منطقه و برندهای خارجی در صنعت پوشاک شود و مسئولان استانی با بهره‌گیری از شعار سال و منویات مقام معظم رهبری بتوانند حوزه نساجی و پوشاک استان را با استفاده از ظرفیت "دانش‌بنیان" قوی‌تر و تخصصی‌تر کنند.

صنعت نساجی صنعت کارگر بر و اشتغال‌زایی است ولی عمر ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت در این استان بالا است

شرکت هایی همچون سرجین بافت، نیک ریس، تولید پارچه ماد بافت، پارچه‌های کتانی مهریس، فرش سهند، نخ تایر، جوراب نانو مهیار، شرکت تولیدی نخ ابریشمی نخپر یکی از بزرگترین صنایع بزرگ نساجی استان زنجان به شمار می آیند باید این صنایع در استان حمایت شوند.

رئیس خانه صنعت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: صنعت نساجی زنجان به حمایت نیاز دارد و این صنعت در حال عبور از روزهای جوانی است.

سید سجاد نباتچیان با بیان اینکه صنعت نساجی صنعت اشتغال‌زایی است،افزود: عمر ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت در این استان بالا است و باید نوسازی شوند و برای زنده کردن صنعت نساجی باید موضوع سرمایه‌گذاری به جد مورد توجه قرار گیرد و برای جذب سرمایه‌گذاران در این صنعت باید فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران پهن کرد و موانع بر سر راه آنها برداشته شود.

وی تاکید می‌کند: قاچاق کالا و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به مناطق آزاد و ویژه، فعال نبودن تشکل‌ها و انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک از مشکلات واحدهای تولیدی در استان است و باید انجمن صنفی صنایع نساجی در استان تشکیل شود.

نقش ویژه صنعت نساجی در توسعه اقتصادی زنجان| ضرورت تسهیل فرایند جذب سرمایه گذار

فرآیند جذب سرمایه‌گذار در صنعت نساجی زنجان تسهیل شود و در راستای تحقق شعار سال باید بخش دولتی حمایت لازم از سرمایه‌گذاران داشته باشد

این فعال صنعتی در استان زنجان، به مشکلات صنعت نساجی در استان اشاره کرده و می‌گوید: کیفیت پایین مواد اولیه با مشکل نژاد پنبه و تولید سنتی، تخصیص دیرهنگام ارز به واحدها جهت واردات مواد اولیه و مشکلات ثبت سفارش و تعلل در فرآیندهای سرمایه‌گذاری کشور و فرسودگی ماشین آلات از دیگر مشکلات واحدهای نساجی در استان است.

فرآیند جذب سرمایه‌گذار در صنعت نساجی زنجان تسهیل شود
نباتچیان با بیان اینکه باید فرآیند جذب سرمایه‌گذار در صنعت نساجی زنجان تسهیل شود، ادامه می‌دهد: در راستای تحقق شعار سال باید بخش دولتی حمایت لازم از سرمایه‌گذاران را داشته باشد و در استان بیش از پنج هزار و ۴۰۰ نفر در صنعت نساجی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی ایران صنعت پیری بوده و ماشین‌آلات آن قدیمی است و صنعت نساجی استان زنجان هم دوران جوانی را سپری می‌کند، می‌افزاید: صنعت نساجی صنعت اشتغال‌زایی است و عمر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت نساجی در این استان بالا بوده و نیازمند نوسازی است.

نقش ویژه صنعت نساجی در توسعه اقتصادی زنجان| ضرورت تسهیل فرایند جذب سرمایه گذار

رئیس خانه صنعت استان زنجان می‌گوید: باید برای جذب سرمایه‌گذاران در این صنعت موانع بر سر راه آنها برداشته شود و فعال نبودن تشکل‌ها و انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک از مشکلات واحدهای تولیدی در استان است.

بی شک صنعت نساجی استان زنجان در صورت بروزرسانی و نوسازی تجهیزات می‌تواند سهم مهمی در توسعه صادرات استان زنجان داشته باشد و در کنار ایجاد اشتغال پایدار به عنوان یک صنعت مهم نقش اصلی را در تحقق شعار سال که همان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha