۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۱
فعالان صنایع دستی اردبیل و رنجی که می‌کِشند!
بازار گزارش می‌دهد؛

فعالان صنایع دستی اردبیل و رنجی که می‌کِشند!

اردبیل- آن چیزی که در استان اردبیل عیان است نشانه های مبارکی برای حوزه صنایع دستی نیست و فعالان این صنعت حال و روز خوشی ندارند.

محمدباقر محمدی؛ بازار: اردبیل؛ استانی که تنوع صنایع دستی در آن، امکان انتخاب های متنوع در خرید سوغاتی برای مسافرانی که راهی این دیار می شوند را فراهم کرده است.

قالی، گلیم، جاجیم، شال و ده ها صنایع دیگر که همگی از هنر اصیل مردمان این دیار خبر می دهد. هنری که در کنار نشان دادن فرهنگ و اصالت منطقه، می تواندفرصت شغلی برای جوانان این مرز و بوم را فراهم کند.

باید اذعان کرد که یکی از مهمترین و بهترین راه های رسیدن به توسعه اقتصادی بهره گیری از ظرفیت های صنایع دستی است. هنری که به ادعای فعالان این صنف، بهایی به آن داده نمی شود.

بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در اردبیل از سال ۹۳، قطع شده است
علی رستمی رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاون های فرش دستباف اردبیل در همین باره در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در اردبیل از سال ۹۳، قطع شده است گفت: بیمه قالیبافی برای فعالان این صنعت بسیار مهم است و انتظار داریم مسئولان نسبت به حل این موضوع اقدام کنند.

فعالان صنایع دستی اردبیل و رنجی که می‌کِشند!

رستمی به تحریم های صورت گرفته علیه ایران اشاره کرد و گفت: این مسئله باعث رکود بازار فعالان صنعت فرش دستباف شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات فرش دستباف، تنها در بازار داخلی به فروش می رسد گفت: انتظار می رود مسئولان کشور، رایزنی هایی برای صادرات فرش ایرانی حداقل به کشورهای همسایه داشته باشند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاون های فرش دستباف اردبیل گرانی و کمبود مواد اولیه را از دیگر مشکلات صنعت فرش عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه های جاری، دستمزد و...، باعث افزایش قیمت فرش شده و همین مسئله بازار داخلی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

وی کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید فرش های اردبیل را نامطلوب عنوان کرد و افزود: این مسیله باعث شده تا اردبیل از رقابت با تولیدکنندگان فرش دستباف استانهای همجوار نیز عقب بیفتد.

برخورداری از بیمه حق طبیعی بافندگان است؛ بافت گلیم صرفه چندانی ندارد
شهربانو شریفی فعال صنعت گلیم بافی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه عنبران به عنوان شهرجهانی گلیم شناخته می شود گفت: بیشتر بانوان در عنبران به کار گلیم بافی مشغول هستند و از این طریق درآمدزایی و امرار معاش می کنند.

فعالان صنایع دستی اردبیل و رنجی که می‌کِشند!

وی با اشاره به راه اندازی دو کارگاه گلیم بافی در عنبران اظهار کرد: در این کارگاه ها بانوان زیادی فعال هستند و اگر مکان بزرگ و مناسبی نیز در اختیار ما قرار بگیرد می توانیم بافندگان زیادی را دور هم جمع کنیم.

فعال صنعت گلیم بافی اظهار کرد: متاسفانه قیمت مواد اولیه به سرعت در حال افزایش است و این شرایط باعث شده که بافت گلیم برای بافندگان صرفه چندانی نداشته باشد.

شریفی تصریح کرد: در کنار این دستمز بافندگان گلیم نیز بسیار پایین است.

وی به مشکلات بیمه ای در صنعت گلیم بافی نیز اشاره کرد و افزود: برخورداری از بیمه حق طبیعی بافندگان است اما متاسفانه این فعالان در هنگام مراجعه به تامین اجتماعی با مشکل محدودیت سهمیه بیمه، مواجه می شوند.

فعال صنعت گلیم بافی اظهار کرد: انتظار داریم نهادها و ارگانهای مسئول نسبت به افزایش سهمیه بیمه قالیبافان اقدام مناسبی داشته باشند.

شریفی به بازار گلیم نیز اشاره کرد و افزود: در بحث بازار داخلی مشکلی نداریم و بازارمان خوب است اما باتوجه به محدودیت های صادراتی، نتواسته ایم در بازار خارجی موفق عمل کنیم.

از مسئولان انتظار داریم حامی فعالان این صنعت بویژه بانوان هنرمند باشند
افسانه اوریب دیگر فعال در حوزه صنایع دستی در نمین در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کار ما نقش گلیم بر روی سفال هست. ما گلیم هایی که توسط بافنده ها بافته می شود را طبق رنگ و طرحی که دارند با طراحی روی کاغذ، بوسیله کاربن به سفال های تخت انتقال می دهیم.

فعالان صنایع دستی اردبیل و رنجی که می‌کِشند!

وی اظهار کرد: البته در سفال های گِرد، نقاشی و طراحی ها ما زنده است و با دست کشیده می شود.

فعال حوزه صنایع دستی اظهار کرد: بعد از نقش طرح، رنگ بندی سفال ها، طبق رنگ گلیم انجام می شود که این کار معمولا ساعت ها و حتی هفته ها زمان می برد.

اوریب اظهار کرد: متاسفانه مردم شناختی از کارهای ما ندارند و به همین خاطر بازار و کسب و کار مناسبی نداریم.

وی افزود: مردم در برخورد با تولیدات ما احساس می کنند که روی سفال ها برچسب زده شده یا کار چاپی است در حالیکه همه این طرح ها کار زنده است.

فعال صنایع دستی اظهار کرد: از مسئولان انتظار داریم حامی فعالان این صنعت بویژه بانوان هنرمند باشند.

اوریب اظهار کرد: مسئولان می توانند حداقل هدایای مراسمات خود را از فعالان صنایع دستی تهیه کنند تا کمکی برای این قشر باشد.

وی افزود: باتوجه به شرایط اقتصادی، مردم نه توان خرید و نه رغبتی برای تهیه کالاهای دکوری دارند و نیاز است از فعالان صنایع دستی حمایت کند.

اظهاراتی که همگی نشان از عدم حمایت مسئولان از این هنر دارد.

خطر فراموشی در کمین هنر اصیل ایرانی
سعید زارع کارشناس و فعال حوزه صنایع دستی در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار، متاسفانه هنر صنایع دستی در اردبیل و البته در سطح کشور حمایت نمی شود و فعالان این صنعت درآمد چندانی از این هنر کسب نمی کنند.

فعالان صنایع دستی اردبیل و رنجی که می‌کِشند!

وی به مشکل صادرات صنایع دستی در کشور اشاره کرد و افزود: در کنار انتقال فرهنگ و اصالت هنر ایرانی، صادرات صنایع دستی می تواند بیشترین ارزآوری را داشته باشد که ضرورت دارد مدیران استانی و کشوری به این مهم توجه جدی داشته باشند.

فعال صنایع دستی به مشکلات بیمه ای نیز اشاره کرد و افزود: فعالان این صنف باید انگیزه ای برای کار داشته باشند. متاسفانه بسیاری از فعالان این صنعت پوشش بیمه ای ندارند.

زارع تصریح کرد: متاسفانه ادامه این روند و عدم توجه به این صنعت، باعث شده که دیگر مردم رغبتی به فعالیت در این بخش نداشته باشند و قطعا اگر روال به همین سبک باشد بی شک در آینده این هنر اصیل ایرانی به فراموشی سپرده می شود.

برندسازی مهمترین حلقه‌ی مفقوده در بخش صنایع دستی
البته توحید دلاور قوام معاون صنایع‌دستی استان اردبیل برندسازی را از مهمترین حلقه‌های مفقوده در بخش صنایع دستی عنوان می کند.

فعالان صنایع دستی اردبیل و رنجی که می‌کِشند!

وی در همین خصوص اظهار کرد: با ثبت دو شهر عنبران و اصلاندوز به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی گلیم و ورنی در این راستا اقدام شده که استمرار نیز خواهد داشت.

دلاور قوام اظهار کرد: حوزه صنایع‌دستی از پتانسیل ویژه‌ای برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی برخوردار است بنابراین تلاش داریم تا با آموزش و ایجاد بسترهای لازم، صنایع‌دستی استان را ترویج دهیم.

در هرحال آن چیزی که حداقل در استان اردبیل عیان است نشانه های مبارکی برای حوزه صنایع دستی نیست.

فعالان این حوزه این روزا حال و روز خوشی ندارند و نیازمند حمایت هستند.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha