۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
مصرف گوشت ۶۵ درصد کاهش یافت/  امسال تولید بیشتر  گوشت و خریدارکمتر داریم
جدیدترین آمار جمعیت دام سبک و سنگین کشور

مصرف گوشت ۶۵ درصد کاهش یافت/ امسال تولید بیشتر گوشت و خریدارکمتر داریم

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران کاهش ۶۰ تا ۶۵ درصدی مصرف گوشت و همچنین افزایش چشمگیر جمعیت دام سبک و سنگین کشور را از جمله مهمترین معضلات فعلی صنعت دامداری کشور می داند.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار- منصور پوریان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با تعطیل شدن بسیاری از واحدهای پرمصرف محصولات پروتئینی، دچار رکود وحشتناکی شده ایم به طوری که میزان مصرف گوشت ۶۰ تا ۶۵ درصدکاهش یافته و تنها مصرف خانگی باقی مانده است.  

پوریان افزود: از سوی دیگر سال گذشته ما با افزایش تولید دام در واحدهای پرواربندی  روبه رو بودیم و امسال نیز دام سبک به این معضل اضافه شده است؛ به این معنا که به گفته سازمان آمار، در دوره زمستان جمعیت دام سبک مان به  ۶۵ میلیون راس رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بهار در تولید دام سبک به عنوان پایه تولید محسوب می شود و اکثر دامها در بهار زایش می کنند جمعیت  عظیمی در حال اضافه شدن به جمعیت فعلی است. این در حالی است که طبق آمار  وزارت جهاد کشاورزی، جمعیت دام سبک مان باید به ۶۰ میلیون راس برسد و بیش ازاین مراتع و اماکن تحمل چنین جمعیتی را ندارد.

پوریان تصریح کرد: از طرف دیگر دولت نیز به طور پیوسته گوشت ۴۰ هزار تومانی را به بازار تزریق می کند، در نتیجه شرایط برای دامداران غیرقابل تحمل شده است.

وی با بیان اینکه کرونا تاثیر صددرصدی برکار ما داشته است، افزود: به خصوص در حوزه بازاری کار یعنی در حوزه تولید افزایش داشتیم بنابراین انتظار می رود سریعا اقداماتی همچون خرید تضمینی و صادرات صورت بگیرد.

۶۵ میلیون راس دام سبک، ۱۱ میلیون راس گوساله پرواری،۲۲۰ هزار راس گاومیش و ۲۵ هزار نفر شتر؛ جدیدترین آمار دام کشور  

امارهای خوب اما بد!

  رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر با افزایش جمعیت دام روبه رو هستیم گفت: تا اواخر زمستان، جمعیت دامی سبک به ۶۵ میلیون راس رسیده و با تولید در بهار صد درصد به ۷۵ میلیون راس نیز می رسد.

پوریان افزود: همچنین جمعیت دام سنگین در بخش گوساله پرواری کشور  ۱۰ میلیون راس بوده است که با توجه به تولید سال گذشته، الان جمعیت دامی کشور در این بخش به حدود ۱۱ میلیون راس رسیده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در طی دو-سه سال گذشته در بخش گاومیش نیز افزایش تولید داشته ایم و الان حدود ۲۲۰ هزار راس گاومیش در کشور داریم که این افزایش جمعیت روی شیر و گوشت تاثیر دارد، در حالی که در گذشته این آمار بسیار کم بوده است.

پوریان خاطر نشان کرد: جالب است بدانید در بخش شتر نیز جمعیت دامها از ۲۵ هزار نفر در حال عبور کردن است.

این فعال بخش دامداری در پایان درخصوص وجود بیماری در دامها نیز گفت: خوشبختانه تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر وجود بیماری دامی به دست ما نرسیده است و این نشان می دهد که سازمان دامپزشکی کشور و واحدهای مستقر در استان ها و شهرستان ها به خوبی نظارت داشته اند و یکی از دلایل زایش خوب دامها و افزایش جمعیت دامها همین موضوع بوده  است.

عدم تخصیص ارز برای تامین نهاده ها از سوی بانک مرکزی

 رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز به خبرنگار بازار گفت: مشکل فعلی ما در بحث تامین نهاده است که بانک مرکزی ارز تخصیص نمی دهد و در حالی که بار در بنادر تخلیه شده است به دلیل عدم تخصیص ارز، ترخیص نمی شود.

سید احمد مقدسی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه ما تحریم هستیم و نمی توانیم پول جابجا کنیم ستاد تنظیم بازار قیمت نهاده ها را افزایش داده است بنابراین امروز از نظر قیمت و میزان موجود نهاده هایی همچون ذرت، جو و سویا مشکل داریم.

مقدسی تصریح کرد: مشکل بعدی ما نیز این است که دچار مازاد تولید شده‌ایم. به طوری که  در بخش گوساله‌ نر دچار مازاد شده ایم و هیچ خریداری ندارد و اجازه  صادرات هم به ما نمیدهند.

وی تصریح کرد:  از سوی دیگر بر اساس آمار اعلامی، کل میزان مصرف گوشت در کشور ۹۰۰ هزار تن است که با توجه به میزان تولید داخلی که  ۸۸۰ هزار تن  است قائدتا بایستی  ۲۰ هزار تن گوشت باید وارد شود. اما در سال ۹۸،   بالغ بر ۱۳۰ هزار تن گوشت وارد شده است.

مقدسی اظهار داشت: علاوه بر موارد ذکر شده مشکل بعدی این است که صادرات ما را نیز ممنوع کرده اند و حال دام روی دست ما مانده است. در حالی که صادرات آن می تواند برای ما ارز آوری نیز داشته باشد.

کد خبر: ۱۴٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha