۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
کاهش کیفیت رنگ خودروهای سایپا| هشدار به خریداران «ساینا»
«بازار» گزارش می دهد

کاهش کیفیت رنگ خودروهای سایپا| هشدار به خریداران «ساینا»

در روزهای گذشته ویدیویی در مورد کاهش کیفیت رنگ خودرو ساینا در فضای مجازی منتشر شده، ظاهرا خودروسازان نه تنها کیفیت ها را ارتقا ندادند، بلکه مشتریان هر روز شاهد کاهش کیفیت محصولات می باشند.

بازار؛ گروه خودرو: در روزهای گذشته ویدیویی در فضا مجازی منتشر شده که نشان می دهد یک دستگاه خودرو ساینا صفر کیلومتر در مرکز تشخیص رنگ، مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس آن چه که در آن ویدیو منتشر شده، این خودرو دارای اختلاف ضخامت رنگ در نقاطی از بدنه است که می تواند خریدار در بازار را به شک در خصوص تصادفی بودن خودرو هدایت کند. پیشتر این مشکل فقط در خودرو رنو تندر ۹۰ دیده می شد که افت کیفیت رنگ داشته و مشتریان نسبت به رنگ این خودرو معترض بودند.

اما در سال جدید به نظر می رسد افت کیفیت رنگ بدنه دامن تمام محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و به ویژه گروه خودروسازی سایپا را گرفته است. هرچند که خودروسازان شعار ارتقا کیفیت را در دستور کار دارند، اما در عمل کیفیت ارتقای نیافته است. بنابراین باید به خریداران ساینا هشدار نسبت به کنترل کیفیت داد، در این گزارش به بررسی کوتاه کیفیت رنگ خواهیم پرداخت:

خودرو چند لایه رنگ دارد؟
ساختار فلزی خودرو در خودروسازی ها معمولا سه لایه رنگ را دریافت می کند، در مرحله اول ساختار فلزی بدنه لایه پرایمر با ضخامت ۸ تا ۳۸ میکرون سطح فلزی بدنه را پوشش می دهد. در مرحله دوم رنگ پایه خودرو براساس ضخامت ۱۳ تا ۳۸ میکرون روی بدنه پاشش می شود. این سطح از میزان رنگ روی بدنه خودرو ساختار اصلی رنگ خودرو را تشکیل می دهد. لایه آخر رنگ بدنه کلیر نام دارد که وظیفه حفاظت از رنگ را عهده دار است که ۳۸ تا ۱۰۲ میکرون ضخامت دارد. خودروسازان داخلی باتوجه به اینکه از تکنولوژی های قدیمی در راستای پاشش رنگ استفاده می کنند، معمولا برای کاهش هزینه های تولید با توجه به زیان انباشت خودروسازان، کیفیت ها را کاهش می دهند که بها تمام شده خودرو نیز ارزان تر شود.

تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های تولید و براساس نظر خودروسازان مجبور به تعدیل قیمت به شیوه کاهش کیفیت رنگ هستند

چرا کیفیت رنگ ها کاهش یافته؟
خودروسازان از زمان آغاز تحریم های ظالمانه علیه کشور، رویه کاهش کیفیت را برای ارزان سازی قیمت خودرو در پیش گرفتند. مساله ای که ظاهرا با چشم پوشی از رعایت حقوق مشتریان در خصوص وجود کیفیت، محصولات را با ضغف فنی عرضه بازار می کنند. البته تمام این موضوع منوط به کیفیت رنگ نیست، بلکه گاهی به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی پاشش رنگ مقدار ضخامت آن در نقاط مختلف خودرو متفاوت است. از سوی گاهی به دلیل عدم توجه تکنسین ها کیفیت رنگ پاشیده شده روی بدنه خودروها با تفاوت ضخامت همراه است. نمونه بارز این مساله را می توان در کیفیت رنگ خودروهای رنو تندر ۹۰ و ساینا دید، هرچند که در سایر خودروها این موضوع به شکل از بین رفتن رنگ بدنه نمود پیدا می کند. هرچند که تولیدکنندگان رنگ خودرو سال گذشته و امسال با چالش تامین استایرین منومر مواجه شدند.

کاهش کیفیت رنگ خودروهای سایپا| هشدار به خریداران «ساینا»

این چالش نه تنها به کمبود استایرین منومر منوط بود بلکه بها این ماده اولیه را نیز تا چند برابر افزایش و منجربه کاهش کیفیت برخی از محصولات شده بود. از آن سو تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های تولید و براساس نظر خودروسازان مجبور به تعدیل قیمت به شیوه کاهش کیفیت رنگ هستند.

در زمان خرید خودرو ساینا آن را به مراکز تشخیص رنگ خودرو ببرید تا از کیفیت و ضخامت رنگ در سراسر بدنه مطمئن شوید

هشدار به خریداران ساینا
کیفیت رنگ خودرو یکی از موارد بسیار مهم زمان انتخاب محصول است، اگر به عنوان مشتری در بازار آزاد اقدام به خرید خودرو صفر کیلومتر از محصولات سایپا دارید، به چند نکته توجه کنید: نخست اینکه در زمان خرید خودرو آن را به مراکز تشخیص رنگ خودرو ببرید تا از کیفیت و ضخامت رنگ در سراسر بدنه مطمئن شوید. دوم اینکه اگر خودرو صفر کیلومتر با تغییر ضخامت رنگ در بدنه را خریداری کردید، خودرو تصادفی نبوده و از رنگ کردن آن پرهیز کنید. سوم اینکه، برخی از قطعات مانند سپر دارای سطح رنگی هستند که ممکن هست به دلیل تابش نور خورشید یا گرما، در اثر فشار آب زیاد زمان کارواش مانند خودروهای چینی رنگ خود را از دست دهند.

افت رنگ خودرو در کشور ابتدا با محصول رنو تندر ۹۰ سپس خودروهای چینی و در نهایت به نارنجی پوشان جاده مخصوص رسیده است. مساله کیفیت تنها به رنگ منوط نشده و اخیرا بازتاب های در خصوص کیفیت قطعات خودرو کوییک و شاهین نیز به گوش می رسد.

نگهداری از رنگ بدنه خودرو
اگر مالک خودرو ساینا هستید و قصد دارید که از افت بیشتر کیفیت رنگ در خودرو پیشگیری کنید، باید به چند نکته توجه کنید: نخست اینکه گرد و غبار و فضولات پرندگان روی سطح بدنه را با آب شست شو دهید. این مساله از تغییر رنگ و کاهش کیفیت آن روی بدنه خودرو پیشگیری می کند. دوم اینکه خودرو را در فصول گرم سال در پارکینگ مسقف پارک کنید، ممانعت از تابش نور خورشید ماندگاری رنگ بدنه را افزایش می دهد. سوم اینکه در زمان سوخت گیری در صورتی که سوخت روی بدنه خودرو ریخت بلافاصله آن محل را با آب شست شو دهید. در پایان نیز باید اشاره داشت در صورتی که بدنه خودرو را با ابزار و شوینده های نامناسب شست و شو دهید، باید انتظار تغییر کیفیت رنگ خودرو را داشته باشید.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha