۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اقتصاد ۸میلیون دلاری گل‌های صادراتی بوی پژمردگی می‌دهد| افزایش ۴۰۰درصدی هزینه تولید
رئیس انجمن گل رز ایران در گفت‌وگو با بازار؛

اقتصاد ۸میلیون دلاری گل‌های صادراتی بوی پژمردگی می‌دهد| افزایش ۴۰۰درصدی هزینه تولید

مشهد-خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید گل رز صادراتی به حاشیه خلیج‌فارس است که به دلیل سایه‌اندازی مشکلات فراوان شادابی خود را ازدست‌داده و هم چون خاری در دست تولیدکنندگان رنج آن‌ها را مضاعف کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: از زمانی که بیماری کرونا بر دنیا سایه افکند بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها نیز تحت تأثیر این ویروس به حالت کما رفته و ضرر و زیان‌های بسیاری را متقبل شدند.کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل به تعطیلی کشانده شده و دوسوم تولیدات گلخانه داران خراسانی تضییع شود.

با تعطیلی تالارهای عروسی و عزا و هم‌چنین قطع شدن دیدوبازدیدهای عید و ایجاد فاصله اجتماعی دیگر هیچ شخصی به سراغ گل‌فروشان و تولیدکنندگان نرفت و تولیدات این صنف در سایه کرونا خشکید و پژمرده شد.

حال که با رفع محدودیت‌ها و بازگشت زندگی به روال گذشته امید می‌رفت سایه این مشکلات از صنعت گل و گیاه برداشته شود اما افزایش قیمت‌ها؛ تورم و محدودیت‌های صادراتی به‌گونه‌ای دیگر بر سر این بازار سایه افکنده و اجازه شکوفا شدن این صنعت را نمی‌دهد.

به‌منظور واکاوی مشکلات و بررسی موانع سد راه تولید و هم‌چنین صادرات گل و گیاه با مهدی سمنگانی رئیس انجمن گل رز ایران ساعتی را به گفت‌وگو نشستیم.

* وضعیت صادرات گل رز و گل‌های زینتی به کشورهای همسایه چگونه است؟
سال ۱۴۰۰ حدود دو و نیم میلیون دلار میلیون دلار صادرات گل رز به کشور های دیگر داشتیم.

* تا قبل از شیوع کرونا و موج گرانی‌ها چقدر صادرات گل داشتیم؟
تا پیش‌ از این ما شاهد صادرات ۸ میلیون دلاری صادرات گل بودیم که از این مقدار سه میلیون دلار آن مستقیم از مرز باجگیران و پنج میلیون دلار نیز از گمرک فرودگاه امام(ره)، گمرک خسروی و مرزهای دیگر غرب کشور اختصاص داشت.

اقتصاد ۸میلیون دلاری گل‌های صادراتی بوی پژمردگی می‌دهد| افزایش ۴۰۰درصدی هزینه تولید

با شیوع کرونا و متأسفانه انسداد مرزهای کشور ترکمنستان لذا بیشترین آسیب نیز متوجه بازار ایران و به‌ویژه استان خراسان رضوی شد.

ازآنجاکه پیش‌ازاین ترکمنستان مشتری اصلی ما در صادرات گل و گیاه بود لذا بیشترین صادرات گل و گیاه کل ایران و در حدود۱۸ درصد از شهر مشهد انجام می‌شد اما با پیدا شدن سروکله کرونا این رقم به صفر رسید.

* چه کشورهایی خریدار گل رز از ایران هستند؟
تا قبل از شیوع کرونا کشورهای ترکمنستان، افغانستان از طریق مرزهای خود استان صادرات انجام می‌گرفت، گرجستان، ارمنستان، روسیه نیز از طریق فرودگاه امام در تهران صادرمی شد و عراق و سلیمانیه و عراق نیز ازجمله کشورهایی است که ما صادرات داشتیم.

* در حال حاضر با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
در خصوص این سوال باید بگویم که بزرگ‌ترین مشکل تولید کنندگان برای صادرات، نداشتن سیستم حمل‌ونقل مطمئن است؛ متاسفانه پرواز منظمی برای صادرات وجود ندارد و بسیاری از تولید کننده ها از ماشین‌های سردخانه دار محروم هستند و دولت هم تسهیلاتی برای خرید کامیونت سردخانه دار به گلخانه داران نمی‌دهد.

* چقدر در حوزه صادرات افت داشتیم و چه کشورهایی رقیب ما در منطقه هستند؟
در سال ۱۳۹۹ به دلیل کرونا حدود ۷۰ درصد افت داشتیم ، ولی در سال ۱۴۰۰ مجدد بازار را پس گرفتیم و نسبتاً حتی ۱۰ درصد بازار بهتری در صادرات داشتیم.

بزرگ‌ترین مشکل تولید کنندگان برای صادرات، نداشتن سیستم حمل‌ونقل مطمئن است؛ متاسفانه پرواز منظمی برای صادرات وجود ندارد و بسیاری ازتولید کننده ها از ماشین‌های سردخانه دار محروم هستند و دولت هم تسهیلاتی برای خرید کامیونت سردخانه دار به گلخانه داران نمی‌دهد

* گلخانه داران و تولیدکنندگان گل در طی دو سال گذشته چه خسارت‌هایی را متحمل شدند؟
خسارات های فراوانی را در این راستا تجربه کردند که هنوز این ضرر و زیان ها جبران و ترمیم نشده است.تولید کنندگان ما در گام نخست با بیماری کرونا روبرو شدند و لذا مجبور شدند تا طی چندین مرحله گل‌ها را دور بریزند همان طور که به دلیل تعطیل بودن مراسم این روز ها نیز بازار داخلی رونق نداشته و محصولات تولیدی ضایع می شود.

تولید کنندگان این روز ها با مشکلات و گره های کور دیگری نیز در کار خود مانند افزایش دستمزد ها و گرانی نهاده های تولید روبرو هستند که برخی از اتفاقات مانند قطعی برق و گاز هم در سال گذشته مزید بر علت شد.

متاسفانه در تابستان سال گذشته بدلیل قطعی متوالی برق حدود ۴۰ درصد محصولات خسارت مستقیم دیدند که مجموع این خسارت ها در طول سال با این رکود در بازار داخلی و خارجی جبران آن غیر ممکن است.

اقتصاد ۸میلیون دلاری گل‌های صادراتی بوی پژمردگی می‌دهد| افزایش ۴۰۰درصدی هزینه تولید

به دلیل شیوع بیماری کرونا و نبود حمایت لازم از این حرفه قریب به‌اتفاق همکاران ما دارایی‌ها و سرمایه خود را برای حفظ گلخانه‌ها به حراج گذاشتند و درحالی‌که بسیاری از افراد سرمایه خود را صرف خرید سکه، ارز و طلا کردند اما گلخانه داران سرمایه‌های خود را برای تأمین هزینه‌های جاری گلخانه‌ها فروختند و صرف پول کارگر، کود و سم کردند تا بتوانند تولید و اشتغال خود را حفظ کنند.

* انتظار شما از دولتمردان چیست؟
دولت با تأمین منابع مالی و یک سری حمایت‌های جانبی هم چون تعویق اقساط بانکی و یا هزینه‌های تأمین اجتماعی و یارانه حامل‌های انرژی می‌توانست کمک‌حال و یاری دهند تولیدکنندگان باشد اما متأسفانه درست در ایامی که کرونا بر این بازار سایه انداخته بود و ما مجبور شدیم تا محصولات خود را تبدیل به خوراک دام کنیم حتی به دلیل بدهی گاز انشعاب بسیاری از واحدهای گلخانه‌ای قطع شد.

تقاضای من از مسئولان این است که به کشاورزی به چشم توسعه نگاه کنند و کشاورزی را جزو اولویت‌های قرار دهند زیرابه فرموده حضرت امام (ره) کشاورزی محور توسعه است.

* چند تولیدکننده در طی دو سال گذشته از گردونه تولید خارج شدند؟
حدود ۳۰ درصد از تولید کنندگان ما تغییر کشت داده‌اند و ترجیح دادند تا از تولید گل رز خودداری کنند.

* هزینه مواد اولیه چند درصد افزایش‌یافته است و باقیمت‌های فعلی آیا تولید مقرون‌به‌صرفه است؟
هزینه‌های تولید نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشته والان تولید برای بسیاری از واحدها غیراقتصادی شده است.

* برای بهبود وضعیت تولید چه پیشنهادهایی دارید؟

برای بهبود وضعیت تولید باید خیلی سریع واحدهای تولیدی موجود ازنظر تأمین نقدینگی حمایت شوند.همچنین بجای برای یک سال ، بجای ایجاد واحد تولیدی جدید ، بهتر است همین واحدهای موجود بهسازی و حمایت شوند.

ثروتی که ضایع می‌شود
به گزارش خبرنگار بازار؛ ایران به دلیل دارا بودن اقلیم ۴ فصل یکی از ۲۰ تولیدکننده بزرگ گل و گیاه در جهان به شمار می‌آید.

در بین گل‌های زینتی گل رُز به‌عنوان ملکه گل‌ها از عهد باستان موردتوجه بشر قرار داشته و اگر چه در آن موقع استفاده‌های دارویی این گل بیشتر موردتوجه بوده ولی به‌تدریج کشت و کار آن در باغ‌ها گسترش‌یافته است.

علاقه و اشتیاق انسان به داشتن گل رُز در همه فصول سال باعث شد تا تولید آن در گلخانه انجام گیرد و هم‎اکنون گل رز یکی از محبوب‌ترین گل‌های جهان و ازلحاظ میزان تولید در صدر قرارگرفته است.

بنا بر بررسی‌های انجام‌شده کشور ایران از حیث حجم، تناژ وتواید گل‌های زینتی در رتبه ۱۷ جهان قرار دارد اما در حوزه صادرات جایگاه ۸۰ تا ۹۰ دنیا را به خود اختصاص داده که این تفاوت در میزان تولید و ضریب صادرات به‌روشنی مؤید عمق فرصت سوزی‌هایی است که در این بخش شاهد هستیم.

بنا بر اظهارات تولیدکنندگان صادرات هر ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه‌ نفت ارزآوری دارد اما این در حالی است که د: متأسفانه نه‌تنها در تولید با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم بلکه ضایعات کنونی گل در ایران به دلیل نبود بازارهای صادراتی و زری ساخت‌های ابتدایی مانند کامیون‌های یخچال دار به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد و این در حالی است که در کشورهای اروپایی ازجمله هلند ضایعات گل به صفر رسیده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha