۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۱
تورم ۵۰ درصدی ترکیه؛ قیمت هر لیتر بنزین در بعضی از کلان شهرها به ۴۰ هزار تومان رسید!
یادداشت میهمان؛

تورم ۵۰ درصدی ترکیه؛ قیمت هر لیتر بنزین در بعضی از کلان شهرها به ۴۰ هزار تومان رسید!

دکتر ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی نوشت: در یک نگاه کلی، تورم و افزایش قیمت ها در ترکیه هیچ ایستایی نداشته و در حال افزودن آمار درصدها است.

سید جلال ابراهیمی؛ بازار: درحالیکه قیمت مصرف کننده به صورت ماهانه ۸۱/۴ درصد در ترکیه افزایش یافته است، تورم سالانه به ۴۴/۵۴ درصد رسیده است. این موضوع در حالی گزارش شده که قیمت ها در عرصه تولید و عرضه به بازار مصرف پس از ۲۸ سال سه رقمی شد و نسبت به ماه مشابه سال قبل به بالاتر از ۱۰۵ درصد یعنی بیشتر از دوبرابر مدت مشابه سال قبل، افزایش یافت.

موسسه آماری TUIK اعلام کرد که قیمت مصرف کننده به صورت ماهانه ۸۱/۴ درصد گزارش شده و تورم سالانه به ۴۴/۵۴ درصد در مقایسه با سنوات قبل فقط در یک دوره در سال ۲۰۰۲ یعنی بیست سال قبل که تورم در ترکیه به ۷/۵۲ رسیده بود، افزایش یافته است.

از سوی دیگر، قیمت های تولیدکنندگان نسبت به ماه قبل ۲۲/۷ درصد افزایش یافته؛ یعنی به صورت سالانه با رقمی برابر با ۱۰۵ درصد افزایش تورم در قیمت تولید مشاهده شده است، درحالیکه افزایش سالانه قیمت تولیدکننده در قیمت نفت خام و گاز طبیعی با ۷/۲۱۳ درصد بوده است و تولید و توزیع برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع به بالاتر از ۲۰۲ درصد یعنی به ۵۱/۲۰۲ درصد رسیده است.

کمترین افزایش درصد، در بخش آب و تصفیه و توزیع ۷۳/۳۳، پوشاک ۴۱/۳۴ و فرآورده های وارداتی با ۶۸/۳۷ درصد مشاهده شده است.

بیشترین درصد گروه های مصرفی نیز شامل مواد غذایی نوشیدنی های غیرالکلی و کالاهای خانگی بوده است.

بر همین اساس، باید نقش حمل و نقل و لجستیک را در افزایش قیمت ها از نظر دور نداشت که کمترین افزایش در گروه ارتباطات قریب ۱۲ درصد و به طور کلی بهداشت قریب ۳۳ درصد، حمل و نقل ۷۵/۷۵، ملزومات خانگی قریب ۵/۶ درصد و مواد غذایی، آشامیدنی غیرالکلی ۴۷/۶۴ بوده است.

در یک نگاه کلی، تورم و افزایش قیمت ها در ترکیه هیچ ایستایی نداشته و در حال افزودن آمار درصدها است.

از سوی دیگر با توجه به افزایش بهای مواد سوختی و بنزین صف های طولانی مسافرین شهری در ایستگاه های مترو، متروبوس، اتوبوس در کلان شهرهای ترکیه چشمگیر است. بهای هر باک (پر بنزین) به پول ایران به دو میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده؛ یعنی قیمت بنزین در بعضی از شهرها به لیتری چهل هزار تومان قریب ۲۲ لیر ترک رسیده است و این امر باعث شده که بسیاری از شهروندان ترکیه از آوردن اتومبیل به خیابان خودداری کنند چرا که قادر به تامین پرداخت اضافه بهای بنزین نیستند.

افزایش قیمت انرژی در ترکیه در انتقال و جابه جایی کالاهای اساسی و شرکت های پخش و شبکه های توزیع، مشکلات قراردادی به وجود آورده و از طرفی بالارفت قیمت نفت و گاز و انرژی با ۲۱۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل عامل توقف بسیاری از واحدهای تولیدی گازسوز گردیده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha