۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
سیاست توزیع میوه تنظیم بازار اشتباه است
یک کارشناس اقتصادی:

سیاست توزیع میوه تنظیم بازار اشتباه است

گرگان- امیری، کارشناس ارشد حوزه اقتصاد گفت: سیاست توزیع میوه تنظیم بازار اشتباه محض است چرا که باعث می‌شود میوه در ابتدای فصل با گران‌ترین قیمت عرضه شود زیرا دولت از قبل آن را خریداری کرده است.

سوگند امیری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: با خرید میوه دولت از باغداران، میوه از بازار جمع می‌شود و به انبارها می‌رود بنابراین کاهش عرضه باعث افزایش قیمت می‌شود؛ با این سیاست مردم ناچارند میوه فصل را با گران‌ترین قیمت خریداری کنند.

وی با بیان این نکته که یارانه‌ای که دولت به این بخش اختصاص می‌دهد رقم بزرگی است، ادامه می‌دهد: بماند که میوه‌های تنظیم بازار همواره از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: در طرح تنظیم بازار میوه درجه سه را به‌عنوان میوه درجه یک به بازار عرضه می‌کنند ضمن اینکه در صورتی که تمامی حجم میوه خریداری شده، به فروش نرسد باز هم دولت باید به باغدار خسارت پرداخت کند.

وی می‌گوید: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران دولت هرساله برای میوه تنظیم بازار ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه هزینه می‌کند که اگر این مبلغ را به صورت نقدی به حساب مردم واریز کند، بهتر خواهد بود.

امیری ضمن انتقاد از عرضه دو نوع میوه برای ایام نوروز در قالب تنظیم بازار، می‌افزاید: اگر قرار به کنترل قیمت‌هاست تنها عرضه دو محصول با یارانه دولتی هم اقدام درستی نیست.

وی ادامه می‌دهد: تجربه در این سال‌ها نشان داده که کنترل قیمت‌ها با دستور امکانپذیر نیست و بازار هرگز با جریمه، شلاق و بگیر و ببند یا خواهش و تمنا مدیریت نمی‌شود.

کد خبر: ۱۴۴٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha