۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
استفاده بایدن از حق وتو در صورت مخالفت کنگره با خروج سپاه از لیست گروههای تروریستی
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا با بازار مطرح کرد

استفاده بایدن از حق وتو در صورت مخالفت کنگره با خروج سپاه از لیست گروههای تروریستی

«رابرت اسمیت» معتقد است اگر کنگره آمریکا بخواهد در مورد خروج سپاه از لیست تروریستی قانون وضع کند، احتمال وتوی بایدن وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با گفتگوی تلفنی وزیر خارجه مجارستان در مورد مذاکرات وین اعلام کرد که با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است که از طریق مذاکره‌ کننده ارشد اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آن‌ها ادامه دارد. امیرعبداللهیان بر جدیت ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی تاکید کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز چندی پیش گفته بود آنچه در وین شاهد آن هستیم به خاطر رویکرد آمریکا است؛ آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و تلاش می‌کند موضوعات باقی‌مانده را گروگان مسائل داخلی خود کند.

وی تاکید کرده بود: ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند؛ اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح سفر اخیر «انریکه مورا» به تهران گفته بود: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بودند که می‌خواستند با ما تبادل نظر کنند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه پاسخ ما به سوالات مطرح شد و درخواست ما نیز روشن بود، افزود: ما تلاش کردیم که به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجدداً ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: به شهادت آن‌هایی که پیام بردند و پیام آوردند تهران تا الان بیش‌ترین ابتکارات را داشته است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*مذاکرات وین در حال حاضر نیازمند تصمیمات سیاسی از سوی ایران و آمریکاست. عمده ترین موضوع باقی مانده از نظر شما چیست؟
با فرض اینکه ایران از تقاضای خود مبنی بر غیر قابل خروج بودن توافق جدید توسط دولت بعدی در واشنگتن صرف نظر کرده است، بر اساس گزارش های مطبوعاتی، مسئله اصلی باقی مانده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

*گفته می شود حذف سپاه از لیست تروریستی مهمترین موضوع باقیمانده در مذاکرات است. «رابرت مالی» هم اعلام کرده حتی با خارج شدن سپاه از لیست تروریستی آمریکا، این گروه تحت تحریم باقی خواهد ماند. با وجود این دلیل سرسختی آمریکا در این خصوص چیست؟
من گمان می‌کنم که لجاجت دولت بایدن در مورد این موضوع به دلیل سیاست داخلی است - این نگرانی که حذف سپاه از لیست تروریستی باعث بسیج بیشتر مخالفت با توافق کلی با ایران شود.

*نمایندگان کنگره به دنبال این هستند تا قانونی را مصوب کنند که خارج کردن سپاه از لیست تروریستی توسط دولت آمریکا نیازمند تصویب کنگره باشد. اگر این مساله اتفاق بیفتد راهکار دولت بایدن برای آن چیست؟
در حالی که من این موضوع را حاشیه ای می بینم، اما ممکن است هر دو طرف از آن برای به تاخیر انداختن یا خراب کردن توافق استفاده کنند. اگر کنگره بخواهد در مورد این موضوع قانون وضع کند، احتمال وتوی بایدن وجود دارد.

*وزیر خارجه ایران در گفتگو با همتای مجارستانی خود اعلام کرد پیشرفتهای مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
وزیر خارجه ایران واقع بین بوده و دقیقا همینطور است. مسائل مهمی بین طرفین حل شده اما مسئله مهم دیگری هنوز باقی مانده است. امیدواریم پیشرفت در مذاکرات ادامه داشته و طرفین بتوانند به توافقی پایدار دست یابند.

*«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است ایران اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده است و آن‌ها را بررسی کرده اند و احتمالاً نمایندگان آژانس برای مرور مطالب و مرور پاسخ‌ها و جمع‌بندی به ایران بیایند. آیا تصور می کنید اختلاف ایران و آژانس در خصوص موارد مرتبط با اسناد نتانیاهو به صورت مستقل حل و فصل می شود با سرنوشت آن به برجام گره خورده است؟
بله تاثیرگذار خواهد بود و شفافیت دولت ایران باعث سرعت در انعقاد توافق هسته ای خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۴٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha