۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
تعلیق بدهی کشورهای بحران زده از کرونا برای مدتی محدود
بیست اقتصاد برتر جهان متعهد شدند

تعلیق بدهی کشورهای بحران زده از کرونا برای مدتی محدود

بر اساس تازه ترین گزارشات منتشر شده، بیست اقتصاد برتر جهان با تعهد به برداشتن گامهایی بلند در جهت بهبود اقتصاد جهان در میان بحران کرونا، اقدامات مقابله ای خود را با تصویب طرح تعلیق بدهی کشورهای فقیر آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از آناتولی، مقامات مالی کشورهای گروه ۲۰ در روز گذشته توافق کردند که از تعلیق پرداخت بدهی برای فقیرترین کشورهایی که در این بحران کنونی درخواست کمک کرده اند، برای مدت محدود و مشخصی حمایت کنند.

وزرای دارایی G۲۰ و فرمانداران بانک مرکزی در بیانیه ای  اعلام کردند : « تلاش های ما باید ادامه یابد و تقویت شود. ما متعهد می شویم که از همه ابزارهای سیاست گذاری موجود برای حمایت از اقتصاد جهانی، حفظ ثبات مالی و جلوگیری از تشدید و تعمیق رکود اقتصادی استفاده کنیم.»

همچنین اعضا اجرای فوری اقدامات مقابله ای را در واکنش به این بیماری نوظهور تایید و متعهد شدند که در میان شرایط دشوار و بحران حال حاضر هدف حرکت به سوی بهبود اقتصادی قدرتمند، پایدار و فراگیر در جهان می باشد.

این توافق با هدف تعلیق بدهی های کشورهای فقیرتر در حالی صورت گرفت که محافل مختلف بین المللی از جمله رئیس بانک جهانی خواستار تعویق این بدهی ها شده بودند.

 رئیس بانک جهانی در بیانیه ای خطاب به وزرای دارایی گروه ۲۰ خواستار تعلیق دریافت طلب آنها از کشورهای فقیری که در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، شده بود.

G۲۰ همچنین در بیانیه خود اعلام کردند که با ارائه رویکردی مشترک و هماهنگ سعی داریم که هر چه زودتر این طرح ابتکاری تعلیق بدهی برای کشورهای فقیر را که توسط کشورهای عضو باشگاه پاریس نیز تایید شده، را به اجرا درآوریم.

G۲۰ همچنین از طلبکاران خصوصی خواست تا با شرایط قابل مقایسه در این طرح شرکت کنند.

علاوه بر آن، این گروه ضمن حفظ رتبه فعلی و با در نظر گرفتن بودجه ای کم خواستار بررسی گزینه های تعلیق پرداخت بدهی برای مدت زمانی بیشتر توسط بانکهای توسعه چند جانبه شد.

بانک های توسعه چند جانبه (MDBs)آژانس های بین المللی مستقلی هستند که به تامین مالی برنامه های توسعه ای و اجتماعی(به صورت وام و یا کمک های بلاعوض) در کشورهای در حال توسعه میپردازند.

همچنین جی ۲۰ با استقبال از اقدامات و بسته های امدادی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اظهار کرد که موسسات پیشرو امور مالی تمام ابزارها را به عنوان بخشی از یک واکنش جهانی هماهنگ به کار گرفته و ما از تصویب بیشتر و اجرای سریع یک واکنش مالی قوی برای کمک به کشورهای نیازمند و حمایت از ثبات مالی جهانی و انعطاف پذیری پشتیبانی  خواهیم کرد.

براساس این بیانیه، این پاسخ مالی شامل تحویل یک بسته حمایتی جامع صندوق بین المللی پول، اجرای فوری بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار حمایت پیشنهادی از سوی بانک جهانی و بانکهای توسعه چند جانبه و رفع آسیب پذیری های بدهی در کشورهای کم درآمد به دلیل شیوع این بیماری همه گیر است.

جی ۲۰ همچنین متعهد شد که این طرح به طور مرتب مورد بازبینی قرارگیرد زیرا اثرات مخرب این پاندمی هرروز آشکارتر می شود.

کد خبر: ۱۴٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha