۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
نان آور کشور در بی آبی| ۷۰۰ روستای فارس مستعد تنش آبی هستند
بازار گزارش می دهد؛

نان آور کشور در بی آبی| ۷۰۰ روستای فارس مستعد تنش آبی هستند

شیراز- زنگ خطر تنش آبی در فارس که روزی قطب تولید گندم یا به تعبیری نان آور کشور بود، به صدا درآمده و کارشناسان بر این باورند که باید هر چه سریعتر برای مدیریت منابع آب در این استان تدابیری اتخاذ کرد.

بازار؛ گروه استانها: از حدود ۱۷ سال قبل زنگ بحران آب در کشور و به ویژه استان فارس به صدا درآمد و دریاچه های این استان یکی پس از دیگری خشک شد. این اتفاق درحالی برای استان فارس که در تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم حرف برای گفتن داشت رخ داد که متاسفانه هر روز نشانه های خشکسالی در این استان بیشتر از قبل نمایان شد و فقط به خشک شدن دریاچه ها نینجامید.

بحران خشکسالی اثرات زیادی در استان فارس به جای گذاشت و کم کم نشانه هایی از یک وضعیت بغرنج در استان پیدا شد و نه تنها برداشت آب در برخی از دشت های استان ممنوع اعلام شد بلکه فرونشست نیز گریبان فارس را گرفت و این استان را که بزرگترین تولیدکننده گندم کشور بود با خطراتی رو به رو کرد به گونه ای که در حال حاضر شرایط برای فارس که روزی نان آور کشور بود دشوار شده است.

در حال حاضر ۸۰۰ روستای استان از مجموعه دو هزار روستا که بالای ۲۰ نفر خانوار جمعیت دارند مستعد تنش آبی هستند

این روزها نیز مسئولان امر بر این باورند که فارس تابستان امسال روزهای سختی را خواهد داشت و بسیاری از روستاها و حتی شهرهای این استان مستعد تنش آبی خواهند بود و حتی برای تامین آب شرب ساکنان این شهرها و روستاها مشکلات زیادی وجود دارد هرچند که استانداری فارس طرح های کوتاه مدت و بلندمدتی برای تامین آب و آبرسانی دارد اما کارشناسان بر این باورند که با این دسته از اقدامات نمی توان انتظار داشت که بحران آب در فارس رفع شود.

نان آور کشور در بی آبی| ۷۰۰ روستای فارس مستعد تنش آبی هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفتگو با بازار در رابطه با وضعیت آب تابستان امسال در این استان بیان کرد: در سال زراعی سال گذشته بارندگی در استان فارس نسبت به مدت مشابه بسیار پایین بود به گونه ای که بر اساس یک مدل ۲۰ ساله بارندگی ها ۴۰ درصد کاهش داشته است.

۸۰۰ روستای فارس مستعد تنش آبی هستند
محمود رضایی کوچی ادامه داد: با توجه به این موضوع می توان به این مسئله پی برد که تابستان وضعیت فارس در تامین آب با مشکلاتی رو به رو خواهد بود هرچند که تدابیری برای رفع مشکلات آب شرب در استان اتخاذ شده است.

وی به وضعیت آب در روستاها و شهرهای استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۰۰ روستای این استان از مجموعه دو هزار روستا که بالای ۲۰ نفر خانوار جمعیت دارند مستعد تنش آبی هستند علاوه بر این ۸۰ شهر استان نیز با مشکلاتی در حوزه تامین آب روبه رو هستند.

عمده ترین مشکل آب مربوط به شهرها و روستاهای جنوب و جنوب شرق استان فارس است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به برنامه ریزی های استانداری برای رفع مشکلات تامین آب شرب مردم این روستاها و شهرها بیان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای انجام پروژه های آبرسانی چه به صورت کوتاه مدت و چه بلند مدت از محل تامین اعتبارات استانی، خیرین حوزه آب و... اقدامات مناسبی در دستور کار است.

تعریف پروژه هایی برای رفع کم آبی
وی با بیان اینکه برای تمامی شهرها و روستاهای استان با تنش آبی، پروژه هایی تعریف شده، افزود: این پروژه ها شامل حفر چاه، انتقال آب، بازسازی شبکه فرسوده آبرسانی، لوله کشی و... با اعتبارات بسیار زیادی است تا بتوان تا حدودی تنش آبی در مناطق مورد نظر کم کرد.

نان آور کشور در بی آبی| ۷۰۰ روستای فارس مستعد تنش آبی هستند

رضایی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از اعتبارات استانی فارس برای آب شرب اختصاص یافته، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان به همراه بسیج سازندگی مشغول انجام پروژه های آبرسانی به این مناطق هستند تا بتوانند مشکل آب شرب روستاها و شهرها را برای تابستان امسال رفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این پروژه ها هزینه بر هستند، گفت: عمده ترین مشکل آب مربوط به شهرها و روستاهای جنوب و جنوب شرق استان فارس است که طرح های آبرسانی به این مناطق به صورت جدی پیگیری و دنبال می شود.

استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی
پدر علم آب شناسی ایران نیز در گفتگو با بازار با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور و به ویژه استان فارس گفت: تنش آبی زمانی اتفاق می افتد که بارندگی در کشور بسیار کم باشد که متاسفانه در سال زراعی گذشته اینگونه بوده و کشور و استان فارس با مشکلات زیادی در حوزه آب روبه رو خواهند بود.

عزت الله رییسی اردکانی با انتقاد از وضعیت آب های زیرزمینی بیان کرد: طی چند سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی بیش از حد از آب های زیرزمینی استفاده شده و در حال حاضر وضعیت این آب ها نیز بسیار بحرانی است.

در حال حاضر سطح آب های زیرزمینی افت زیادی داشته و فارس با تنش آبی بسیاری روبه روست

وی با اشاره به اینک نزدیک به ۱۴ سال از خشکسالی در کشور و به ویژه استان فارس می گذرد، بیان کرد: متاسفانه از حدود ۴۰ سال قبل برداشت از سفره آب های زیرزمینی در تمامی کشور و استان فارس آغاز شد و سراغ این آب ها رفتیم و در حال حاضر سطح آب های زیرزمینی افت زیادی داشته و استان با تنش آبی بسیاری روبه روست.

نان آور کشور در بی آبی| ۷۰۰ روستای فارس مستعد تنش آبی هستند

این استاد برجسته دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه در زمان خشکسالی و کمبود آب باید سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کاهش یابد به گوشه ای از راهکارهایی که باید در گذشته مورد توجه قرار می گرفت، اشاره کرد و افزود: در زمان خشکسالی باید مصرف آب حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش یابد از این رو نصب کنتور بر روی چاه ها ضرورت داشت که متاسفانه این اقدام در همان سالهای اولیه خشکسالی انجام نشد و در حال حاضر شرایط آنقدر بحرانی است که نمی توان انتظار داشت مشکلات به راحتی حل شود.

سال ها دولت اعلام می کرد که امکان وارد کردن کنتور آب را ندارد چطور می شود وسایل لوکس خانه و ماشین های آن چنانی وارد کرد اما نمی شد کنتور آب که یکی از اولویت ها بود را وارد کرد؟

رییسی با انتقاد از حفر چاه های عمیق گفت: زمانی که سطح آب سفره های زیرزمینی کاهش یافت برخی افراد اقدام به حفر چاه با عمق زیاد کردند که این امر مشکلات مربوط به خشکسالی را دو چندان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید دولت همان روزها اقدام به نصب کنتور بر روی چاه ها می کرد، ادامه داد: متاسفانه کشور و استان فارس در زمینه مدیریت منابع آب با مشکلات زیادی روبه روست، سال ها دولت اعلام می کرد که امکان وارد کردن کنتور آب را ندارد چطور می شود وسایل خانه لوکس و ماشین های آن چنانی وارد کرد اما نمی شد کنتور آب که یکی از اولویت ها بود را وارد کرد؟

در حوزه آب حدود ۱۷ دستگاه و ارگان نقش دارند
پدر علم آب شناسی ایران با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات حوزه آب همه جانبه فکر نشده، تاکید کرد: در حوزه آب حدود ۱۷ دستگاه و ارگان نقش دارند که متاسفانه هر کدام از این ارگان ها ساز خود را می زنند و هماهنگی خوبی بین آنها وجود ندارد و تا زمانی که این تعامل وجود نداشته باشد نباید انتظار داشت مشکلات آبی مرتفع شود.

بر این اساس ضروری است که تغییر الگوهای کشت و هماهنگی دستگاه های ذی ربط هر چه سریعتر برای رفع مشکلات مربوط به حوزه آب اقدام کرد در غیر این صورت در سال های آتی فارس با خطرات بیشتری روبه رو خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha