۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
نگاهی به صنوف کرونا زده اراک/ «کووید۱۹» تیغی که روزی آرایشگران را برید
بازار بررسی کرد؛

نگاهی به صنوف کرونا زده اراک/ «کووید۱۹» تیغی که روزی آرایشگران را برید

اراک – این روزها اصناف مختلفی در اراک از بیماری کرونا و جولان آن ضررهای فراوان دیده‌اند اصنافی به‌خصوص درزمینهٔ ‏پوشاک، آرایشگری، رستوران‌داری و ... در روزهای منتهی به سال نو همیشه اوضاعی بهاری داشتند اما امسال شرایطشان ‏متفاوت بود‎.‎

به گزارش خبرنگار بازار، کرونا و شیوع حداکثری آن، آسیب زیادی بر همه اقشار و اصناف وارد آورد که هر چه از حضور تحمیلی‌اش در میان مردم می‌گذرد بیشتر به آثار مخرب آن در اراک واقف می‌شویم. اصنافی که در سال‌های قبل شرایط بهتری را تجربه می‌کردند و امسال از بد روزگار ارتزاقشان با کویید ۱۹ گره‌خورده است. ویروسی لجباز که انگار قصد رخت بربستن از اقتصاد ایران را ندارد.

محاسبه دقیق خسارات اقتصادی که کووید ۱۹ به اصناف اراک وارد آورده کمی دشوار به نظر می‌رسد چراکه اولاً اقشار و اصناف مختلف به هم وابسته هستند و خسران یکی موجب خسارت دیگری می‌شود و ثانیاً معلوم نیست تا چه زمان قرار است آثار سوء اقتصادی این ویروس خطرناک باقی بماند. 

خسارت یک میلیارد ریالی کرونا به ۱۴۰۰ واحد صنفی پوشاک در اراک

رئیس اتحادیه پوشاک اراک در گفتگو با خبرنگار بازار، از خسارت یک میلیارد ریالی کرونا به یک هزار و ۴۰۰ واحد صنفی پوشاک در این شهرستان خبر داد و گفت: خسارت واردشده به یک هزار و ۴۰۰ واحد عرضه و فروش پوشاک اراک براثر تعطیلی فعالیت به‌طور میانگین ۲۰۰ میلیون‌تا یک میلیارد ریال است و این موضوع مصیبتی فلج‌کننده محسوب می‌شود.

جعفر مددی بابیان اینکه پوشاک خریداری‌شده برای فروش عید نوروز فصلی است و با وارد شدن به بهار و گرم شدن هوا مشتری ندارد و روی دست مغازه‌داران می‌ماند، تأکید کرد: حالا کسبه‌ مانده‌اند با کوهی از مشکل، قادر نبودن تهیه مایحتاج زندگی، تحمیل شدن کرایه‌های سنگین محل کسب و چک‌هایی که به دلیل نبودن مشتری وصول نمی‌شود و اعتبارشان را زیر سؤال برده است همگی این موارد مشکلاتی است که کسبه این صنف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که در سال‌های قبل اصناف فعال درزمینهٔ پوشاک اراک، روزگاری به‌مراتب متفاوت با شرایط کنونی داشتند. شرایطی که گلوی کاسبی در این شهرستان را می‌فشارد. 

۸۰ درصد آرایشگاه داران زن سرپرست خانوار هستند

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه اراک نیز در خصوص تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه در بحبوحه کار این صنف، به خبرنگار بازار، می‌گوید: مدیران واحدهای آرایشگری در روزهای کرونا متحمل خسارات زیادی شدند چراکه برای مشتریان نوروزی به میزان قابل‌توجهی از مواد آرایشی و بهداشتی را باقیمت گزاف با پرداخت چک تهیه‌کرده‌ بودند که هیچ‌کدام از آن‌ها در حضور کرونا و صندلی خالی آرایشگاه‌ها مصرف نشد.

مهین صوفی بیان داشت: اکنون بسیاری از این اقلام تاریخ‌مصرفشان رو به اتمام است و آرایشگران بدون درآمد حتی قادر نیستند چک‌هایشان را پاس کنند.

او افزود: یک هزار آرایشگاه در اراک وجود دارد که ۸۰ درصد آن‌ها متعلق به زنان سرپرست خانوار است و بسیاری از آرایشگاه‌ها مکان اجاره‌ای دارند و صنف آرایشگر چه با درآمد بالا و چه با درآمد سطح پایین با ادامه روند تعطیلی دیگر توان ایستادن روی پای خود را ندارند و بی‌صدا ورشکست شده است.

خسارت ۳۰ میلیون تومانی آرایشگاه‌های مردانه اراک

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران اراک نیز گفت: ۶۸۰ واحد آرایشگاه مردانه در اراک وجود دارد که هر واحد با شیوع ویروس کرونا ۳۰۰ میلیون ریال دچار خسارت شده‌اند.

حسن رمضی بیان داشت: اسفندماه اوج کار صنف آرایشگری است و آرایشگران است و این صنف بر روی درآمد این ایام حساب ویژه بازکرده بودند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی آرایشگاه‌ها به‌عنوان مشاغل پرخطر باعث شده تا شاغلان این بخش توان پرداخت اجاره مکان و منزل خود را هم نداشته باشند افزود: این در حالی است که ۸۰ درصد شاغلان واحدهای پیرایش مردانه اراک مستأجر هستند.

۸۹ رستوران و تالار اراک حقوق کارگران خود را پرداخت نکردند

لباس و آرایشگری تنها اقشاری نیستند که از کرونا و شرایط آن آسیب دیدند، دراین‌بین رئیس اتحادیه رستوران، تالار پذیرایی و چلوکبابی‌های اراک نیز می‌گوید:  ۸۹ واحد صنفی تالار پذیرایی در اراک مجوز فعالیت دارند و بیش از یک ماه است که تالارها تعطیل هستند.

محمدعلی ملکی نژاد که در گفتگو با خبرنگار بازار صحبت می‌کرد، می‌افزاید: کرونا با آمدنش موجب شده مراسم‌ لغو شود و حتی مبالغ دریافتی برای جشن‌ها که صرف پیش‌خرید خدمات کارشده به مشتریان عودت داده‌شده است و در حال حاضر با تعداد زیادی از تالار داران مواجه هستیم که آسیب‌دیده‌اند.

وی عنوان داشت: هر یک از این واحدها بین ۱۰ تا ۱۵ کارگر دارند و با تعطیلی به دلیل کرونا درآمد و آینده شغلی این افراد در هاله‌ای از ابهام است و توان پرداخت ریالی به آنان وجود ندارد و اغلب مکان فعالیت این صنوف استیجاری است.

باید منتظر ماند

کرونا این ویروس لجباز فعلاً هر چه می‌خواهد با اصناف می‌کند اما باید امیدوار نیز بود تا با اجرای طرح‌هایی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند کم‌کم شاهد بروز روزنه‌های امیدی برای کسبه اراکی باشیم. 

از سوی دیگر باید منتظر ماند و دید که دولت برای جبران خسارات کسبه و اصناف در دوران کورنا آیا اقدامی عاجل و درخور انجام می‌دهد یا خیر؛ فعلاً تا زمانی که پاسخ ابن سؤالات روشن شود اصناف اراکی گویا راهی جز صبر کردن ندارند.

کد خبر: ۱۴٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha