۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
تک سهم های خرد، جان می گیرند| حد ضررها را  اصلاح کنید
محمد معظمی گودرزی؛ کارشناس و مدرس بازار سرمایه:

تک سهم های خرد، جان می گیرند| حد ضررها را اصلاح کنید

شروع بازار بورس روز گذشته با پیش گشایش عجیب همراه شد و این خود نوید روزی متفاوت را برای بزرگان بازار می داد.

سمیه شوریابی؛ بازار: گودرزی در ارتباط با بازار امروز بورس گفت: در ابتدای معاملات امروز به یک باره شاهد لغو اردرهای معتبر در نمادهای لیدر بانکی بودیم. این جو روانی منفی رفته رفته به سایر سهام بزرگ بازار نیز تسری پیدا کرد و از همان دقایق اولیه تابلو معاملات نشانگر سنگینی کفه عرضه به تقاضا بود.

خبری در راه است

این فعال بازار سرمایه افزود: تجربه بورسی گویای آن است که وقتی پول های بزرگ بازار اصطلاحا "دست به ماشه" می شوند و علی‌رغم صعودی بودن روند کوتاه مدت بازار احتیاط را در دستور کار قرار می دهند؛ یا خبری شده که ما از آن بی اطلاع هستیم و یا نشانه هایی از ارسال اخباری جدید مشاهده شده است. دیری نپایید که خبر دومین گشایش ارزی به گوش همه فعالان بازار رسید.

خبر بسیار مهم و اثر گذار بود؛ بخش قابل توجهی از منابع مسدود شده ایران در آستانه آزادسازی است. این مبلغ چندین برابر ۴۷۰ میلیون یورویی است که در جریان مبادله از انگلیس وصول شد. نکته مهم دیگر خبر این جاست که توافق آزادسازی منابع خارج از برجام بوده است.

دلال های ارز خالی فروشی کردند

گودرزی رنج های مثبت شب گذشته در بازار غیر رسمی ارز را محصول رانت خبری نهنگ های دلار خواند و گفت: شاید این اتفاق برای آماتورهای معاملات ارز تجربه گرانی شد تا دریابند، زمانی که با شایعه درگیری های نظامی آن‌ هم نیمه شب و در غیاب رسانه های رسمی دلار را با قیمت های کاذب در بازار عرضه می کنند، به طمع جا ماندن از موج صعودی احتمالی سمت خرید سوداگرانه ارز نروند.

اصلاح بازار از نوع دلاری؟

گودرزی با توجه به افزایش منابع ارزی دولت به عنوان بزرگترین بازیگر بازار افزود: بدیهی است با این افزایش، عرضه آن در کوتاه مدت با قیمت های پایین تری اتفاق می افتد و این کافی بود تا تحلیل سنتی بورس که همواره روند شاخص را با همبستگی کامل به دلار ارزیابی می کند قالب شود و سهام دلاری با شوک منفی مواجه شود. همزمان و با توجه به استعداد مقاومتی شاخص و تعدادی از لیدرها مانند: خودرویی و دسته ریالی ها نیز به جرگه عرضه کنندگان پیوستند و در سود بودن سهامداران عاملی شد تا بسیاری ترجیح دهند سیو سود کنند و ریسک سهامداری در تعطیلات آخر هفته را به جان نخرند.

تحلیل تکنیکال مقدم بر اخبار

گودرزی با اشاره به اصل اول تکنیکالیست ها افزود: همه چیز در چارت قیمت نمایان می شود، بدین معنی که وقتی معاملات خود را با پشتوانه تحلیل انجام دهید، نگرانی از بابت نوسانات ناشی از اخبار گوناگون نداشته باشید.

این مدرس بازار سرمایه بیان کرد: چارت قیمت بسیاری از سهام لیدر بازار نشان می دهد، بعد از یک خیز صعودی نسبتا شارپ که اخیرا شاهد آن بودیم، برای ادامه مسیر نیازمند یک استپ و کسب انرژی هستند. ثبت کندل های روزانه پین بار یا بی تصمیم و یا کندل های برگشتی در پایان امروز هم موید این موضوع بود. با نگاه به شاخص های اصلی بازار نیز در می یابیم عمدتا به باکس مقاومت کوتاه مدت خود وارد شده اند. با کنار هم قرار دادن این گزاره ها می توان نتیجه گرفت سهامی که مقاومت های خود را شکسته اند تمایل پولبک به سطوح شکسته شده دارند. در این وضعیت معمولا توجه اهالی بورس معطوف به سهم هایی می شود که در ابتدای مسیر صعودی قرار دارند. در حال حاضر این موضوع عمدتا شامل حال سهم های کوچک بازار می شود.

صنایع کوچک در بالای لیست رشد

این کارشناس، گفت: با نگاه اجمالی به شاخص صنایع می بینیم گروه های وسایل ارتباطی، ذغال سنگ، سایر معادن، چاپ و نشر، محصولات فلزی و ماشین آلات بر خلاف صنایع لیدر بازار امروز صعودی بوده و گوی رقابت را از صنایع بزرگ ربوده اند. این آمار موید تحلیلی است که در بالا عنوان شد.

وی افزود: درعین حال بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب مربوط به گروههای شیمیایی، فلزات اساسی، کانه فلزی، فرآورده نفتی، بانکها و خودرویی ها بوده است. اما ارزش بالای معاملات این گروهها نباید خوانندگان را به اشتباه بیاندازد؛ چرا که خروجی این فیلتر لزوما و همواره به معنی حال خوب و یا ارزندگی سهام این صنایع برای ورود به معاملات کوتاه مدت نیستند. این نکته را به خاطر داشته باشید که: معمولا وقتی سهام به سطوح مقاومتی خود می رسند، حجم معاملات هم بالا می رود. این عملکرد (بالعکس زمانی که سهم حمایت می شود) نشانه خوبی نیست. چه بسا خروج پول هوشمند حقیقی باعث بالا رفتن حجم و ارزش معاملات شود. این یک مبحث تخصصی تابلوخانی است که توصیه می کنم علاقمندان بصورت جدی آن را از منابع آموزشی دنبال کنند.

توصیه پایانی به تریدرها

گودرزی در انتها خاطر نشان کرد: معامله گران با استراتژی کوتاه مدت که در سهم های بزرگ بازار ترید می کنند، بهتر است با سیو سود موقت در سطوح مقاومتی و یا سیو پله ای احتیاط بیشتری را در دستورکار قرار دهند. نوسان گیرها این روزها می توانند تک سهم های کوچک را در قیمت های پایین شکار کنند و معامله گران ریسک پذیر که از تعدد معاملات کسب سود می کنند نیز سهام هموزنی و بازار پایه را در واچ لیست خود داشته باشند، چرا که احتمال شیفت پول در روزهای آتی به سمت این گروه ها بیشتر است. سهامداران میان مدتی هم با لحاظ میزان فاصله گرفتن سهم از کف های قیمتی می توانند با بالا آوردن حد ضررها مراقبت بیشتری از سودهای کسب شده کنند.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha