۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
کشاورزی دانش بنیان راهی برای احیای کشاورزی ایران است
گفتگوی بازار با بنیانگذار استارتاپ کشاورزی

کشاورزی دانش بنیان راهی برای احیای کشاورزی ایران است

«امیر کمیجانی» معتقد است کشاورزی دانش بنیان و ایجاد بسترهای مناسب برای احیای اکوسیستم کشاورزی هر کشور، به عنوان مولفه ای قدرتمند محسوب می شود.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با توجه به اینکه صنعت کشاورزی از جمله صنایع استراتژیک هر کشوری به شمار می رود؛ از این رو لازم است تا برای بهبود و افزایش عملکرد آن از ایده های نو و فناورانه کمک گرفته شود. به طوری که یکی از از این ایده ها توسط یک استارتاپ ایرانی به نام اگریتن در سال ۹۷ با هدف کشاورزی پایدار و دستیابی به امنیت غذایی کلید خورده است. این در حالی است که بنیانگذارش ، کشاورزی و احیای آن را یکی از دغدغه‌های همیشگی اش می داند.

برای آشنایی با این استارتاپ، چالشها و راهکارهای این مسیر گفتگویی با امیر کمیجانی بنیانگذار اگریتن انجام داده ایم.

* در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید و به عنوان مدیر و بنیانگذار استارتاپ اگریتن درباره چگونگی راه اندازی ان توضیح دهید.
من متولد فروردین ماه ۱۳۵۹ هستم، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات فارغ‌التحصیل شدم و در حوزه های مختلف کاری در این سال ها فعالیت نموده ام. با توجه به مدرک تحصیلی و پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل علاقه مندی به دنیای کسب و کارهای نوپا، با راه اندازی وب سایت استارتاپ ۱۰ شروع به تولید محتوای و معرفی استارتاپ های موفق ایران و جهان نموده و با در نظر گرفتن شرایط موجود و نیازهای روز در جامعه به ایده پردازی و بیان موضوعات مختلف در این خصوص پرداخته ام.

کشاورزی و احیای آن یکی از دغدغه‌های همیشگی من بوده و همیشه به دنبال راهی برای بروزرسانی و ورود فناوری به این حوزه بوده ام و شروع استارتاپ اگریتن برای ایجاد ارتباط میان ذینفعان این حوزه یعنی کشاورزان و مالکان زمین های کشاورزی، متخصصان و دانش آموختگان رشته های مختلف کشاورزی و همچنین تولید و تأمین کنندگان ماشین آلات و نهادهای مختلف کشاورزی بوده است که برای درک بهتر این موضوع و شروع پیاده سازی ایده با ارتباط با اساتید دانشگاه های کشاورزی در کشور به بیان ایده، هدف و دغدغه های موجود پرداخته ام که متاسفانه بیشتر این عزیزان در جواب ایمیل ها و سوالات مطرح شده فقط با یک پاسخ کوتاه با «آرزوی موفقیت» شروع کار را با سوالات متعدد بدون پاسخ برای من بجا گذاشتند. در هر حال و با توجه به انگیزه موجود، ایده اگریتن بر روی پلتفرم شخصی سازی شده فریلنسر و در سه زیر مجموعه زیر پیاده سازی و اجرا گردید که شامل صاحبان پروژه (کشاورزان و مالکان زمین های کشاورزی و باغ ها)، متخصصین (دانش آموختگان و متخصصان حوزه های مختلف کشاورزی) و تولید کنندگان و تأمین کنندگان ماشین آلات و محصولات مرتبط با این حوزه است.

در پیاده سازی و اجرای ایده اگریتن، با توجه به دغدغه های شخصی هدف کسب درآمد نبوده و بیشتر به احیای کشاورزی ایران و استفاده از دانش و فناوری های روز دنیا در این حوزه بوده است تا با افزایش بهره وری و ارتقاء تولیدات مختلف کشاورزی و باغی، کلید واژه مهم «کشاورزی پایدار و دستیابی به امنیت غذایی» در ایران محقق گردد.

* نحوه کار این پلتفرم را توضیح دهید.
اشاره کنم نام گذاری اگریتن از درآمیختگی دو کلمه Agricultural+ten=Agriten بوده که کلمه اول کشاورزی به زبان انگلیسی و کلمه دوم به معنی ۱۰ که پسوند وب سایت های شخصی بنده بوده است.

شروع کار در اگریتن به این گونه است: نخست مالکان زمین های قابل کشت به عنوان «کارفرما» این گروه در اگریتن به عنوان کارفرما ثبت نام نموده و با تعریف یک پروژه به معرفی زمین کشاورزی و قابل کشت خود اقدام می نمایند. انتخاب دسته مورد نیاز پروژه، عنوان پروژه، توضیحات مربوط به زمین (زمین کشاورزی، باغ ، گلخانه و …)، ارسال عکس و یا فایل نوشتاری، مهارتهای مورد نیاز در پروژه، بودجه در نظر گرفته شده و ثبت موقعیت مکانی ازجمله اقداماتی است که این گروه برای معرفی پروژه خود انجام می دهند.

دسته دوم مهندسین کشاورزی، مشاوران، صاحبان ایده های جدید به عنوان متخصص در اگریتن ثبت نام می نمایند. تکمیل پروفایل و اضافه نمودن نمونه کارهای انجام شده، اضافه نمودن تجربه های کاری، مدارک و گواهینامه های اخذ شده و همچنین فعالیت های آموزشی انجام شده از جمله اقداماتی است که این گروه انجام می دهند .پس از تکمیل پروفایل، انتخاب پروژه و ارسال درخواست برای صاحب آن از جمله اقدامات این گروه است.

دسته سوم فروشندگان و تولید کنندگان تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، مخترعین و صاحبان ایده در طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت کشاورزی به عنوان متخصص ثبت نام نموده و همانند دسته دوم می توانند به معرفی توانمندی های خود در زمینه تجهیز و راه اندازی سامانه های نوین کشاورزی اقدام و با ارسال درخواست بر روی پروژه های ثبت شده به ارتقاء و بهبود صنعت کشاورزی کمک نمایند.

*این پلتفرم در ایران جزو اولین هاست یا قبلا هم بوده است؟ چه مزایایی دارد؟
اگریتن در ابتدای سال ۱۳۹۷ پیاده سازی و اجرا گردید و با توجه به تحقیقات و جستجوهای صورت گرفته در سال راه اندازی ایده و نحوه عملکرد آن جزء اولین ها در این حوزه بوده است. مهمترین ویژگی ایده استارتاپی اگریتن ایجاد ارتباط میان ذینغعان حوزه کشاورزی بوده و با ایجاد زنجیره متمرکز و دانش محور به ایجاد بهره وری و تولید محصولات استاندارد و باکیفیت کمک خواهد نمود.

*به نظر شما استارتاپ ها چگونه می توانند روی اقتصاد کلان کشور تاثیر بگذارند؟ (مثلا در بخش کشاورزی که شما فعالیت دارید؟)
کارکرد اصلی استارتاپ ها، رفع نیازهای موجود در جوامع بشری به شکلی تازه و مبتنی بر فناوری است و بی شک با استاندارد سازی ، سرعت بخشیدن به انجام فرآیندها و دسترسی آسان در رفع موانع و مشکلات موجود موثر بوده و در پویایی و رشد اقتصادی کشور بسیار تأثیر گذار خواهند بود. در بخش کشاورزی نیز با ارائه و ترسیم درست نقشه راه و استفاده از منابع موجود می تواند منجر به خودکفایی و استقلال غذایی کشور گردد.

*برای توسعه اکوسیستم نوآوری چه راهکاری باید از سوی دولت و ارگانهای مربوطه انجام شود ؟( مثل بخش زیر ساخت، سرمایه گذاری ، یا سایر موارد)؟
خوشبختانه در سال های اخیر و با شکل گیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تشکیل نهادهای و سازمان های مرتبط با حوزه های مختلف کسب و کارهای نوپا، گام های بلند و موثری برداشته شده که حمایت از شرکت های دانش بنیان و توجه به ایده ها و حمایت از ایده پردازان در کنار ایجاد فضای برای به اشتراک گذاری ایده های جدید می تواند چشم انداز خوبی به همراه داشته باشد.

*چالشهای مهم در توسعه فضای استارتاپی در ایران چیست؟
یکی از مهمترین چالش های موجود در فضای استارتاپی ایران، قوانین دست و پاگیر و به شدت غیر منطبق با فضای کسب و کار و پیچیدگی های خاص امروز است که می توان با بازنویسی قوانین حوزه کسب و کارهای نوپا و حمایت از دانش و تخصص جوانان ایران زمین بستری مناسب برای رشد و پویایی اقتصاد خانواده های ایرانی و ایران به همراه داشته باشد.

* برای تجاری سازی و صادرات محصولات و چنین پلتفرمها چه راهکارهایی باید اندیشیده شود؟
تجاری سازی فرآیند معرفی یک ایده، محصول، خدمت یا روش ارائه و تولید به صورت قابل دسترسی در بازار نهایی است که می تواند با ایجاد رضایت و رفع نیاز مصرف کنندگان این محصول یا خدمت در رشد و گسترش آن موثر بوده و شروعی برای یک دنیای جدید باشد. صادرات ایده های استارتاپی مستلزم درک و شناخت نیازهای موجود در کشور هدف بوده و توجه به استانداردهای جهانی، پایش سرویس ها و محصولات ارائه شده در این حوزه مهمترین بخش صادرات فناوری است.

*سخن پایانی ....
در دنیای کسب و کارهای نوپا، از هر ۱۰ ایده و استارتاپ ، ۹ ایده با شکست و فراموشی مواجه می گردند و برای این موضوع علت های مختلفی را نیز می توان بیان نمود، کشور ایران با بیش از ۷۷ درصد زمین های قابل کشت می تواند به عنوان تأمین کننده محصولات کشاورزی و باغی منطقه معرفی گردد و حال آنکه در جنوب ایران و در آن سوی خلیج فارس، کشورهای با حداقل منابع موجود، به دنبال امنیت غذایی مردم خود هستند، کشورهایی که فقر در منابع طبیعی خود را با استفاده از دانش های نوین و فناوری های جدید جبران نموده و به الگویی برای کشورهای در حال توسعه در این موضوع مبدل شده اند.

کشاورزی دانش بنیان و ایجاد بسترهای مناسب برای احیای اکوسیستم کشاورزی هر کشور، مؤلفه ای قدرتمند برای حفظ صلابت و اقتدار ملی است و ایران با داشتن منابع و موقعیت جغرافیایی بی نظیر، حرف های بسیاری دارد که تاکنون شنیده نشده است.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباسی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      با سلام بنده در شهرستان بیجار ۲۵ هکتار زمین کشاورزی دارم فقط گندم دیم کشت می‌توان انجام داد به نظر شما من برای افزایش محصول و استفاده ی بهینه از این زمین ها چه کاری می توان انجام داد؟
      • خطیر IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
        0 0
        با کارشناسان تغذیه مشاوره بگیر
    • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      خیلی عالیه اگر اجرا شود