۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
دولت رئیسی نباید مانند دولت روحانی تورم را به آینده پرتاب کند

دولت رئیسی نباید مانند دولت روحانی تورم را به آینده پرتاب کند

عباس علوی راد، اقتصاددان طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: اگر قرار است تورم در دولت سیزدهم مانند دولت قبل به آینده پرتاب نشود، تشریک مساعی تمام ارکان نظام در این مسیر دشوار امری ضروری است.

عباس علوی راد: یکی از افتخارات کاذبی که دولت روحانی بارها به آن اشاره نموده سیر کاهش نرخ تورم طی سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ و تک رقمی شدن آن در سال ۱۳۹۶ است.

با این همه چه در زمان اجرای سیاست های دولت روحانی و چه بعدها، بسیاری از اقتصاددانان تراز اول کشور گفتند که این شیوه مهار و کاهش تورم پایدار نبوده و در واقع دولت تورم را به آینده پرتاب نموده است.

مستندات تاریخی هم استدلال اقتصاددانان را تایید کرد. چرا که همزمان با اولین تهدیدهای دولت ترامپ برای خروج از برجام، از همان ابتدای سال ۱۳۹۷‌ روند تورم خیلی زود صعودی شد و رویای تورم تک رقمی دولت روحانی بر باد رفت.

حالا ظاهراً تاریخ در حال تکرار است. اکنون اقتصاد ایران در حال سپری کردن دوره قبل از توافق هسته ای احتمالی با طرف های غربی است. اگر توافق صورت گیرد دولت جناب رئیسی با یک آزمون بزرگ مواجه خواهد شد.

در واقع آزمون بزرگ جناب رئیسی این است که دولت ایشان مقابله ریشه ای و تجربه شده در دنیا با مسئله تورم فزاینده در ایران را دنبال خواهد کرد یا سرکوب نرخ ها و پرتاب تورم به آینده را؟

اگر قرار است تورم در ایران در دولت سیزدهم مانند دولت قبل به آینده پرتاب نشود که حقیقتاً لازم است چنین باشد، تشریک مساعی تمام ارکان نظام در این مسیر دشوار و البته اجتناب ناپذیر امری ضروری است.

به باور نگارنده چنانچه دولت جناب رئیسی بخواهد در مسیر پرتاب تورم به آینده تجربه شده در دولت اول جناب روحانی حرکت کند، اقتصاد ایران شانسی برای اصلاحات ساختاری نخواهد داشت و تکانه های ویرانگر اقتصادی در پیش خواهد بود

کد خبر: ۱۴۳٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha