۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سموم بی‌کیفیت آفت جان مزارع گلستان | جهاد کشاورزی تکذیب می‌کند
بازار بررسی می‌کند؛

سموم بی‌کیفیت آفت جان مزارع گلستان | جهاد کشاورزی تکذیب می‌کند

گرگان- علیرغم اعتراض کشاورزان به سموم بی‌کیفیت و گران در بازار، مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند سموم و آفت کش‌های موجود در بازار از استانداردهای جهانی برخوردار است.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: بی کیفیت بودن سموم کشاورزی در کنار مساله افزایش چند برابری قیمت آفت کش‌ها، لطمه زیادی به کشاورزان وارد کرده است، در چند سال گذشته کشاورزان در این خصوص همیشه شکایت دارند اما حرف‌ها و مسائل آنها تاکنون راه به جایی نبرده است و سودجویان با عرضه سموم بی کیفیت و تقلبی با قیمت‌های سرسام‌آور همچنان در بازار جولان می‌دهند.

مسئولان جهاد کشاورزی مدعی هستند که کیفیت آفت کش‌ها برابر با استانداردهای جهانی است و آنچه سبب می‌شود که کشاورزان از کیفیت سموم ناراضی باشند عدم اطلاع آنها از زمان و میزان استفاده از سموم است آنچه مسلم است، استفاده استاندارد و بهینه از سموم برای کشاورزی ضروری است و اگر کشاورز نتواند سموم مورد نظر خود را به موقع تامین کند متحمل خسارت ۳۰ الی ۴۰ درصدی مزارع کشاورزی می‌شود.

بررسی کیفیت سموم
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که سم‌های موجود در بازار از کیفیت خوبی برخوردار است، گفت: سم‌های موجود در بازار برابر با استانداردهای جهانی و مورد تایید اتحادیه اروپا است همچنین باید تاکید کنیم که ما دو نوع سم در استان وجود دارد یکی وارداتی است و یکی دیگر نیز تکنیکال هستند که در داخل کشور بسته بندی و فرموله می‌شود و به فروش می‌رسد که باز هم ماده اولیه آن از خارج کشور وارد می‌شود.

مسئولان جهاد کشاورزی مدعی هستند که کیفیت آفت کش‌ها برابر با استانداردهای جهانی است

کیانوش حق نما با بیان اینکه کیفیت همه سموم وارداتی و سمومی که در داخل کشور بسته بندی می‌شود در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابراز داشت: اگر کیفیت سم درست باشد شرکت توزیع و فرموله کننده اجازه فروش دارد؛ در صورت مشکل داشتن سم، اجازه ورود سم برای توزیع داده نمی‌شود لیکن همکاران سراسر استان برای ارزیابی سموم وارداتی و تکنیکال قبل از توزیع در بازدیدهای سرزده، نمونه‌ها را به صورت تصادفی چک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع نیز سموم تقلبی در بازار عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته در مانور دومی که برای بازرسی از سموم تقلبی در استان داشتیم، ۱۵ پرونده به مراجع قانونی در این خصوص معرفی شد که تخلفات آنها در دست بررسی قرار دارد.

سموم بی‌کیفیت آفت جان مزارع گلستان | جهاد کشاورزی تکذیب می‌کند

پعدم آگاهی کشاورز از زمان و میزان سم
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه اگر کشاورزی در زمینه بی کیفیت سموم اعتراض دارد می‌تواند به جهاد کشاورزی مراجعه کند، افزود: هر کشاورزی اگر به سمی اعتراض دارد به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اعتراض کند و ما با نمونه‌های آزمایشگاهی که در دست داریم صحت و سقم این ادعا را مورد بررسی قرار می‌دهیم البته همیشه عدم تاثیرگذاری سموم دلیل بر فقدان کیفیت آن نیست و برخی مواقع کشاورزان زمان و یا میزان استفاده از سموم را در هر هکتار رعایت نمی‌کنند و همین امر سبب عدم تاثیر گذاری سموم می‌شود.

حق نما با اشاره به اینکه استفاده مداوم از یک نوع سم نیز تاثیر گذاری آن را کم خواهد کرد، افزود: وقتی سم خوبی در منطقه استفاده می‌شود کشاورزان تلاش می‌کنند که از آن استفاده کنند و این امر سبب می‌شود که در مدت سه سال آینده این سم اثر خود را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی برای رفع این مسئله بروز رسانی سموم موجود در بازار را مطابق با استانداردهای جهانی به کشاورزان معرفی می‌کند، افزود: تلاشمان بر این است که به کشاورز توصیه کنیم تناوب سموم و محصولات کشاورزی که در هر سال کشت می‌کند را تغییر دهد تا شاهد عملکرد بهتر در این زمینه باشیم.

سم موجود در بازار فاقد کیفیت است
یک بهره بردار و و مهندس جهاد کشاورزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: بنده حدود ۴۰ سال است که در حوزه کشاورزی فعال هستم اما در چند سال اخیر به دلیل واردات سموم بی کیفیت لطمه جدی به کشاورزی استان وارد شده است با توجه به تحریم‌ها اکثر سمومی که در بازار وجود دارد سموم بی کیفیت چینی است و همین مسئله خسارت زیادی را به کشاورزان وارد کرده است.

همیشه عدم تاثیرگذاری سموم دلیل بر فقدان کیفیت آن نیست و برخی مواقع کشاورزان زمان و یا میزان استفاده از سموم را در هر هکتار رعایت نمی‌کنند

محمد رضا مقصودلو ادامه داد: به رغم افزایش بیش از اندازه قیمت سموم، کارایی آن کم شده است. مثال این موضوع مربوط به همین چند روز پیش است که از سم علف کش برای مزارع استفاده کردم اما تاثیری نداشت.

وی با بیان این نکته که سم علف کش لیتری ۱۴۰ هزار تومان است، افزود: از آنجایی که به ازای هر هکتار چهار لیتر سم استفاده می‌شود؛ مگر عایده ای کشاورز از محصول چقدر می‌تواند باشد که این همه هزینه باید بپردازد در واقع باید گفت سموم با نگاه کاسبی وارد کشور می‌شود و در نهایت گناه را به گردن کشاورز می‌اندازند که زمان بندی و میزان استفاده از سموم را نمی‌داند.

سموم بی‌کیفیت آفت جان مزارع گلستان | جهاد کشاورزی تکذیب می‌کند

کنترل بیولوژیک جایگزین آفت کش
کارشناس حوزه سم و کود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه در بازار سموم بی کیفیت و تقلبی زیاد است و کشاورزان دچار مشکلات زیادی شده‌اند، تاکید کرد: برای کشاورز که پنج سال پیش استفاده درست از سموم داشته است و حالا مجرب‌تر شده نمی‌توان دلیل عدم تاثیرگذاری سموم را بی اطلاعی کشاورز از میزان و نحوه استفاده از آن دانست متاسفانه در حوزه سم و کود تقلب بسیار زیاد است و سم‌ها از شرکت‌های خوب وارد کشور نمی‌شود.

امیر فیروزی با اشاره به انواع تخلف‌هایی که در حوزه فروش کود و سم انجام می‌شود، افزود: با توجه به افزایش قیمت سم و کود کارگاه‌های زیر زمینی در این حوزه زیاد شده و متاسفانه شاهد هستیم که کارگاه‌هایی با تعویض برچسب سم یا تاریخ مصرف محصول، آن را وارد بازار می‌کنند با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور و بی کیفیت سموم موجود در بازار، استفاده از این آفت کش‌های شیمیایی بار مالی بسیاری را برای کشاورز به همراه دارد.

با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور و بی کیفیت سموم موجود در بازار، استفاده از این آفت کش‌های شیمیایی بار مالی بسیاری را برای کشاورز به همراه دارد

وی با بیان اینکه من به همه کشاورزان این توصیه را می‌کنم که با توجه به شرایط موجود و برای بالا بردن کیفیت محصولات از کنترل بیولوژیک استفاده کنند، ابراز کرد: با کنترل بیولوژیک محصولات سالم‌تر، کم هزینه تر و مطمئن‌تر هستند؛ علاوه بر اینکه تولیدات کشاورزی ایمنی بیشتری داشته برای محیط زیست هم آسیبی ندارد.

پذیرفتن این مسئله که کیفیت سموم کشاورزی نسبت به چند سال گذشته کمتر شده است با توجه به صحبت‌های کشاورزان کار بسیار سختی نیست، اما آنچه مسلم است با شرایط تحریمی که در جامعه وجود دارد باید در این زمینه نیز با توجه به منویات رهبری به سمت تولیدات دانش بنیان حرکت کنیم و به کشاورزان این امکان را دهیم تا بتواند تولید با کیفیت تر و با هزینه‌های کمتری داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۳٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha