۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
اصلاح زمانی یا قیمتی
گفتگو با محمد مداح؛ کارشناس و فعال بازار سرمایه

اصلاح زمانی یا قیمتی

بازار در ۷ روز ابتدای هفته بیش از ۷ درصد بازدهی داشته که برای بازاری که به تازگی با افزایش ارزش معاملات خرد مواجه شده و هنوز ورود نقدینگی روزانه سقف ۵۰۰ میلیارد تومان را رد نکرده، نیاز به اصلاح دارد.

سمیه شوریابی؛ بازار: امروز معاملات پرشوری را در بازار شاهد بودیم، به طوری که در ساعت نخست ارزش معاملات به بالای ۳ هزار میلیارد تومان و در انتها به بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس نیز امروز بازدهی ۴۷/. درصدی را به ثبت رساند.

آیا ترمز شاخص کشیده شد!؟
مداح با اشاره به عرضه های شکل گرفته در ساعات بعدی معاملات گفت: شاخص کل از ابتدای سال ۸ درصد رشد کرده و بسیاری از نماد ها بازدهی خوبی داشته اند. اهمیت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی باعث شدت گرفتن تقاضا در بازار امروز شد. در مقابل نیز رشد ارزش معاملات می‌تواند سیگنال مهمی برای فعالان بورس باشد که راه شاخص را در مسیر صعود هموار می کند.

پالایشی های لیدر
امروز پالایشی ها با توجه به قیمت کرک اسپرد قدرتمند عمل کردند آن چنان که با صف نشینی نماد شپنا، نگاه ها به این گروه رنگ تازه ای گرفت.
در بازار امروز گروه های فراورده های نفتی، بانکی ها، فلزات اساسی و گروه رادیویی بیشترین ورود پول و در مقابل گروهای چند رشته ای، شیمیایی، غذایی و گروه سرمایه گذاری بیشترین خروج پول را کسب کردند. همچنین نماد های افرا، سنیر، زملارد، قاسم و ثشرق بیشترین نوسان روزانه را از آن خود کردند.

اصلاح زمانی یا قیمتی

و اما از آینده
کارشناس بازار سرمایه با توجه به اخبار تقریبا مثبت از کلیت مذاکرات و احتمال حفظ قیمت کامودیتی ها و نفت در محدوده های فعلی افزود: نیازی به اصلاح قمیتی نمی باشد، هم‌چنان که گزارش فصل زمستان در بیشتر صنایع از جمله فلزات و پالایشی و سیمان و پتروشیمی مثبت و رشدی ارزیابی می شود. اما اصلاح زمانی بعید نیست ولی نه در بازه های چند هفته ای، نهایتا ۳ تا ۵ روزه که با بهانه یک خبر یا ارائه گزارش کدال (ماهانه یا سالانه) مسیر مثبت خود را مجددا آغاز کند. مداح افزود: اما همیشه احتمال اخبار سیاسی خاص و ضد و نقیض را هم باید در نظر بگیریم که هم بر روند قیمت سهام و دلار تاثیر گذار است و هم بر بازارهای جهانی.

مداح در ادامه با خوش بینی به روند بازار گفت: در مجموع با افق زمانی نیمه اردیبهشت؛ صنایع خودرو، بانکی و پالایشی لیدر بازار خواهند بود و صنعت فولاد در بین فلزات اساسی و همچنین سیمان از خوب های بنیادی با پتانسیل گزارش های فروردین ماه و همچنین سالانه و سود تقسیمی از گزینه های جذاب نیز هستند.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha