۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
نمایشگاه های نوروزی در استان سمنان تداوم یابد| نیاز به بازار در تمام طول سال
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

نمایشگاه های نوروزی در استان سمنان تداوم یابد| نیاز به بازار در تمام طول سال

سمنان- ولیخانی، کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه نمایشگاه‌های نوروزی صنایع دستی و توانمندی‌های سمنان توانست فرصت خوبی را برای ارتقای اقتصادی تولیدات فراهم کند اما لازم است در تمام سال تداوم یابد.

ملیحه علیخانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان سمنان ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی در ورودی و خروجی شهرها برای تعطیلات نوروزی و استفاده مسافران بود، تاکید کرد: این نمایشگاه ها هرچند اندک، اما توانست بخشی از صنایع دستی و توانمندی های استان را عرضه کند و این نتایج خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مسافران نوروزی بهترین مبلغان صنایع دستی و داشته های استان سمنان در تمام ایران اسلامی هستند، ابراز کرد: مهمترین مشکل تولید کنندگان صنایع دستی در استان سمنان بازار عرضه و فرصت های فروش است و باید بتوانیم از تمام ظرفیت های استان در این زمینه استفاده کنیم برای مثال این روزها که ماه مبارک رمضان است، شامگاه به دلیل گرمای هوا، بسیاری خانواده ها به خارج از منزل می روند لذا می توان از پارک ها و مراکز تجمع مردم برای برگزاری میزهای فروش محصولات صنایع دستی استفاده کرد. موضوعی که متاسفانه در استان سمنان دیده نمی شود و یا مقطعی و غیر مدام هستند.

این کارشناس و فعال بخش صنایع دستی که طراحی دست بافته ها را نیز انجام می دهد با بیان اینکه نمایشگاه های نوروزی صنایع دستی باید در تمام طول سال به خصوص مناسبت های ملی و مذهبی مانند ماه رمضان، تابستان، نوروز و ... باشد، تاکید داشت: این زیرساخت ها می تواند مهمترین نیاز تولیدگران حوزه صنایع دستی یعنی بازار را پوشش دهد.

علیخانی با بیان اینکه پارک های بانوان، شهربازی ها، جمعه بازارها، سالن پاساژ ها و مراکز خرید، دیوارها شهرداری ها و استانداری و فرمانداری ها، کتابخانه های عمومی و حتی مساجد و ورزشگاه ها می توانند مکان هایی برای عرضه هنر تولیدی هنرمندان بومی استان سمنان باشد، گفت: ما اگر بتوانیم مکانی برای عرضه داشته باشیم، شاهد شکوفایی صنایع دستی و دست ساخت های استان باشیم وگرنه امیدی به توسعه و پیشرفت در این حوزه نداریم.

مهمترین مشکل تولید کنندگان صنایع دستی در استان سمنان بازار عرضه و فرصت های فروش است

وی افزود: کار خوبی که شهرداری شاهرود چندی قبل انجام داد این بود که قرار بود دیوارهای سالن های شهرداری به نمایشگاهی برای عرضه تابلو خط ها و نقاشی ها و سفال و ... باشد که البته تداوم نیافت و در دیگر شهرها هم تداوم نیافت، ابراز کرد: اگر از این امکانات به خوبی بهره مند شویم می توانیم امیدی به ارتقای اقتصادی هنر صنایع دستی در استان داشته باشیم.

این کارشناس با بیان اینکه حمایت از هنرمندان صنایع دستی مقوله عجیب و غریبی نیست بلکه همین اختصاص یک دیوار به قرار دادن تولیدات صنایع دستی در ادارات، نوعی از حمایت ها محسوب می شود، ابراز داشت: برای حمایت از صنایع دستی نه اعتبار نیاز است نه پول هنگفت بلکه باید کمی همراهی بیشتر داشت.

علیخانی افزود: قرار دادن تولیدات صنایع دستی استان سمنان در ادارات و نوشتن شماره تماس هنرمند خالق اثر کنار آن تنها یک میز لازم دارد که هیچ هزینه ای نخواهد داشت از سوی دیگر اعتقاد داریم که نمایشگاه های نوروزی می بایست در تمام طول سال تداوم یابد تا بتوانیم از ظرفیت مردمی بومی هم استفاده کنیم چرا که اجاره مغازه برای هنرمندان صنایع دستی بعضاً امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زمینه حمایت از صنایع دستی تنها شعار داده ایم، گفت: نتوانسته این به خوبی شاهد حمایت از هنرمندان باشیم چرا که معمولاً از سوی دولتی ها، حمایت از معنای مادی تعریف شده است حال آنکه ما اگر بتوانیم شاهد فروش تولیدات صنایع دستی باشیم، نیاز به هیچ پوشش مالی نخواهیم بود چرا که انقدر صنایع دستی استان غنی است که می تواند خودش یک چرخه اقتصادی کامل را ایجاد کند.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha