۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
واردات گوشی مشکلی ندارد، اما خودرو ایراد دارد!| مافیا نخواهد گذاشت| ۳۸ مرجع در خودروسازی نظر می دهند
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت و گو با «بازار»:

واردات گوشی مشکلی ندارد، اما خودرو ایراد دارد!| مافیا نخواهد گذاشت| ۳۸ مرجع در خودروسازی نظر می دهند

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، گفت:واردات خودرو همیشه با مخالفت مافیای صنعت خودرو مواجه بوده، قدرتی که میتواند یک خط از بودجه را حذف کند، حتی اگر وزیر صمت واردات را آزاد کند، استیضاح می شود.

بازار؛ گروه خودرو: سرنوشت واردات خودرو ظاهرا امسال نیز در برزخ قرار خواهد داشت، به زعم کارشناسان واردات خودرو محلی برای سهم خواهی سیاسی در صنعت و جولان مافیا نامعلوم خودرو تبدیل شده است. خودروسازان منفعل یا مافیای حاضر در صنعت خودرو، واردات را به نابودی تولید تعریف کرده اند. این درحالی است که اگر تیراژ کل تولید خودروسازی در سال جاری نیز مانند سال گذشته بیشتر از ۸۰۰ هزار دستگاه باشد، واردات ۷۰ هزار دستگاهی خودرو سواری کمتر از ۱۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص می دهد.

نکته قابل تامل در این باره اعتراف همه دستگاه های نظارتی و سیاستگذاری درباره وجود مافیا است که مانع از تصمیمات منطقی در این صنعت می شود به نوعی که بنا به گفته نماینده مجلس این بار واردات خودرو با وجود موافقت شورای نگهبان و مجلس از سوی مجمع تشخیص مصلحت رد شد در حالی که اساسا ورود این نهاد باید در چارچوب قانون باشدو از سوی دیگر بارها اعلام شده که از عوامل مهم میزان بالای تلفات در سفرهای جاده ای به ویژه در نوروز کیفیت پایین خودروهای داخلی است.

البته شاید مدیران عامل خودروسازی های بزرگ کشور مدعی حمایت از واردات باشند، اما در عمل این مساله متفاوت است. واردات خودرو ابزاری برای سنجش کیفیت، پیشرفت و توانمندی محصولات داخلی با خودروهای وارداتی است. ظاهرا دولت سیزدهم مانند دولت دوازدهم امسال نیز نسبت به شکستن انحصار مافیا خودرو گام مثبتی بر نخواهد داشت و حذف بند مربوط به واردات خودرو از قانون بودجه و مخالفت مجمع تشخیص سرانجام این موضوع در اردیبهشت ماه در ابهام قرار دارد. تمام این مسائل سبب شد که با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برای بررسی سرنوشت واردات خودرو به گفت و گو بپردازیم در ادامه بخشی از آن را از نظر خواهیم گذاراند:

* از روز گذشته خبر حذف ردیف بودجه واردات خودرو از برنامه بودجه سال جاری منتشر شده و این مساله نگرانی در خصوص عدم واردات خودرو ایجاد کرده است، دلیل حذف بند واردات خودرو از بودجه چه بوده است؟
براساس گفته برخی از نمایندگان و براساس آنچه که در بودجه سال جاری دیدم که توسط شورای محترم نگهبان برگشت، بنابود ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری به کشور وارد که منبع درآمدی و هزینه ای باشد. از زمانی که بودجه به رئیس جمهور ابلاغ شد، شاهد حذف بند مربوط به واردات ۷۰ هزار دستگاهی خودرو بودیم. پیش از این موضوع نیز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود؛ «مجمع تشخیص مخالف واردات خودرو بوده و این مساله را برخلاف منافع نظام آن را می دانیم.»

این مساله که مجلس شورای اسلامی چطور یک مرتبه ردیف بودجه واردات ۷۰ هزار دستگاهی را حذف کرده است، جای سوال دارد که باید رئیس محترم مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که حافظ آرا مردم در خانه ملت هستند، باید پاسخ دهند.

مافیا اجازه واردات خودرو نمی دهد| اظهار نظر 38 مرجع در خودروسازی

* بیشترین مخالفان بحث واردات خودرو چه کسانی هستند و به نظر شما دیدگاه مشتریان نسبت به خودروهای داخلی در سال جاری چگونه خواهد بود؟
به هرحال واردات خودرو همیشه با مخالفت دلالان، برخی از تولیدکنندگان و مافیا خودرو همواره روبه رو بوده است. تنها کسانی که در این میان صدای شان هیچگاه شنیده نشده بود، مردم هستند. کما اینکه می بینیم نسبت به خودروسازی داخلی نیز یک وازدگی ایجاد شده، مردم علیرغم اینکه وارد این بازار شدند، اما شاهد اختلاف قیمت محصول از کارخانه تا بازار هستند. مردم علاقه شان نسبت به برند خودروسازان داخلی کم شده است. چند روز پیش تویتی در خصوص یکی از محصولات داخلی که در کشور ارمنستان به خودرو پلیس تبدیل شده بود منتشر کردم، در آن تویت نوشته بودم؛ «چه کسی است که افتخار نکند، خودرو تولید کشورش خودرو پلیس یک کشور خارجی شود؟» غوغای در این خصوص علیه من در تویتر ایجاد کردند که کاملا نشان می دهد نوع عملکرد مسولین در دفاع از خودروسازی به گونه ای بوده که مردم بیشتر زده شدند. ظاهرا دوست دارند انحصار و اقتدار گرایی به نام حمایت از تولید انجام دهند.

* شما به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو آیا در این خصوص معترض شده اید؟ آیا اقدامی برای تغییر این ممنوعیت واردات انجام دادید؟
همه مردم در بازار معترض به بحث آزاد نبودن واردات خودرو هستند، اما برای کسی مهم نیست و اقدامی انجام نمی شود. بحث مافیایی در هم پیچیده خودرویی است، بحث واردات ۷۰ هزار دستگاهی خودرو نیست. شاهد هستیم که ۴ میلیارد دلار تلفن همراه به کشور وارد شده، هیچ کس نیز نسبت به این کالا که کالا سرمایه ای نیست، واکنش نشان نمی دهد. اما ۲ میلیارد دلار خودرویی که می خواهد برای تعدیل بازار و دسترسی مردم به محصولات روز دنیا در کنار کاهش قیمت داشته باشیم، اجازه نمی دهند. در خصوص عدم واردات خودرو حتی دادستان محترم کل کشور اظهار نظر کردند؛ «در صنعت خودروسازی کشور دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقای خودروسازی کشور می‌شود، ان شاءالله در سال جدید قطعه سازان و خودروسازان کشور بتوانند به درستی به وظایف خود عمل کنند و در جهت استانداردسازی و بهبود کیفیت خودروهای تولیدی گام‌های موثری بردارند.»

مدیر و صاحب صنعت خودرو نداریم، این درحالی است که ۳۸ مرجع در خصوص خودروسازی اظهار نظر می کنند

* شما به بحث مافیا خودرو اشاره کردید، این مافیا چه کسانی هستند و اکنون به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان صنف حدود ۲۰ هزار نفری شما در چه شرایطی قرار دارد؟
منافع در هم پیچیده اشخاص، احزاب و گروه ها که با حرف های تند و انقلابی و حمایت از تولید و اشتغال مخلوط است، تمایل به واردات ندارد. همکاران و هم صنف های من اکنون «پیچ سفت کن» هستند. دولت قبل علاقه داشت که واردات را ممنوع کند و همه را به «پیچ سفت کن» چینی ها تبدیل کند. در حال حاضر وارد کننده ای نداریم، اغلب یک خودرو چینی انتخاب، خط تولید احداث و با آچار «پیچ ها را سفت» می کنند. دلمان خوش است که تولید کننده هستیم، اگر به این شکل تولید کننده می شویم، ادامه دهند. در حال حاضر سیستمی را ایجاد کردند که همه «پیچ سفت کن چینی ها» شدند. شاید این موضوع ظاهر طنز داشته باشد، اما سیاست های دولت بوده است. در موضوع مهندسی خودروسازی بسیار پیشرفته هستیم، طراحان برجسته داریم که می توانیم مدعی این موضوع تولید کننده باشیم. ولی مدیر و صاحب صنعت خودرو نداریم، این درحالی است که ۳۸ مرجع در خصوص خودروسازی اظهار نظر می کنند.

مافیا اجازه واردات خودرو نمی دهد| اظهار نظر 38 مرجع در خودروسازی

* به عنوان دبیر واردکنندگان خودرو آیا مقرراتی اشتباه را دیده اید که برای صنعت خودرو وضع شده باشد و نسبت بهذ آن واکنش نشان داده باشید؟
رئیس پلیس اعلام کرده که از سال جاری خودروهای تولید شده در کشور باید یورو ۶ باید باشد و این قانون را سازمان محیط زیست تدوین کرده است. آیا کسی توانسته چنین محصولی تولید کند؟ چند سال پیش اشاره کردیم مقرراتی را وضع کنید که مورد تمسخر دیگران قرار نگیریم. زمان وضع استانداردهای ۸۵ گانه اعلام کردم که برای همه خودرو این موضوع را الزام نکنید. اگر شخصی در کشور یک محصول دست ساز تولید کند به دلایل عدیده نمی تواند آن را پلاک گذاری و تردد کند. مانع از نوآوری به بهانه استانداردهای ۸۵ گانه بسته اند. اکثر خودروسازی های دنیا با تولید محصولات دست ساز شروع کردند، به دلیل قوانین و مقرارات دست و پا گیر مانع از ارتقا صنعت خودرو می شوند. واردات خودرو نمی خواهیم، اما تولیدات داخل را بهبود و ارتقا دهند.

هیچ ارزی برای واردات خودرو نمی خواهیم، دولت باید نظارت گر و برهم زننده انحصار و افزایش دهنده رضایتمندی مردم باشد

* آیا اخباری که از برجام به کشور مخابره می شود در تصمیم حذف بند واردات خودرو از بودجه تاثیر داشته است؟
اگر رویه دولت سیزدهم نیز همچنین ادامه پیدا کند، همان سیاست های دولت دوازدهم را می خواهد اجرا کند. ظاهرا قرار است که زندگی مردم را به برجام گره بزنند، واردات خودرو، ماشین آلات و قطعات باید وجود داشته باشد. نکته مهم آن است که بسیاری از افراد سیاسی ذینفوذ قصد ندارند پایشان را از زندگی مردم بیرون بکشند. هیچ ارزی برای واردات خودرو نمی خواهیم، دولت باید نظارت گر و برهم زننده انحصار و افزایش دهنده رضایتمندی مردم باشد.

آن قدرتی که می تواند یک خط از بودجه را حذف کند، حتی اگر وزیر صمت نیز بگوید واردات را آزاد می کنم، روز بعدش استیضاح می شود

* از زمان خبر عدم واردات خودرو در سال جاری اغلب نظرات مردم در فضای مجازی، تسلیم شدن دولت در مقابل مافیا صنعت خودرو بود، نظر شما در این خصوص چیست؟
من به تسلیم شدن دولت در مقابل مافیا اعتقاد ندارم، به عدم تعادل در بازار اعتقاد دارم. دولت اگر بخواهد می تواند واردات را آزاد کند، اما آن قدرتی که می تواند یک خط از بودجه را حذف کند، حتی اگر وزیر صمت نیز بگوید واردات را آزاد می کنم، روز بعدش استیضاح می شود. مردم اشتباه نمی کنند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند حق با مردم است.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      6 0
      خلایق هر چه لایق فقط نخریدن تمام.
    • طوطی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      5 0
      به نظر من هر کسی در این وضعیت خودرو سواری بخر عقل درستی نداره چون هم قیمت هم کیفت مناسب نیستند ، از قدیم گفتن سزای گران فروش نخریدن
    • عبدالله IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      7 1
      خداوندا، مردم مارا از سلطه خودروسازان آقازاده ها مافیای آب سلطان فولاد وشکر و سکه و دلار دولت درسایه برهان
    • یه ایرانی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      4 0
      خدا خودت کمک کن مردم که جایگاهی ندارن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      3 0
      نخریدن وقتی میشه که جایگزینی باشه الان شما هم گوشت گرونه نخر برنج گرونه نخر پوشاک گرونه نخر فکر کردی کجا زندگی میکنی
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      2 2
      مردم روتو موقیطی قراردادن که روزبه روز پولشون ازارزش میفته ولی باید همه یکدست بشیم ونخریم
    • محمد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      هییت عالی نطارت باید نطر بدهد!!!!