۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
ایران؛ یازدهمین تولیدکننده چغندر قند جهان|  یک پله صعود کردیم
بازار گزارش می دهد؛

ایران؛ یازدهمین تولیدکننده چغندر قند جهان| یک پله صعود کردیم

بر اساس گزارش سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران بیش از ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن چغندر قند تولید کرده است و با صعودی یک پله ای نسبت به سال قبلتر در جایگاه یازدهم دنیا قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در کنار نیشکر، چغندر قند از رایج ترین گیاهانی است که در تولید شکر سفید استفاده می شود. چغندر قند همچنین برای تولید انواع دیگر شکر تصفیه شده مانند شکر قهوه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس گزارش فائو در سال ۲۰۲۰ ایران بیش از ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن چغندر قند تولید کرده و به این ترتیب در جایگاه یازدهم دنیا قرار گرفته است

روسیه، ایالات متحده و آلمان؛ ۳ تولید کننده برتر چغندر قند| ایران در جایگاه ۱۱ دنیا قرار دارد
ایران نیز یکی از تولید کنندگان محصول چغندر قند در جهان است به طوری که به گفته مسئولان وزارتخانه در سال زراعی جاری مجموع کشت بهاره و پاییزه حدود ۷ میلیون تن بوده است.

بر اساس گزارشات جهانی، روسیه بزرگترین تولید کننده چغندر قند در جهان است و سازمان فائو نیز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده اعلام کرده است: روسیه در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در بخش چغندر قند حدود ۳۴ میلیون تن تولید داشته است و در صدر تولیدکنندگان قرار گرفته است.

فائو همچنین می گوید: ایالات متحده با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۳۰ میلیون تن در جایگاه بعدی قرار دارد و آلمان با ۸ میلیون تن در جایگاه سوم تولیدکنندگان برتر چغندر قند جای گرفته است.

بر اساس گزارش فائو، در مدت نامبرده کشورهای «فرانسه با ۲۶ میلیون تن، ترکیه با ۲۳ میلیون تن، لهستان با ۱۴ میلیون تن، مصر با تولید ۳۰ میلیون تن، چین با ۱۱ و نیم میلیون تن، اوکراین با ۹ میلیون تن و هلند با تولید بیش از ۶ و نیم میلیون تن» در جایگاه چهارم تا دهم تولیدکنندگان برتر چغندر قند جای گرفته اند.

بر اساس گزارش فائو در سال ۲۰۲۰ همچنین ایران تولیدی بیش از ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن داشته است و به این ترتیب پیش از کشورهایی مانند «بریتانیا، بلژیک، بلاروس، ژاپن، چک و مراکش» در جایگاه یازدهم دنیا قرار گرفته است.

این در حالی است که بر اساس داده های منتشر شده سازمان فائو، در سال ۲۰۱۹ ایران تولیدی بالغ بر ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تن داشته است و در جایگاه دوازدهم دنیا جای داشته است. به این ترتیب در بحث تولید جهانی چغندر قند ایران در سال ۲۰۲۰ یک پله نسبت به سال قبلتر صعود کرده است.

به گزارش فائو، در سال ۲۰۲۰ کشورهای آلمان، اسلواکی و بلژیک بیشترین صادرات چغندر قند را رقم زده اند

آلمان، اسلواکی و بلژیک؛ صادرکنندگان برتر چغندرقند در ۲۰۲۰
در بخش دیگری از گزارش فائو به بحث صادرات چغندرقند پرداخته شده است که بر این اساس، در سال ۲۰۲۰ کشور آلمان بزرگترین صادر کننده بوده است به طوری که در این سال حدود ۳۵۰ هزار تن چغندر قند به بازارهای جهانی صادر کرده است. این در شرایطی است که بر اساس آمار فائو آلمان در سال قبل تر یعنی در ۲۰۱۹ نیز با صادراتی بالغ بر ۲۸۵ هزار تن بزرگترین صادر کننده این محصول بوده است.

فائو همچنین می گوید: در مدت نامبرده کشور اسلواکی به عنوان دومین صادر کننده برتر صادراتی بالغ بر ۱۶۰ هزار تن رقم زده است و بلژیک نیز با به ثبت رساندن صادراتی بیش از ۱۴۰ هزار تن در جایگاه سوم جهان جای گرفته است. با این وجود آمار فائو نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ بلژیک دومین صادر کننده بوده است و صادراتی به میزان ۱۳۶ هزار تن داشته است و حال یک پله سقوط کرده است.

بر این اساس کشورهای «مجارستان، لتونی، لهستان، اسلوونی، دانمارک، چک و هلند» نیز به ترتیب در جایگاه چهارم تا دهم صادرکنندگان برتر چغندر قند جای گرفته اند. این در حالی است که بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۱۹ کشورهای «آلمان، بلژیک، مجارستان، اسلواکی و لتونی» به ترتیب ۵ صادر کننده برتر بوده اند.

سوئیس در صدر لیست وارد کنندگان عمده چغندر قند در ۲۰۲۰
از سوی دیگر در بخش واردات چغندر قند، سازمان فائو اعلام کرده است: در سال ۲۰۲۰ کشور سوئیس بیشترین واردات این محصول را داشته است به طوری که با ثبت وارداتی بیش از ۲۷۳ هزار تن بزرگترین وارد کننده محسوب می شود.

بر اساس داده های آماری فائو بعد از سوئیس نیز کشورهای «چک یا ۱۷۶ هزارتن و کرواسی یا ۱۰۲ هزار تن» در جایگاه دوم و سوم وارد کنندگان عمده این محصول جای گرفته اند.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha