۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
برای توسعه دانش‌بنیان به نیروی انسانی باکیفیت توجه شود
رئیس اتاق همدان:

برای توسعه دانش‌بنیان به نیروی انسانی باکیفیت توجه شود

زبردست، رئیس اتاق همدان می‌گوید: باید در سال تولید دانش‌بنیان، ارتباط صنعت و دانشگاه مستمر و نهادمند شود وگرنه تنها شعار نمی‌تواند گرهی از مشکلات اقتصاد کشور باز کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» انتخاب شده است؛ شعاری که علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان تحقق آن را خواسته بخش خصوصی می‌داند.

زبردست در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» می‌گوید: حال اقتصاد ایران مساعد نیست. اقتصاد ایران در حال حاضر با چالش‌ها و ابرچالش‌هایی روبه‌رو است که مسئولان و سیاست‌گذاران نه‌تنها گامی برای حل آن‌ها برنداشته‌اند، بلکه بر دامنه مشکلات و چالش‌ها افزوده‌اند.

او بزرگ‌ترین مشکل روز اقتصاد را در کنار تحریم‌ها، تورم و نرخ پایین رشد، سیاست‌گذاری‌های نادرست می‌داند و معتقد است: مصداق همین سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری نادرست افزایش حقوق ۵۷ درصد در سال ۱۴۰۱ است. سالی که قرار است سالی شکوفایی اشتغال و تولید دانش‌بنیان باشد، ممکن است در نتیجه همین تصمیم، کارفرمایان و کارخانه‌داران به تعدیل نیرو دست بزنند.

زبردست با اشاره به شعار توسعه دانش‌بنیان اقتصاد کشور، می‌گوید: مقام معظم رهبری هرساله به‌درستی به اهمیت مسئله اقتصاد تأکیددارند و هر بار یک بعد از ابعاد متعدد اقتصاد را برجسته می‌کنند تا مورد توجه مسئولان قرار گیرد. با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان وابستگی دولت‌ها به اقتصاد نفتی کمتر می‌شود و این مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

او ادامه می‌دهد: باید به این مسئله هم توجه شود که اقتصاد ایران گرفتار مشکلات زیادی است. بر اثر تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری در ایران کاهش پیدا کرده و نرخ رشد تشکیل سرمایه در دهه ۹۰ به منهای ۵ درصد رسیده است. متوسط تورم در این دهه به ۲۴ درصد و رشد اقتصادی نیز به صفر درصد رسیده. بنابراین در توجه به چشم‌انداز اقتصاد سال ۱۴۰۱ باید از دل چنین شرایط وخیمی به موضوع توجه کنیم و مسئله تولید دانش‌بنیان از این وضعیت مستثنی نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید می‌کند: حمایت از تولید دانش‌بنیان به فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری، پژوهش و صادرات گره‌خورده است. تا زمانی که امکان تجارت و سرمایه‌گذاری مهیا نشود، تولید دانش‌بنیان رونق نمی‌گیرد. تولید دانش‌بنیان نیازمند تجهیزات و تکنولوژی است که بخش قابل‌توجهی از آن از طریق تجارت تأمین می‌شود. باید زمینه برای رشد همه ابعاد اقتصاد فراهم شود و از طرفی باید سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری در جهت تحقق شعار سال باشد تا توسعه دانش‌بنیان ممکن شود.

زبردست به مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: برای توسعه دانش‌بنیان باید به نیروی انسانی باکیفیت و ماهر توجه شود؛ در زیربنای انسانی باید مراقب باشیم که گرفتار اشتباهات محاسباتی نشویم. سرمایه انسانی ماهر با تحصیلات ابتدایی و متوسطه باکیفیت، دانشگاه‌هایی متصل با شبکه جهانی نهادهای آکادمیک شکوفا می‌شود و در آن صورت قادر خواهد بود تنازعات طبیعی تعاملات اجتماعی را به تعادل ظریفی از همکاری و رقابت تبدیل کند. باید در سال تولید دانش‌بنیان ارتباط صنعت و دانشگاه مستمر و نهادمند شود وگرنه تنها شعار نمی‌تواند گرهی از اقتصاد کشور باز کند.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha