۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
نرخ جدید گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود| پیش بینی افزایش کشت گندم
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

نرخ جدید گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود| پیش بینی افزایش کشت گندم

تبریز- رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به شناختی که از دولت سیزدهم داریم، می‌توان اعلام کرد نرخ جدید خرید تضمینی گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: با تصویب شورای قیمت گذاری و تأیید این مصوبه در نشست هیأت دولت، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۱۰۵ هزار ریال تعیین شده و مبلغ ۱۰ هزار ریال نیز به عنوان جایزه تحویل گندم به دولت به ازای هر کیلوگرم؛ به مبلغ یادشده اضافه خواهد شد. پیش از این نرخ خرید تضمینی گندم ۷۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم برای سال زراعی جاری تعیین شده بود.

مقدار تولید گندم کشور به رغم خشکسالی‌ها در سال جاری ۹ میلیون تن برآورد شده است. به گفته مسئولان جهاد کشاورزی تدارک لازم برای تحویل محصول گندم از کشاورزان فراهم شده و برداشت نوبرانه این محصول از ماه آتی آغاز خواهد شد.

به دلیل اهمیت گندم در سبد غذایی خانوار و اهمیت خودکفایی در حوزه تولید گندم این محصول به یک محصول استراتژیک تبدیل شده و به همین خاطر دولت مجبور به مداخله در بازار خرید و فروش گندم می‌شود و یکی از این راهکارها تعیین نرخ خرید تضمینی است.

در بین خریدهای تضمینی، گندم به دلیل اینکه یکی از مهمترین محصولات غذایی خانوار ایرانی است، بیش از ۶۳ درصد از جیره روزانه خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد و می‌توان گفت که گندم در بین اقلام خوراکی، پرمصرف‌ترین محصول است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نرخ جدید گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود| پیش بینی افزایش کشت گندم

برای اطلاع از جزئیات نرخ جدید خرید تضمینی گندم و رضایت کشاورزان از این نرخ و تأثیر آن بر قیمت آرد و نان گفتگویی با هادی فرجی آزاد رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

*باتوجه به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، آیا این قیمت جدید مورد رضایت کشاورزان و گندم کاران است یا انتظار افزایش بیشتر قیمت را داشتید؟
نظام صنفی کشاورزان یکی از ارکان قیمت گذاری محصولات کشاورزی است که سال گذشته قیمت ۷۵۰۰ تومانی را برای گندم پیشنهاد داده بودیم ولی با توجه به افزایش هزینه‌های کشت گندم برای کشاورزان، نظام صنفی اعتراض خود را اعلام کرد و گفتیم باتوجه به افزایش هزینه‌های کشت برای کشاورزان آنها راضی به تحویل گندم به سیلوها با قیمت ۷۵۰۰ تومانی نخواهند بود.

با رایزنی‌هایی که داشتیم اعلام کردیم باید قیمت خرید تضمینی حدود ۹ و ۱۰ هزار تومان باشد که خوشبختانه با درایت دولت مردمی آیت الله رئیسی قیمت جدید اعلام شد، این نرخ مورد رضایت کشاورزان و گندم کاران است.

قیمت پایه توسط دولت ۱۰,۵۰۰ تومان بوده که برای هر کیلوگرم تحویلی گندم به سیلو هزار تومان نیز به عنوان هدیه در ازای هر کیلوگرم به کشاورزان پرداخت می‌شود. این قیمت باعث خوشحالی کشاورزان شد.

*آیا این قیمت جدید با نرخ جهانی همخوانی دارد؟
بله این قیمت جدید با قیمت جهانی همخوانی داشته و باعث کاهش چشمگیر قاچاق گندم می‌شود. پیش بینی می‌کنیم کشت بهاره گندم نیز با این قیمت فعلی به طور محسوسی افزایش یابد. همچنین پیش بینی می‌کنیم گندم تحویلی به سیلوها نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

نرخ جدید گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود| پیش بینی افزایش کشت گندم

*باتوجه به اینکه قیمت کشت قراردادی گندم ۷,۵۰۰ تومان بود و پایین‌تر از نرخ جدید خرید تضمینی است، کشاورزان نگران این موضوع هستند، نرخ آنها به چه صورتی محاسبه خواهد شد؟
کشاورزان و گندم کاران نگران این موضوع نباشند چراکه نرخ روز یعنی همان ۱۱,۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. این نرخ در زمان بستن قرارداد کشت گندم ۷۵۰۰ بود و امروز دولت این نرخ را افزایش داده و به ۱۱,۵۰۰ تومان رسانده است.

قیمت تحویلی به سیلوها نیز همان ۱۱,۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. پایین‌تر از این قیمت غیرقابل قبول است. نرخ گندم کشاورزان به روز محاسبه و پرداخت خواهد شد.

* آیا افزایش نرخ خرید تضمینی روی قیمت آرد و نان تأثیر خواهد داشت؟
این موضوع به سیاست دولت بستگی دارد ولی باتوجه به شناختی که از دولت سیزدهم داریم، می‌توان اعلام کرد نرخ جدید خرید تضمینی گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود.

ضمن اینکه بیشتر نانوایان و حدود ۹۸ درصد آنها از آرد یارانه‌ای نوع ۱ و ۲ استفاده می‌کنند و تعداد کمی آزادپز داریم. مردم نگران افزایش نرخ آرد و نان نباشند چراکه به هیچ عنوان قیمت آنها افزایش نمی‌یابد.

وزارت جهاد کشاورزی زیر بار مسئولیتی مهم به نام قانون انتزاع رفته است که یک سری مشکلات همچون قاچاق و … در گذشته داشتیم که با اجرای این قانون این مشکلات حل می‌شود.

با قیمت سال‌های گذشته کشاورزان رغبتی برای تحویل گندم به سیلوها نداشتند و گندم قاچاق می‌شد و یا برای خوراک دام استفاده می‌شد. برخی‌ها نیز گندم را انبار می‌کردند ولی با قیمت فعلی این مسائل دیگر تکرار نخواهد شد.

نرخ جدید گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود| پیش بینی افزایش کشت گندم

*پیش بینی می‌کنید سال زراعی بعدی شاهد رشد کشت گندم در کشور باشیم؟ (باتوجه به اینکه قیمت افزایش پیدا کرده است)
بله پیش بینی می‌کنیم سال زراعی بعدی بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت گندم کنند. برای سال آینده نیز این احتمال وجود دارد که نرخ خرید گندم حدود ۱۴ و ۱۵ هزار تومان باشد که قدم مبارکی است و ما نیز حمایت خواهیم کرد چراکه باعث خودکفایی کشورمان از واردات گندم می‌شود.

با تعیین درست و اصولی نرخ گندم کشت گندم افزایش می‌یابد. سال آتی نیز به واردات گندم نیازی نداریم و تا سال ۱۴۰۲ جشن خودکفایی گندم را برگزار می‌کنیم.

همچنین این موضوع باعث می‌شود کشاورزان دیگر به سراغ کشت محصولات پرآب بر نروند و گندم کشت کنند. همچنین کاه و کلش گندم نیز به دام‌ها می‌رسد و مشکلات این حوزه نیز کاهش خواهد یافت.

*ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

گفتنی است استان آذربایجان شرقی از عمده‌ترین تولید کنندگان گندم کشور محسوب می‌شود، بیش‌ترین میزان تولید گندم استان مربوط به تولید گندم دیم است.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به صورت دیم کاشته می‌شود، ۴۰۰ هزار هکتار هم وسعت کشت محصولات زراعی آبی است که عمده‌ترین آنها، گندم است.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha