۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
اجرای طرح «ضیافت رمضان» در یزد| نظارت بر بازار افزایش یافت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اجرای طرح «ضیافت رمضان» در یزد| نظارت بر بازار افزایش یافت

یزد- معمولاً مناسبت‌های دینی و مذهبی و همچنین ملی مانند نوروز و ماه رمضان با تورم ناشی از افزایش تقاضا همراه هستند حال آنکه مسئولان یزد وعده کنترل بازار در ایام ماه رمضان را داده‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: مردم از کمبود و گرانی اقلام مورد نیاز در ماه رمضان نگران هستند سبد کالاها گران شده و توان خرید کمتر و تمام اینها دغدغه مردم را نسبت به تامین اقلام اساسی مورد نیاز شان در ماه رمضان از جمله برنج، روغن، شکر و ... تشدید می سازد موضوعی که با کاهش قدرت خرید همراه می شود تا ملغمه ای از آشوب را به دل مردم یزد مهمان کند.

همواره مسئولان از نظارت ها خبر می دهند اما ریشه‌های تخلف باید شناسایی شود برخی از کسبه عقیده دارند که نرخ‌ها در زمان مناسب بر اساس درخواست اتحادیه افزایش نمی‌یابند از اینرو برخی مغازه داران خودشان نرخ را افزایش می دهند چرا که هزینه های کسب و کار افزایش می یابد اما نرخ تغییر نمی کند برخی عقیده دارند که همه هزینه های کسب و کار افزایش می یابد اما نرخ تغییر نمی کند و مغازه‌دار حق دارد که این افزایش قیمت را اعمال کند و نباید به چشم گرانفروشی به آن نگاه کرد.

مردم می گویند نباید چوب این گرانی ها را بخورند و هر کس باید سهم خود را بپردازد از سوی دیگر کسبه نگران کمبود مشتری و پر ماندن انبار کالا، مردم نگران کم شدن جنس و گران شدن، مدیران نگران نارضایتی‌ها و مدیریت عرضه و تقاضا و در نهایت آنچه به چشم می‌آید، نارضایتی ناشی از مدیریت نادرستی است که بر بازار اعمال می‌شود برای بررسی بیشتر مسائل درباره ماه رمضان و بازار با حسین شریعتمداری مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد به گفتگو نشستیم.

* درباره طرح ضیافت توضیح دهید
اجرای طرح ضیافت برای تشدید بازرسی و نظارت بر بازار عرضه کالاهای اساسی و ویژه ماه مبارک رمضان است در این طرح بازرسی‌ها در دو شیفت صبح و عصر ویژه کالاهای اساسی شامل میوه و سبزی، نان، محصولات لبنی، زولبیا، بامبیا برنج، حبوبات، گوشت و سایر اقلام انجام می شود.

اجرای طرح ضیافت برای تشدید بازرسی و نظارت بر بازار عرضه کالاهای اساسی و ویژه ماه مبارک رمضان است

تشدید نظارت بر اغذیه فروشی ها با توجه به افزایش عرضه آش و حلیم در ماه مبارک رمضان از دیگر بخش های این طرح محسوب می شود این افراد موظف به درج قیمت و نرخ نامه بوده و باید برای مشتریان فاکتور صادر کنند و رعایت نشدن نرخ مصوب مطابق با نرخ هیات نظارت تخلف محسوب شده و به تشکیل پرونده و معرفی به تعزیرات حکومتی منجر خواهد شد.

یکی دیگر از اقلام ویژه بازرسی در ماه مبارک رمضان عرضه زولبیا و بامیه است که در این زمینه نیز گشت های ویژه با همکاری اتحادیه تشکیل شده و با حضور کارشناسان درخواست‌های مربوط به کسب درجه ممتاز در حال بررسی است در شرایطی که تولیدکننده برای تولید زولبیا و بامیه از ماستینه و روغن ارده استفاده کند، زولبیا و بامیه تولیدی ممتاز محسوب شده و مشمول نرخ مصوب ممتاز می شود.

اجرای طرح «ضیافت رمضان» در یزد | نظارت بر بازار افزایش یافت

* درباره روند بازرسی ها توضیح دهید
در روند بازرسی ها، کیفی سازی به جای اجرای طرح های ویژه و تشدید برخوردها انجام می شود. در هر برهه زمانی یک کالا و در کنار آن کالاهای اساسی مورد توجه ویژه قرار گرفته و در نتیجه امکان کم فروشی، گرانفروشی و تخلف در بازار در مورد آن افزایش می یابد.

برای مثال در ماه مبارک رمضان، بازار مصرف کالاهای اساسی مورد توجه است اما مصرف زولبیا، بامیه و خرما و آش و حلیم هم گرم می شود در نتیجه این اقلام هم مورد توجه ویژه قرار می گیرند و طرح های ویژه نظارت برای نظارت بر بازار عرضه برای این اقلام ضروری است.

تشدید نظارت بر اغذیه فروشی ها با توجه به افزایش عرضه آش و حلیم در ماه مبارک رمضان از دیگر بخش های این طرح محسوب می شود

در این سال‌ها بازرسی هوشمند هم ایجاد شده و سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها که به ثبت کالاها منجر می‌شود هم می‌تواند در بازرسی‌ها کمک کند و اطلاع رسانی ها از نرخ مصوب تنظیم بازار هم بسیار موثر است لذا همراهی مردم از طریق ارتباط با سامانه های اعلام تخلف ۱۲۴ و شماره ستادی اتاق اصناف مرکز استان یزد به شماره تماس ۳۶۲۹۱۷۱۹ هم موثر بوده است.

* درباره نرخ گذاری چه نظری دارید؟
درباره تاخیر در تصویب نرخ در کمیسیون نظارت صحبت فراوان است اما معتقد هستیم تسریع در اعلام نرخ مصوب، بسیار در کاهش تخلفات راهگشا خواهد بود. کمیسیون نظارت باید به موقع نرخ گذاری کند، دستورالعملی برای نرخ گذاری است که این کمیسیون اتاق اصناف باید ظرف ۱۵ روز نرخ را به آن اعلام کند و کمیسیون با عضویت ۱۲ دستگاه بعد از گذشت ۲۰ روز نرخ را مصوب کرده و به اتحادیه‌ها اعلام کند اما این روند همیشه طولانی‌تر است و باعث می شود که شیطنت‌هایی در بازار رخ دهد در غیر این صورت به نظر می رسد که تخلفات در بازار کاهش یافته و از مصرف کننده نیز حمایت بیشتری صورت می‌گیرد فروشنده در این شرایط اگر نرخ را هم افزایش ندهد از کیفیت می کاهد از اینرو افزایش نرخ در موعد مشخص، بسیاری از مشکلات را کاهش خواهد داد.

* نرخ مصوب محصولات امسال در ماه رمضان چه میزان است
هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۹۶۰۰ تومان، هر کیلوگرم تخم مرغ ۲۲۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم زولبیا ممتاز ۶۶۷۰۰، هر کیلوگرم زولبیای درجه یک ۵۳۶۰۰، هر کیلوگرم زولبیای مرغوب ۴۳۰۰۰، هر کیلوگرم گوشت گوسفند ۱۶۰۰۰۰، هر بسته بندی ۹۰۰ گرمی شکر ۱۳۹۰۰، هر کیلوگرم برنج تایلندی ۱۲۵۰۰، هر کیلوگرم برنج هندی ۱۸۵۰۰، هر کیلوگرم برنج پاکستانی ۲۰۰۰۰ و عرضه میوه و سبز هم با نوسانات معمول اما با نظارت صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۴۳٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha