۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
لزوم اصلاح دیدگاه‌های سنتی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان| توسعه پایدار دست‌یافتنی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

لزوم اصلاح دیدگاه‌های سنتی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان| توسعه پایدار دست‌یافتنی است

همدان - وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان سخن به میان می‌آید صحبت از یک کار عجیب‌وغریب و به‌کارگیری یک فناوری ناشناخته نیست بلکه کافی است از دیدگاه‌های سنتی دور شد و قدری علمی‌تر و سنجیده‌تر قدم برداشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: تاکید بر مقوله تولید با پیوست های مهمی چون دانش بنیان و اشتغال آفرین به عنوان یک اقدام محوری در سال جدید از سوی مقام معظم رهبری علاوه بر این که نشان از اهمیت موضوع برای عبور از شرایط اقتصادی موجود و تسریع در روند توسعه‌ کشور دارد، اولویت ها را نیز به خوبی مشخص کرده است.

ناگفته پیداست که در راستای تحقق این هدف راهبردی، بخش های مختلف باید متناسب با مسئولیت خود نقش آفرینی لازم را داشته باشند و ضمن پرهیز از برخورد شعاری با موضوع، اقدام عملی را به منصه ظهور برسانند.

وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان سخن به میان می‌آید، صحبت از یک کار عجیب‌وغریب نیست و منظور این نیست که پای یک فناوری عجیب‌وغریب باید وسط باشد

فرشاد پرویزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این مطلب که وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان سخن به میان می‌آید، صحبت از یک کار عجیب‌وغریب نیست و منظور این نیست که پای یک فناوری عجیب‌وغریب باید وسط باشد، عنوان کرد: منظور از اقتصاد دانش‌بنیان مجموعه اقداماتی است که در اقتصاد اعم از تولید، توزیع و مصرف اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با یادآوری اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان یک سری از مواد اولیه ترکیب می‌شود تا کالا و کالاهایی تولید شود و به دست مصرف‌کننده برسد، اضافه کرد: اقتصاد دانش‌بنیان درواقع شیوه ترکیب مواد اولیه بر اساس علم و دانش روز است.

پرویزیان گفت: محصولات و کالاهایی که با روش‌های نوین و پیش‌رونده دانش‌بنیان تولید می‌شود از طرفی قیمت تمام‌شده بهتر و مناسب‌تری دارد و به دست مصرف‌کننده می‌رسد و از طرفی با استفاده از این دانش محصولات و کالاهای باکیفیت‌تری تولید می‌شود چراکه علم و دانش و نوآوری توأم محقق می‌شود و با تکنیک‌های نوآورانه علمی یا محصولات جدیدی تولید می‌شود و یا همان محصول باکیفیت‌تر و ارزان‌تر تولید و عرضه خواهد شد.

لزوم اصلاح دیدگاه‌های سنتی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان| توسعه پایدار دست‌یافتنی است

عضو انجمن اقتصاددانان ایران بیان کرد: مبحث اقتصاد بر پایه و محور دانش‌بنیان تنها در تولید محصولات به‌صورت فیزیکی کاربرد ندارد و این روش در حوزه خدمات هم به‌مراتب حائز اهمیت و رتبه است.

روش‌های نوین دانش‌بنیان در نظام بانکداری هم بکار گرفته می‌شود و این مطلب در مقایسه نظام بانکداری کشور با نظام‌های بانکداری در کشورهای پیشرفته دنیا یا بازارهای پیشرفته بورس جهانی کاملاً مشهود است

پرویزیان در تکمیل صحبت‌های قبل مبنی بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان تنها در تولید محصولات به‌صورت فیزیکی کاربرد ندارد و در بخش خدماتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، با ذکر مثالی اضافه کرد: روش‌های نوین دانش‌بنیان در نظام بانکداری هم بکار گرفته می‌شود و این مطلب در مقایسه نظام بانکداری کشور با نظام‌های بانکداری در کشورهای پیشرفته دنیا یا بازارهای پیشرفته بورس جهانی کاملاً مشهود است.

پرویزیان درزمینهٔ استفاده از دانش روز در اداره بازارهای مالی و بورس بابیان اینکه واقعاً کجای دنیا در بازار سرمایه دامنه نوسان وجود دارد؟ حجم‌مبنا و مواردی ازاین‌دست کجای ماجرا قرار دارد؟ گفت: متأسفانه تصمیمات عجیب‌وغریبی در بازار بورس ایران وجود دارد که این تصمیمات در هیچ کجای دنیا وجود ندارد لذا مدیریت بازار سرمایه‌ای ایران با بازارهای سرمایه‌ای جهان متفاوت است؛ منظور این نیست که در کشورهای جهان کارهای عجیب‌وغریب صورت می‌گیرد بلکه مشکل در به‌کارگیری روش‌های مدیریتی روز اقتصادی است که در بازارهای جهانی صورت می‌گیرد ولی در ایران این‌گونه نیست و تصمیمات عجیب‌وغریب گرفته می‌شود.

بکارگیری روش‌های علمی قیمت تولیدات را کاهش می دهد
این کارشناس مسائل اقتصادی بابیان اینکه وقتی از روش‌های دانش‌بنیان در اقتصاد صحبت می‌شود منظور این است که در هر فعالیت اقتصادی از روش‌های علمی استفاده شود، گفت: با بکار گیری روش‌های علمی قیمت تولیدات پایین آمده و در مقابل کیفیت تولیدات در سطح بالا قرار می‌گیرد و درواقع روش دانش‌بنیان نوآوری ایجاد می‌کند و رفاه اقتصادی را در جامعه را رقم می‌زند.

پرویزیان اضافه کرد: محصول تولیدشده با روش‌های دانش‌بنیان در بازارهای جهانی با استقبال بیشتری روبرو می‌شود و در بازارهای جهانی قابلیت رقابت پیدا می‌کند و در اصل اقتصاد دانش‌بنیان قدرت رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد.

محصولات تولیدشده با روش‌های دانش‌بنیان برنده رقابت در بازارهای جهانی است به‌طوری‌که هیچ بازاری نمی‌تواند محصول را کنار بزند چراکه همه به دنبال محصولات بهتر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر هستند

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر این‌که محصولات تولیدشده با روش‌های دانش‌بنیان برنده رقابت در بازارهای جهانی است به‌طوری‌که هیچ بازاری نمی‌تواند محصول را کنار بزند چراکه همه به دنبال محصولات بهتر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر هستند، اضافه کرد: بهره‌مندی از روش‌های دانش‌بنیان در تولیدات بخش صنعتی، کشاورزی و خدماتی اثرات مثبت و قابل قبولی به همراه دارد.

لزوم اصلاح دیدگاه‌های سنتی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان| توسعه پایدار دست‌یافتنی است

وی با تأکید بر اینکه استفاده از این روش توزیع محصولات را تسهیل می‌بخشد، افزود: اگر در توزیع محصولات در فروشگاه‌ها از روش‌های علمی توزیع استفاده شود محصولات به‌صورت هدفمند و حساب‌شده توزیع می‌شوند چراکه روش علمی توزیع با برنامه‌ریزی پیش می‌رود و مشخص خواهد بود که چه زمانی محصول از انبار خارج و با چه مکانیسم‌ها و ماشین‌آلاتی حمل محصول انجام پذیرد و یا چه زمان کالا تحویل داده شود و به همین ترتیب تمام مباحثی که می‌توان با روش‌های علمی توزیعی بکار گرفت را شامل می‌شود.

اقتصاد دانش‌بنیان همان فعالیت اقتصادی بر مبنای اندیشه و دانش است
این دکترای علوم اقتصادی بابیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان همان فعالیت اقتصادی بر مبنای اندیشه و دانش است، عنوان کرد: در مقایسه ساخت یک بنا توسط معماران سنتی و مهندسان امروزی کاملاً قدرت و اثرگذاری بکار گیری روش‌های علمی مشخص و مشهود است به‌گونه‌ای که ساختمان احداث‌شده توسط مهندسین مستحکم‌تر و بادوام‌تر و باکیفیت‌تر است و همچنین قیمت ساخت بنا ارزان‌تر تمام می‌شود چراکه مهندسین محاسبه می‌کنند که به‌عنوان‌مثال ساختمان مورد احداث تیرآهن ۱۶ را لازم دارد درحالی‌که در مقابل معمار سنتی برای اینکه خیالش راحت شود در ساخت همان بنای ساختمانی از تیرآهن ۱۸ استفاده می‌کند و با این فرایند و روش سنتی درواقع هزینه‌ها بالاتر می‌رود.

وی بابیان اینکه البته این مطلب را کتمان نمی‌کنیم که به هر ترتیب معمار هم طی چند سال تجربه می‌تواند چنین فرایندی را در پیش بگیرد، گفت: منظور از ذکر این مثال اینکه کار مهندسین ساختمان مبتنی بر علم و دانش پیش می‌رود ضمن اینکه مدیریت زمان هم اتفاق می‌افتد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در تکمیل صحبت‌های قبل خود با عنوان اینکه یک معمار توانایی ساخت یک پل و سازه پیچیده مانند برج میلاد تهران را ندارد حال‌آنکه مهندسین با فرایند علمی قدرت ساخت پیچیده‌ترین سازها و پل‌ها رادارند، گفت: وقتی دانش در انجام کار بکار گرفته شود سخت‌ترین کارها ممکن خواهد شد.

صحبت های این کارشناس اقتصادی گواه آن است که توسعه تولید بدون توجه به دانش بنیان بودن محقق نمی شود و برای رسیدن به رشد اقتصادی باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرد.

کد خبر: ۱۴۳٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha