۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
افزایش خودسرانه نرخ‌ها در سال جدید| رستوران‌ها قیمت را بالا بردند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

افزایش خودسرانه نرخ‌ها در سال جدید| رستوران‌ها قیمت را بالا بردند

مشهد- درحالی‌که اغلب مسئولان تعزیراتی و دولتی تا پایان فروردین‌ماه به مردم اطمینان خاطر داده بودند که شاهد افزایش قیمت و تغییر نرخ نامه‌ها نخواهیم بود اما به نظر می‌رسد گوش برخی از اصناف بدهکار نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش دستمزدهای کارگری و هم‌چنین افزایش نرخ گوشت در روزهای پایانی سال گذشته بهانه‌ای شد تا بسیاری از رستوران‌ها با فرارسیدن سال نو و هم‌چنین بازار گرم مشتری دستی بر سر و روی نرخ‌ها کشیده و قبل از اعلام و یا دریافت مجوز از انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و دور از چشم اتحادیه نرخ‌های جدیدی اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار بازار افزون بر دو هفته است که بسیاری از رستوران‌های سطح شهر بدون مجوز قانونی و به بهانه افزایش دستمزد کارگر و گران شدن برنج و گوشت نرخ خدمات خود را افزایش داده و قیمت محصولات آن‌ها با نرخ‌های اتحادیه کاملاً مغایرت دارد.

برخی از رستوران‌های سطح شهر مشهد در حالی نسبت به افزایش قیمت دست‌زده‌اند که هنوز اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد نرخ نامه جدیدی را امسال اعلام نکرده است و رئیس این اتحادیه هرگونه افزایش قیمت و مغایر با آخرین نرخ نامه را تخلف صنفی عنوان می‌کند.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها در سال جدید
مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد و آشپزخانه ها نشان می‌دهد که بسیاری از این مراکز طبخ و توزیع غذا قیمت غذا را با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به‌روزهای پایانی سال گذشته عرضه کرده و به فروش می‌رسانند.

افزایش خودسرانه نرخ‌ها در سال جدید| رستوران‌ها قیمت را بالا بردند

اسحاق یعقوبی یکی از مشتریان آشپزخانه‌های واقع در بلوار پیروزی مشهد در این رابطه به ما می‌گوید: تا قبل از عید نوروز یک پرس چلو پاچین به قیمت ۵۲ هزار تومان از کترینگ ...خریداری می‌کردیم که در حال حاضر قیمت جدید ۶۰ هزار تومان اعلام‌شده است.

این مشتری اظهار می‌کند: قیمت یک پرس چلوکباب کوبیده نیز که تا دو هفته پیش ۵۷ هزار تومان بود در این آشپزخانه به ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت داده شده است در حالی که کیفیت و وزن آن نیز هیچ افزایشی نداشته و حتی از مقدار کیفیت برنج آن نیز کاسته شده است.

این شهروند مشهدی به ما می گوید: یک کیلو شله در اسفند ماه ۳۷ هزار تومان قیمت داشت که در حال حاضر قیمت شله نیز به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت قانونی یا غیر قانونی؟
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد با بیان اینکه در سال جدید نرخ نامه و یا دستوری مبنی بر افزایش قیمت نداشتیم در گفت و گو با بازار اظهار کرد: اعضای این اتحادیه بر اساس نرخ نامه سال گذشته و قیمت های سال ۱۴۰۰ نسبت به ارائه خدمات مشغول به کار هستند و لذا هر گونه افزایش قیمت بدون نرخ نامه جدید و خودسرانه تخلف صنفی محسوب می شود.

حسن امیریان با اشاره به این موضوع که نرخ نامه سال گذشته به نوعی موجب ضرر و زیان صنف رستوران داران است اظهار کرد: در سال گذشته قیمت اجناس و مواد اولیه مورد مصرف مانند برنج و گوشت و رب و حبوبات ۱۰۰ درصد گران شد اما شما مشاهده می کنید که افزایش قیمت بر روی غذا به میزان ۳۰ درصد هم نرسید.

وی با بیان اینکه به طور حتم افزایش قیمت مواد اولیه مانند گوشت و برنج و سایر ملزومات که شاهد آن هستید بر روی کیفیت و نرخ غذا تاثیر گذار خواهد بود ادامه داد: آخرین نرخ نامه ای که برای قیمت غذا با موافقت انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اتاق اصناف و سازمان صمت به تائید و در اختیار این صنف قرار داده شده است متعلق به آذرماه سال گذشته می باشد.

وی با بیان اینکه از آذر ماه سال گذشته تاکنون شاهد افزایش قیمت تمامی مواد اولیه و مورد مصرف بودیم اظهار کرد: بر همین اساس بسیاری از اعضای این اتحادیه با حداقل سود نسبت به اداره واحد صنفی خود اقدام می کنند.

در حال حاضر بسیاری از حلیم پزان در سطح شهر قیمت شله را به میزان ۴۵ هزار تومان نرخ گذاری کردند در حالی که رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد می گوید قیمت هر کیلو شله درجه یک به میزان ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت هر کیلو حلیم ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان نرخ گذاری شده است

امیریان با بیان اینکه رستوران داران در طی دو سال گذشته با بیشترین مسکلات و ضرر همراه بودند بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا و محدودیت های اعمال شده و تعطیلی های اجباری ضرر بسیاری به این صنف وارد شد که هنوز جبران نشده است و در نهایت برخی از رستوران ها دست به تعطیلی زدند.

مغایرت نرخ رستوران ها با اتحادیه
مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد هم چنین نشان می دهد به دلیل فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار فروش حلیم و شله نیز در بسیاری از آشپزخانه ها و رستوران ها داغ شده است.

در حال حاضر بسیاری از حلیم پزان در سطح شهر قیمت شله را به میزان ۴۵ هزار تومان نرخ گذاری کردند در حالی که رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد به ما می گوید قیمت هر کیلو شله درجه یک به میزان ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت هر کیلو حلیم ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان نرخ گذاری شده است.

حسین امیریان هر گونه گران فروشی و یا فعالیت بدون مجوز و پروانه کسب را تخلف و مستحقق برخورد قانونی می داند و می گوید: با گرانی های حادث شده و با توجه به اینکه نرخ های این صنف متعلق به تصمیم گیری آذر ماه سال گذشته است لذا باید باری دیگر در قیمت ها تجدید نظر کرد و نرخ های تازه ای را کارشناسی و به تصویب رساند.

کد خبر: ۱۴۳٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha