۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
رئیس جمهور از پیش بینی  رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جدید خبر داد
گزارش بازار از سفر دوروزه رئیس‌جمهوری به خراسان رضوی؛

رئیس جمهور از پیش بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جدید خبر داد

مشهد- ریاست جمهوری ایران اسلامی که به همراه تنی چند از وزاری کابینه خود به خراسان رضوی سفر کرده بود از نزدیک مشکلات و موانع زیرساختی این استان مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ رئیس‌جمهوری چهارشنبه‌شب در دیدار با جمعی از علما و روحانیون خراسان رضوی در مشهد، افزود: چه مذاکرات به‌جایی برسد چه نرسد ما برنامه‌های خودمان را در اداره اقتصاد ملی داریم و باقدرت آن را ادامه خواهیم داد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب کسری بودجه ام‌المصائب است و ما توانستیم بدون مبتلا شدن به چاپ پول، استقراض از بانک مرکزی و بالا بردن پایه پولی کشور این شرایط را بگذرانیم.

رئیس‌جمهور در مورد بودجه ۱۴۰۱ نیز، گفت: سال گذشته رشد اقتصادی کشور چهاردهم درصد بود درحالی‌که برآوردهای موجود حاکی از تحقق رشد اقتصادی پنج‌درصدی در سال ۱۴۰۰ است و برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ هم رشد هشت‌درصدی است.

رئیسی افزود: کشور در وضعیتی بود که برخی در جلسات می‌گفتند اگر کسی بتواند ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد او را وزیر نفت می‌کنیم اما امروز شرایط فروش نفت به قبل از تحریم‌ها رسیده و پول فروش نفت نیز به کشور بازمی‌گردد.

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جدید و گذر از شرایط بحرانی اقتصادی

وی با اشاره به وضعیت تجارت کشورمان در منطقه، ادامه داد: حجم تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید که بخشی از آن به خاطر افزایش تعامل و استفاده از ظرفیت همسایگان بود.

وی عنوان کرد: برخی فکر می‌کردند این ظرفیت را در دنیا فقط سه یا چهار کشور دارند که مدعی عالم هستند و ارتباط با دنیا فقط در همین چند کشور خلاصه می‌شود اما این‌طور نیست.

رئیسی اظهار کرد: خیلی وقت‌ها همسایگان موردتوجه قرار نگرفته‌اند، مبنای این حرف این است که پس از سفری که به تاجیکستان داشتم مراودات تجاری ما با این کشور چهار برابر شد و سهم ما از بازار منطقه خیلی بالاتر از این است.

رئیس‌جمهور گفت: در زمان تحویل بودجه به مجلس هم گفتیم این بودجه فارغ از مذاکرات است زیرا قرار است ما روی پای خودمان بایستیم و به داشته‌های خودمان اعتماد کنیم.

افتتاح مجتمع گوگردی شهید سلیمانی سرخس
رئیس‌جمهور در دومین روز سفر خود به خراسان رضوی، صبح روز پنجشنبه سفر خود را با عزیمت به شهرستان مرزی سرخس از طریق بالگرد آغاز کرد.

به گزارش بازار؛ سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر استانی کاروان دولت مردمی به استان خراسان رضوی با حضور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس دستور آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه را صادر کرد.

ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در دو فاز تعریف‌شده است که فاز نخست آن با ظرفیت تزریق ۱۰ میلیون مترمکعب در روز در هشت ماه نخست و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب (در چهار ماه سرد) پیش‌تر به بهره‌برداری رسیده است.

گفتنی است گاز برداشت‌شده از طریق خط ۴۸ اینچ برای مصرف در شمال شرق کشور به شبکه گازرسانی تزریق می‌شود.

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جدید و گذر از شرایط بحرانی اقتصادی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی هم‌چنین با حضور در مجتمع گوگردی سردار سلیمانی گنبدلی دو کارخانه از مجموع چهار کارخانه این مجتمع را افتتاح کرد که هدف از فعالیت این ۲ کارخانه، کاهش خام‌سوزی گوگرد و توسعه زنجیره آن در کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و از محل گوگرد تولیدی پالایشگاه خانگیران عنوان‌شده است.

مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی شامل چهار کارخانه است که از این تعداد دو کارخانه پیش‌تر به بهره‌برداری رسیده بود و دو کارخانه دیگر نیز با سرمایه‌گذاری سه میلیارد ریالی و ۲,۵ میلیون یورویی بخش خصوصی، امروز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

توجه دولت به تولید بر پایه علوم دانش‌بنیان
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر استانی دولت به استان خراسان رضوی از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی بازدید کرد.

رئیس‌جمهور در بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: امروز تولید، محوری‌ترین نیاز کشور است و بسیاری از مشکلات ایران نظیر بیکاری با حمایت از تولید برطرف می‌شود و اقتصاد مقاومتی، استقلال سیاسی و اقتصادی در کشور با تولید امکان‌پذیر است و عزت ملی در گروی تولید است و موانع تولید باید رفع و با تمام امکانات از آن حمایت شود.

وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور گفت: تولید باید علم پایه و دانش‌بنیان شود، باید دانایی‌ها افزایش یابند تا ثروت و ارزش‌افزوده تولید شود و اقتصاد بتواند اقتصادی پایدار باشد تا تکانه‌های موجود در منطقه و دنیا تأثیری بر اقتصاد نداشته باشد و آن را بی‌ثبات نکند.

رئیس‌جمهور بابیان اینکه بنای دولت حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان است ادامه داد: در کشور ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که در کنار خرد، علم و دانش قیمتی می‌شود و خام فروشی با تکیه‌بر دانش‌بنیانی به حداقل می‌رسد ازاین‌رو بنای دولت بر حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال است.

وی با اشاره به تشویق دستگاه‌های دولتی به واگذاری طرح‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: تمرکززدایی کشاورزی و صنایع غذایی از ضرورت‌های خراسان رضوی و خراسان بزرگ است و فرهیختگان و خلاقیت‌ها فقط مربوط به مراکز استان‌ها نیست، افراد خلاق زیادی در شهرستان‌ها وجود دارند همچنین در حوزه علمیه خراسان فرهیختگانی داریم که نگاه گره‌گشای مبتنی بر فقه دارند.

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جدید و گذر از شرایط بحرانی اقتصادی

رئیس‌جمهور گفت: تحول در فرایندها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است، فرایندها در کشور باید نو شود و دستگاه‌های مختلف باید از نوآوران حمایت کنند چنانکه دولت نیز از این مهم حمایت می‌کند و تمام دستگاه‌ها و مدیران باید فرایندها را بازنگری کنند.

رئیسی افزود: محور تحول در دولت، عدالت است که اقتضای آن تقسیم بودجه و امکانات به شکل عادلانه است و باید با تکیه‌بر سند آمایش سرزمینی برای تخصیص بودجه اقدام کرد.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها نظیر خراسان رضوی چندین پارک علم و فناوری وجود دارد که باید یک مرکزیت وجود داشته باشد تا سازوکاری در نوع مدیریت وجود داشته باشد و بتوان امکانات را جذب و به شکل عادلانه توزیع کرد، همچنین صندوق نوآوری باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و در سال جاری بر این امکان افزوده خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به وجود رابطه تنگاتنگ بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های صنعتی، افزود: با میدان دادن به جوانان در حوزه‌های مختلف ضرر نخواهیم کرد البته جوانان نیز باید آستانه تحمل را بالا ببرند و نگاه به فرهیختگان نیز به‌عنوان چراغ راه مورد تأکید است.

انبار های امدادی باید پر باشند

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بازدید از پایگاه پشتیبانی و عملیات هلال‌احمر خراسان رضوی در مشهد با تعدادی از امدادگران جمعیت هلال‌احمر که در این پایگاه مستقر بودند دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جدید و گذر از شرایط بحرانی اقتصادی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مطالبات امدادگران، نجات گران و نیز شنیدن مشکلات این گروه پرداخت و ضمن عرض خدا قوت و خسته نباشید به آنان، تلاش ایشان را برای تأمین امنیت وامداد رسانی به حادثه دیدگان حوادث احتمالی قابل قدردانی دانست.

وی بر ضرورت تکمیل انباره‌ای امدادی هلال‌احمر تأکید کرد و گفت: حوادث خبر نمی‌دهند و باید انباره‌ای امدادی پر باشند.

کد خبر: ۱۴۳٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha