۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
گران فروشی در بازار لوازم یدکی خودرو| تعطیلی بدون نظارت بهانه گرانی شد
"بازار" از بازار لوازم یدکی خودرو گزارش می دهد

گران فروشی در بازار لوازم یدکی خودرو| تعطیلی بدون نظارت بهانه گرانی شد

خبرنگار بازار به بهانه تهیه یک پمپ بنزین نصب شونده در خارج باک به بازار لوازم یدکی مراجعه کرد که فروشگاه مدعی یک نمایندگی با اختلاف بها ۱۲۰ هزار تومانی آن را عرضه می کرد.

بازار؛ گروه خودرو: امروز خبرنگار «بازار» به بهانه خرید یک پمپ بنزین پژو پارس از نوع نصب شونده در خارج باک، سری به بازار لوازم یدکی خودرو زد. هنگام مراجعه خبرنگار «بازار» به بازار لوازم خودرو بیشتر از ۹۰درصد فروشگاه های مهم یا حتی نمایندگی سایپا، ایران خودرو و سایر قطعه سازان تعطیل بود. معدود فروشگاه قطعات در حال خدمت دهی به مشتریان بودند که اغلب محصولات تزئینی و قطعات بدنه را عرضه می کردند. فروشگاه های که نماینده لاستیک سازان نیز بودند، همین وضعیت را داشتند. با مشاهده برخی از پلاک ها شنیدن سخنان مشتریان می توانستیم متوجه شویم که بیشتر آنان مسافران نوروزی بودند که دنبال قطعات مورد نیاز خود می گشتند. اما بیشترشان با نا امید به تعطیلی مغازه ها دست خالی خیابان ملت و امیرکبیر مشهور به منطقه چراغ برق را ترک می کردند. این مساله میان مالکان خودروهای چینی بیشتر بود.

یک فروشگاه که مدعی یک نمایندگی در سطح بازار بود، قیمت پمپ بنزین مخصوص خودروهای پارس، ۴۰۵ و سمند را که یک نوع هستند برای نصب در خارج باک ۷۵۰ هزار تومان عنوان کرد

گران فروشی در یک نمایندگی
نگارنده مطلب با بهانه تهیه پمپ بنزین مخصوص پژو پارس از نوع نصب شونده در خارج باک بیشتر فروشگاه های عرضه کننده قطعات موتوری یا سوخت رسانی را بررسی کرد. فروشگاه های عظام در بازار عدم وجود این قطعه را عنوان می کردند، فروشگاه های ایساکو نیز قطعه مذکور را نداشتند. یک فروشگاه که مدعی یک نمایندگی در سطح بازار بود، قیمت پمپ بنزین مخصوص خودروهای پارس، ۴۰۵ و سمند را که یک نوع هستند برای نصب در خارج باک ۷۵۰ هزار تومان عنوان کرد. خبرنگار «بازار» برای بررسی بیشتر قیمت این قطعه با برند اچ پی سی سایر فروشگاه ها را بررسی کرد. دو فروشگاه پخش کننده قطعات موتوری مدعی قیمت ۷۰۰ هزار تومانی پمپ بنزین نصب شونده در خارج باک مخصوص خودرو مذکور بودند. فروشگاه معتبر دیگر که جز معدود فروشگاه های عرضه کننده قطعات سوخت رسانی بود، بها این قطعه را ۶۳۰ هزار تومان با همان برند اچ پی سی به خبرنگار «بازار» اعلام کرد.

قطعه، بسته بندی و برند در هر چهار فروشگاهی که نگارند این مطلب آن ها را در تعطیلات نوروزی بازار چراغ برق مورد بررسی قرار داد، یکی بود. اما اختلاف قیمت ۱۲۰ هزار تومانی به ویژه برای یکی از شرکتهای پخش کننده قطعات در سطح بازار جای تامل دارد.

گران فروشی دیناپارت در بازارلوازم یدکی خودرو| تعطیلی بدون نظارت بهانه گرانی شد

گرانی قطعات چرا؟
فروشنده یک فروشگاه برای قطعه مذکور در این گزارش، حاضر به گفت و گو با خبرنگار «بازار» نشد، اما در پاسخ کوتاه در خصوص این نوع گرانی و اختلاف قیمت اظهار داشت؛ احتمالا تعطیلات زمینه بهتر برای گرانی قطعات توسط شرکت های پخش کننده را در سایه نبود نظارت اتحادیه یا سازمان حمایت از مصرف ایجاد کرده است. زیرا برخی از شرکت های پخش مویرگی قطعات در بازار، خود عامل گرانی هستند. هرچند که این پاسخ، پاسخ یک فعال در بازار است، اما اگر این مساله درست باشد باید اتحادیه در کنار سازمان حمایت از مصرف این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

برخی از فروشگاه های ایساکو در سطح بازار لوازم یدکی خودرو خدمات مناسبی را ارائه می کردند، هرچند قطعه مذکور در این گزارش را نداشتند، اما ایران خودرو نسبت به سایر خودروسازان در عرضه خدمات نوروزی عملکرد بهتری داشت

خودروسازان در تعطیلات چه کردند؟
برخی از فروشگاه های ایساکو در سطح بازار لوازم یدکی خودرو خدمات مناسبی را ارائه می کردند، هرچند قطعه مذکور در این گزارش را نداشتند، اما ایران خودرو نسبت به سایر خودروسازان در عرضه خدمات نوروزی عملکرد بهتری داشت. فروشگاه های نماینده سایپا، کرمان خودرو و سایر خودروسازان چینی در زمان تهیه این گزارش تعطیل بودند. شاید کارنامه ایساکو در تعطیلات نوروزی نسبت به سایر شرکت های خودرویی پر فروغ تر باشد.

گران فروشی دیناپارت در بازارلوازم یدکی خودرو| تعطیلی بدون نظارت بهانه گرانی شد

وزیر صمت در ماه های پایانی سال گذشته دستور قیمت گذاری قطعات را اعلام کرد. قیمت گذاری که به زعم کارشناسان بازار لوازم یدکی را از رقابت خارج و آن را به بلا بازار خودرو گرفتار می کند

وزیر صمت برای بازار لوازم یدکی چه راهکاری دارد؟
سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در ماه های پایانی سال گذشته دستور قیمت گذاری قطعات را اعلام کرد. قیمت گذاری که به زعم کارشناسان بازار لوازم یدکی را از رقابت خارج و آن را به بلای بازار خودرو گرفتار می کند.

مساله ای که در نظام فروش لوازم یدکی با شیوه سنتی در بازار چندان همخوانی ندارد. هرچند که درج قیمت قطعات خودرو و سامانه ای برای استعلام آن می تواند گره گشا و از گران فروشی لوازم یدکی پیشگیری کند، اما نمی تواند حجم قطعات بی کیفیت را کاهش داد. در گزارش امروز بازار گوشه ای از گران فروشی لوازم یدکی خودرو مشخص شد که نسبت به ان سوی شخص اول سیاستگذاری صنعتی یعنی وزیر صمت تا سایر دستگاه ها و نهادهای نظارتی کم کاری وجود دارد. با این حال باید دید در سال جاری چه تصمیمی از سوی مدیران خودروسازی و قطعه سازی برای بهبود بازار لوازم یدکی گرفته می شود.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha