۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
تفاوت نهال گردو پیوندی با نهال گردو بذری چیست؟

تفاوت نهال گردو پیوندی با نهال گردو بذری چیست؟

بسیاری از باغداران و کشاورزان با تجربه عقیده دارند که خرید و کاشت نهال گردو در مقیاس بزرگ، سرمایه‌گذاری پرسودی محسوب می شود.

به گزارش بازار، بسیاری از باغداران و کشاورزان با تجربه عقیده دارند که خرید و کاشت نهال گردو در مقیاس بزرگ، سرمایه‌گذاری پرسودی محسوب می شود.

با برسی قیمت مغز گردو در کشور که تحت تأثیر قیمت ارز و جایگاه ویژه آن در بازار جهانی است، مهر تأییدی بر درستی این عقیده دارد. اما انتخاب و خرید نهال گردوی مناسب در بسیاری موارد چالش‌ برانگیز است.

سرمایه‌گذاری یک کشاورز زمانی مطمئن خواهد بود که اطمینان کاملی از باردهی به ‌موقع و با کیفیت محصول داشته باشد! اما چگونه می‌توانیم از مرغوبیت و ثمر دهی نهال گردو، اطمینان پیدا کنیم؟ در این مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

کاشت و تکثیر نهال گردو چگونه صورت می پذیرد؟

به لطف پیشرفت‌های علمی در کشاورزی و اصلاحات ژنتیکی انجام‌شده، گونه‌های متنوع نهال گردو وارد بازار شده است که نسبت به گونه‌های دیگر، مزایای بسیاری زیادی دارند. امروزه بهترین روش احداث باغ گردو از طریق کاشت نهال گردو پیوندی، امکان‌پذیر است.

نهال گردو پیوندی، باردهی بسیار خوبی در واحد سطح کشت داشته و میوه‌های به‌دست آمده از همه درختان، دارای سایز و کیفیت فوق العاده ای خواهند بود. البته نهال های بذری اصلاح شده ای هم در ایران موجود می باشند که باردهی مناسبی دارند. برای مثال نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا نهال که به نهال گردو ژنوتیپ ۷ معروف است، از ارقام پربار باغات گردو محسوب می گردد.

به‌طورکلی تکثیر نهال گردو از طریق بذر، کشت بافت، ریز ازدیادی، جنین زایی غیرجنسی انجام می‌شود. روش‌های ذکرشده معمولاً سخت هستند و همیشه جواب درستی نمی‌دهند؛ اما کشت بافت برای تولید نهال گردو پایه پیوندی جدیدترین و البته قابل ‌اعتمادترین روش در تکثیر گردو محسوب می‌شود.

تفاوت نهال گردو پایه رویشی و پایه بذری چیست؟

یک نهال پیوندی از دو بخش تشکیل شده است، پایه(ریشه) و پیوندک (برگ و ساقه) که به یکدیگر پیوند خورده‌اند. تفاوت اساسی انواع نهال گردو پیوندی بر اساس نوع پایه است. پایه در نهال پایه رویشی حاصل کشت بافت گیاه است، در حالی که نهال گردو پایه بذری، از رویش بذر گردو به‌ دست می‌آید.

از ارقام محبوب نهال گردو بذری می توان به ارقامی همچون: نهال گردو خوشه ای، نهال گردو کانادایی و نهال گردوی فلسطینی در وب سایت آریا نهال ذکر شده است.

تفاوت نهال گردو پیوندی با نهال گردو بذری چیست؟

مزایای نهال گردو پیوندی پایه رویشی چیست؟

برای تولید نهال گردو پیوندی پایه رویشی، قسمتی از بافت یک درخت گردو پربار در آزمایشگاه کشت داده می‌شود و پس ‌از اینکه در محیط آزمایشگاهی به ‌اندازه مناسبی از رشد رسید، به محیط کشت زراعی (زمین) انتقال پیدا کرده و به‌عنوان پایه برای قلمه زدن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نهال گردو پیوندی؛ نسبت به دیگر نهال ‌ها دارای مزایایی است؛ ازجمله:

· زودتر به بلوغ و باردهی می ‌رسد که درنتیجه در مدت ‌زمان کوتاه به سود اقتصادی مناسب خواهید رسید.

· در مقابل آفات و بیماری‌ها، مقاومت بسیار خوبی دارد.

· ریشه‌های این نهال گردو افشان و سطحی است؛ درنتیجه به آبیاری کمتری نیاز دارد.

· این نژاد درخت گردو رشد طولی کمی دارند درنتیجه برداشت گردو و نگهداری از درخت آسان‌تر است.

· اندازه کوچک درخت گردو پیوندی شرایط را برای کاشت درخت گردو در مساحت بیشتر را مهیا کرده است.

· نهال ‌های گردو پیوندی اغلب دیرتر شکوفه می‌دهند؛ بنابراین در سرمای بهار آسیب نمی‌بینند.

· عمر اقتصادی این درختان گردو بسیار مناسب است.

انواع نهال گردو پیوندی پایه رویشی

هدف از احداث باغ گردو، کسب سود قابل‌قبول حاصل از فروش محصول آن است و این زمانی محقق می‌شود که با بیشترین مقدار باردهی نهال گردو، مواجه شوید.

بهترین نهال گردوی موجود در بازار ایران که جز ارقام پیوندی محسوب می شوند شامل:

· نهال گردو چندلر پیوندی

· نهال گردو فرنور پیوندی

· نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا

هرکدام از این نهال ‌های گردو با اصلاحات انجام‌شده دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که موجب می‌شود در شرایط مختلف آب و هوایی، سازگاری و تولید خوبی داشته باشند. توجه به این نکته ضروری است که هنگام خرید نهال گردو، باید با توجه به شرایط اقلیمی منطقه موردنظر به خرید نهال اقدام کنید.

برسی قیمت نهال گردو

مراحل و شرایط تولید نهال گردو، بر قیمت پایانی آن تأثیر گذار است. قیمت نهال گردو پیوندی؛ بیشتر از نهال گردو بذری است؛ چراکه مراحل تولید این نوع نهال پیوندی به دلیل اصلاح نژاد و مراحل آزمایشگاهی، هزینه ‌بردار است.

سن نهال گردو نیز بر قیمت آن مؤثر است؛ نهالی که سن بیشتری داشته باشد به دلیل کاهش میزان تطبیق‌پذیری با محیط جدید کشت، قیمت کمتری دارد اما متاسفانه دیده می شود برخی نهالستان ها این ارقام نهال را با قیمت بیشتر به فروش می رسانند.

بهترین مرکز فروش نهال گردو در ایران

بی شک بهترین روش برای کاشت و پرورش نهال گردو، استفاده از نهال اصلاح نژاد شده یا پیوندی است. به ‌منظور اطمینان از کیفیت نهال های گردو، خرید نهال گردو باید از مراکز معتبر تحت نظارت جهاد کشاورزی انجام شود.

نهالستان آریا نهال به لطف سال ‌ها تلاش و همکاری با مهندسین کشاورزی و بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های علمی روز دنیا، در زمینه تولید انواع مختلف نهال گردو، آماده ارائه خدمات به باغداران گرامی است.

لازم به ذکر است این مرکز دارای مجوز رسمی از اصناف باغداری ایران بوده و زیر نظر جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند. با خرید نهال گردو از آریا نهال، سرمایه‌گذاری ایمنی را تجربه خواهید کرد. کافیست تنها به وب سایت آریا نهال به نشانی (ariyanahal.ir) مراجعه نمایید و نسبت به دریافت مشاوره رایگان و یا خرید نهال گردوی مورد نظر خود اقدام نمایید.

کد خبر: ۱۴۲٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رهبری IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 0
      عالی بود ممنون از لطف شما سپاسگزارم برادر بزرگوار
    • عسگر IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 1
      عالی بود ولی درباره نهال های بذری توضیح ندادید که چه مزایا ومعایبی دارد.بنده ۱۲۰ تا نهال گردوکوپه ای کانادایی بذری کاشتم کمی نگرانم که مخلوط نباشه.جایی که خریدم تضمین داده باز توکل برخدا
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 0
      با سلام.بنده در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ از نهالستان..... شهرستان میاندوآب تعداد ۲۰ فقره نهال گردوی پیوندی فرنور سفارش دادم و برایم ارسال گردید.بعداز دو سال کارشناسان می گویند این نهالها بذری هستند و بابد پیوند زده شوند.نظر دوستان جیه؟ محل پیوندک در نهالها وجود ندارد و نهالها مستقیم و بدون محل پیوند هستند.
      • مهران IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
        1 0
        سلام من امسال ۲۱ از میاندوآب نهالستان رویال خریدم شما از همینجا خریدین؟ کیفیتش چطوره ؟ بار میده؟
      • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
        1 0
        سلام بایستی نهال هاتون رو از منابع معتبر مثل جهادکشاورزی محمدشهر کرج تهیه کنید
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 0
      این نعال گردو به حساب شما خوشهی اسرایلی ...باید در جای خنک کشت بشه در کوه یا رده درخت یک بیش ردل بردارید جای ماسه با شن قلبه بریزید ...تا کشت شما ایدی خوشیه ی بده ....
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 0
      در خاک ماسیه جباب میده گردو خوشیه ی اسرایلی .. تمدن ه ....
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 0
      این نهال ها گردو پیوندی از هر حا نیخرید که در ریشه شو بشورید تا با اب گل رس ش در بشه بد بکارید ..
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 2
      این نهال ها گردو پیوندی از هر جا میخرید که در ریشه شو بشورید تا با اب گل رس ش در بشه بد بکارید ..تا خشک نشه .
    • حمید IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 1
      قیمت گردو مساوی با تخمه آفتابگردان
    • مسلم IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 1
      عالی لطفا در مورد خاک و مراقبت راهنمایی کنید
    • مسلم IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      در مورد کود حیوانی که چندسال خوابیده رنگش سیاه شده آیا به تنهایی برا درخت گردو کفایت میکنه