۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۲۱ کم‌فروغ‌تر از سال ۱۹۸۵| سبد خودروهای برقی بیشتر شد
بازار گزارش می دهد

بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۲۱ کم‌فروغ‌تر از سال ۱۹۸۵| سبد خودروهای برقی بیشتر شد

تولیدات خودروهای سال گذشته اروپا با ثبت ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودروی جدید به کمترین میزان خود از سال ۱۹۸۵ تاکنون رسیده است، حالا بحران اوکراین در سال ۲۰۲۲ بازار خودرو جهانی را به تنش خواهد کشید.

بازار؛ گروه خودرو: بیش از دو سال از شروع همه‌گیری کرونا گذشت و علی‌رغم اظهار نظرهای متخصصان مبنی بر عدم سرایت این ویروس از انسان به دیگر موجودات زنده، شاهد این بودیم که این ویروس نه تنها به موجودات زنده دیگر نیز سرایت کرد، بلکه به بیشتر بخش‌های مختلف مرتبط با زندگی بشریت نیز سرایت کرد و حتی آنها را نیز بیشتر از انسان‌ها را مورد هجمه قرار داد. صنایع تولید، فروش و خرید خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، چه در بازارهای بزرگ همچون چین، اروپا و آمریکا و چه در بازارهایی همچون روسیه، برزیل، هند و ایران که در رتبه‌های پایین‌تر این جدول قرار د

شاید برای سال ۲۰۲۰ میلادی و تعطیلی گسترده کارخانه‌های تولید خودرو در سراسر جهان، سقوط بی‌سابقه تولید و فروش خودرو تا ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹، پذیرفتنی بود. اما شاید کسی گمان نمی‌کرد که سال ۲۰۲۱ نیز این روند بهبود نیابد.

تولیدات خودروهای سال گذشته اروپا با ثبت ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودروی جدید به کمترین میزان خود از سال ۱۹۸۵ تاکنون رسیده است

به صورت مثال، تولیدات خودروهای سال گذشته اروپا با ثبت ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودروی جدید به کمترین میزان خود از سال ۱۹۸۵ تاکنون رسیده است (حتی ۱.۷درصد کمتر از سال ۲۰۲۰). ظاهراً کمبود نیمه هادی‌ها حتی بیشتر از محدودیت های قرنطینه در سال ۲۰۲۰ برای صنعت خودرو مضر بوده است. بحران پس از بحران، تأثیر منفی بر تقاضا و همچنین تولید را در بازار داشته است. عدم قطعیت مداوم بیماری همه گیر کرونا در سال ۲۰۲۰، در کنار کمبود طولانی مدت نیمه هادی‌ها در سال ۲۰۲۱ و حالا بحران اوکراین در سال ۲۰۲۲ بازار خودرو جهانی را به تنش خواهد کشید.

بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۲۱ کم‌فروغ‌تر از سال ۱۹۸۵| سبد خودروهای برقی بیشتر شد

اما در کنار این کاهش تولید و تقاضای خودروها، توجه به یک نکته برای تولید کنندگان بسیار حائز اهمیت است. به صورت مثال در اروپا علیرغم کوچک شدن تیراژ ۲۶درصد فروش خودروهای سبک اروپا، سهم فروش خودروهای نسبتاً گرانتر مانند خودروهای برقی و خودروهای شاسی بلند، در این دو ساله به شدت در حال افزایش یافته است. به عبارت دیگر ظاهراً، بحران کرونا و کمبود نیمه‌هادی‌ها، روزگار خوشی را برای این گروه‌ها به وجود آورده است، یا به بیانی بهتر شاید این بحران‌ها، بیشتر خودروهای اقتصادی‌تر را هدف قرار داده‌اند و قشر لوکس این صنعت، نه تنها آسیب کمتری دیده است، حتی در مراحلی، بر خلاف جریان موجود، یا توجه به خالی کردن صحنه توسط رقبا، رشد نیز داشته است.

همچنین سالی قدرتمند برای تویوتا بود، با افزایش ۱.۴ امتیازی سهم، عمدتاً به لطف آخرین نسل تویوتا یاریس که در ۱۴ کشور جهان جز ۱۰ محصول برتر بود

این چالش‌های بزرگ برای بسیاری از خودروسازان، تبدیل به فرصت های بزرگی شد. به عنوان مثال، هیوندای-کیا به دلیل گستردگی مدل های رقابتی برقی و شاسی بلند توانست حضور خود را در اروپا افزایش دهد. این برندها سهم بازار خود را تقریباً دو امتیاز افزایش دادند، از ۶.۷ درصد در سال ۲۰۱۹، به ۸.۶ درصد در سال ۲۰۲۱ رساندند. همچنین سالی قدرتمند برای تویوتا بود، با افزایش ۱.۴ امتیازی سهم، عمدتاً به لطف آخرین نسل تویوتا یاریس که در ۱۴ کشور جهان جز ۱۰ محصول برتر بود، این مقام را کسب کرد. علی‌رغم این پیشرفت‌ها، تسلا، گروه بی‌ام‌و و گروه فولکس واگن هنوز هم توانستند در دو سال گذشته محبوبیت بیشتری کسب کنند.

در سال گذشته میلادی، خودروهای قابل اتصال به شبکه برق (BEV, PHEV) نیز در بازار اروپا تا ۱۹درصد از سهم کل بازار خودروهای سواری را به خود اختصاص دادند

وضعیت خودروهای برقی
در سال گذشته میلادی، خودروهای قابل اتصال به شبکه برق (BEV, PHEV) نیز در بازار اروپا تا ۱۹درصد از سهم کل بازار خودروهای سواری را به خود اختصاص دادند تا با رشدی خیره‌کننده یادآور رشد بی سابقه دیزل طی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ اروپا باشند.

با وجود مشکلات موجود، علاقه خریداران خودرو در تمام دنیا، دز طی یک دهه گذشته به شدت به سمت خودروهای شاسی‌بلند تمایل پیدا کرده و سهم آن‌ها راز میانگین درصد به ۴۵درصد رسانده است. خریداران اروپایی نیز از خودروهای سنتی مانند هاچ بک، سدان وغیره به خودروهای شاسی بلند روی آورده اند. این خودروها به لطف ورود مدل های جدید برقی به عملکرد خوب خود ادامه داده اند. سال گذشته فروش خودروهای شاسی بلند در مجموع اروپا به ۵.۳۴ میلیون دستگاه رسید که ۱۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشت. سهم بازار این خودروها از ۳۸.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۴۰.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۴۵.۵ رسید. در سال گذشته این بالاترین سهم بازار خودروهای شاسی بلند در اروپا است و به نزدیکی سهم ۵۲.۳ درصدی ثبت شده در ایالات متحده رسیده است.

بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۲۱ کم‌فروغ‌تر از سال ۱۹۸۵| سبد خودروهای برقی بیشتر شد

در سال گذشته، گلف محصول پر فروش گروه فولکس واگن همچنان رتبه اول خودروهای پرفروش اروپا را به فاصله کمی (کمتر از ۱۰.۰۰۰ عدد) با پژو ۲۰۸ به خود اختصاص داد

در سال گذشته، گلف محصول پر فروش گروه فولکس واگن همچنان رتبه اول خودروهای پرفروش اروپا را به فاصله کمی (کمتر از ۱۰.۰۰۰ عدد) با پژو ۲۰۸ به خود اختصاص داد، قابل توجه که این تیراژ ۵۰درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشته است. واضح است که رقبای گلف به سرعت در حال نزدیک شدن هستند. کامپکت آلمانی از سال ۲۰۰۸ پیشتاز بازار اروپا بوده است، اما افزایش محبوبیت شاسی بلندهای کوچک و جمع و جور، همراه با رقابت داخلی بیشتر و عدم وجود مدل برقی آن، بر عملکرد آن تأثیر گذاشته است. در سال ۲۰۰۸ سهم بازار آن در اروپا ۳.۱۶ درصد بود اما در سال گذشته این میزان به ۱.۷۵ درصد کاهش یافت.

به لطف موفقیت مدل ۳، حجم تسلا از ۳۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ به تقریبا ۱۷۰ هزار دستگاه در سال گذشته افزایش یافت

به لطف موفقیت مدل ۳، حجم تسلا از ۳۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ به تقریبا ۱۷۰ هزار دستگاه در سال گذشته افزایش یافت. مدل ۳ نه تنها پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی اروپا بود، بلکه جایگاهی را در ۲۰ رتبه برتر مدل‌های کلی کسب کرد. تعداد واحدهای مدل ۳ بیشتر از پژو ۳۰۰۸، فولکس واگن تیگوان و فیات پاندا ثبت شده است.

اما مشخص نیست در سال جاری با توجه به جنگ روسیه و اوکراین که تاثیر منفی در زنجیره تامین خودروسازان به ویژه شرکت های اروپایی داشته چه خواهد شد. از سوی به تازگی خبر افزایش قیمت لیتیوم و کاهش تقاضا برای خودروهای برقی در بازارهای جهانی شنیده می شود. بنابراین باید انتظار افزایش قیمت خودروها را داشت.

Normal ۰ false false false false EN-US X-NONE FA

کد خبر: ۱۴۲٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha