۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
صادرات گل سیستم مافیایی دارد| بذرهای وارداتی استاندارد نیست
یک گلخانه دار البرزی در گفتگو با بازار:

صادرات گل سیستم مافیایی دارد| بذرهای وارداتی استاندارد نیست

محمدی زاده گلخانه دار البرزی گفت: در حال حاضر شاخه سربریده و خیلی محدود صادرات گل داریم، که آن هم سیستم مافیایی دارد و اگر در کانالشان نباشید نمی توانید صادر کنید.

داریوش محمدی زاده در گفتگو با خبرنگار بازار درباره ظرفیت صادرات گل از ایران اظهار کرد: به نظر من ظرفیت صادرات گل ایران بسیار بالا است ولی نه به شکل کنونی، یعنی باید وزارت جهاد کشاورزی اگر عزمی برای کسب درآمد از قِبَل صادرات گل و گیاه دارد یک سری کارهای کارشناسی و مقدمات را انجام دهد.

تضمینی برای تولید در کشور نیست| سم و بذرهای بی کیفیت وارداتی از مشکلات گلخانه داران است

وی افزود: با توجه به بازار مصرف کشورهای عربی که اطراف ایران هستند و بُعد مسافت کمی‌ که داریم، اگر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کیفیت و استاندارد های لازم از قبیل نوع خاک، وزن، بوته ، شاخه بریده، ارتفاع، غنچه و غیره را برای هر گیاه فرموله کنند می توانیم در بحث صادرات موفق عمل کنیم و ارزآوری خوبی از این صنعت داشته باشیم.

این گلخانه دارد در عین حال گفت: اما متاسفانه بستر مناسب این کار فراهم نیست. البته در حال حاضر شاخه سربریده و خیلی محدود صادرات گل داریم، که آن هم سیستم مافیایی دارد و اگر در کانالشان نباشید نمی توانید صادر کنید و این سیستم مافیایی اگر شخصی تازه وارد کار شود، با سیاست و کارهایی که می کنند تازه وارد را حذف می کنند و زمین می زنند.

محمدی زاده درباره وارداتی بودن بذر در کشت گل و گیاه نیز گفت: بذرهای وارداتی استاندارد نیست و کیفیت لازمه را ندارد و باعث ضرر و زیان می شود. خود من گیاهانی دارم که بذر یا قلمش را می گیرم و تکثیر می کنم اما عمدتا" مجبوریم از بذرهای وارداتی خریداری کنیم.

این گلخانه دار در خصوص اینکه استاندارد بذرها را چه کسی چک و تایید می کند، جواب داد: فکر می کنم شرکت های معتبر تولید کننده بذر باید در ایران نمایندگی داشته باشند و وزارت جهاد کشاورزی هم باید در بحث واردات و کنترل بذر نظارت کامل داشته باشد. برخی شرکت ها یا افراد که تاجر هستند و بذر وارد می کنند، چون کنترلی نیست بذرهای نامرغوب به آنها می فروشند و آنها هم وارد می کنند. اما زمانی که یک وزارتخانه معتبر طرف صحبت شرکت های بزرگ و معروف بذر در دنیا باشد قطعا" بذر باکیفیت تحویل خواهند داد.

کد خبر: ۱۴۲٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha